dc.contributor.author | Dacy-Ignatiuk, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Oleksik, Ireneusz | |
dc.date.accessioned | 2015-12-01T16:01:48Z | |
dc.date.available | 2015-12-01T16:01:48Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | K. Dacy-Ignatiuk, I. Oleksik, Wyprawy i obozy naukowe jako alternatywna forma uczenia się przez działanie – przykład dobrej praktyki nauczycieli ZS nr 1 w Tychach, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 191-204. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-420-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14689 | |
dc.description.abstract | Nabywanie wiedzy i umiejętności przez działanie od dawna stanowi ważny aspekt
w kształceniu. Każdy nauczyciel praktyk jednak wie, że niezmiernie trudno jest w warunkach
obecnej szkoły znaleźć czas i możliwości techniczne na poprawnie przeprowadzone
ćwiczenia praktyczne. Gonitwa za wypracowaniem odpowiedniej liczby
godzin z przedmiotu skutecznie zniechęca wielu nauczycieli do realizacji podstawy
programowej poza murami szkoły. Autorzy, nauczycielka geografii w ZS nr 1 w Tychach
wraz z kolegą, biologiem, wypracowali własny sposób na zmierzenie się z tym
problemem: od dekady organizują w szkole przyrodnicze obozy naukowe na terenie
kraju, od sześciu zaś lat – wyprawy naukowe w różne regiony świata. Przedstawione
treści przybliżają zarówno same formy pracy z uczniami z ich wymiernymi efektami, jak
i stronę logistyczną przedsięwzięcia wraz z wnioskami na przyszłość. | pl_PL |
dc.description.abstract | The acquisition of knowledge and skills by action has long been an important aspect
in education. Each of practising teachers, however, knows that at a present-day school it
is extremely difficult to find the time and technical capability to carry out practical
activities properly. The pursuit of conducting the appropriate number of hours of the
course, effectively discourages many teachers from the implementation of the curriculum
beyond the school walls. The authors, a geography teacher in SC No. 1 in Tychy,
along with a colleague – a biologist, worked out his own way to deal with this problem:
for a decade they have been organizing school scientific camps across the country, and
for six years – school expeditions to various parts of the world. The article introduces the
forms of working with students, along with the notable effects, as well as the logistic
side of the project, together with conclusions for the future. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Prace Komisji Edukacji Geograficznej;3 | |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | zajęcia terenowe | pl_PL |
dc.subject | szkolne wyprawy naukowe | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | fieldworks | pl_PL |
dc.subject | school scientific expeditions | pl_PL |
dc.title | Wyprawy i obozy naukowe jako alternatywna forma uczenia się przez działanie – przykład dobrej praktyki nauczycieli ZS nr 1 w Tychach | pl_PL |
dc.title.alternative | School expeditions and scientific camps as an alternative form of learning by action – an example of teacher’s good practice in School Complex No. 1 in Tychy | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [191]-204 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zespół Szkół nr 1 w Tychach, 43-100 Tychy, pl. św. Anny 1b/3 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zespół Szkół nr 1 w Tychach, 43-100 Tychy, ul. Owczarska 1 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-453-2 | |
dc.references | Berne I., 1984, Zajęcia w terenie, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czerny M., Szkurłat E., 2011, Komentarz do podstawy programowej przedmiotu geografia, [w:] Podstawa programowa z komentarzami, t. 5. Załączniki do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, s. 177–194: www.men.gov.pl. | pl_PL |
dc.references | Denek K., 1981, Nauczyciele kraju ojczystego, „Życie Szkoły”, 10, s. 3–8. | pl_PL |
dc.references | Denek K., 2011, Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, WSPiA, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Gumowski A., 2003, Dlaczego turystyka i krajoznawstwo?, [w:] Krajoznawstwo i turystyka w szkole, Zarząd Główny PTTK, Warszawa, s. 11–13. | pl_PL |
dc.references | Kruczek Z., Kurek A., Nowacki M., 2007, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki, Wydawnictwo Proksenia, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Piskorz S. (red.), 1997, Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół: www.men.gov.pl. | pl_PL |
dc.references | Winklewski J., 1977, Metodyka geografii, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | dacyignatiuk@onet.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ptachutychy@onet.eu | pl_PL |