Wyprawy i obozy naukowe jako alternatywna forma uczenia się przez działanie – przykład dobrej praktyki nauczycieli ZS nr 1 w Tychach
Abstract
Nabywanie wiedzy i umiejętności przez działanie od dawna stanowi ważny aspekt
w kształceniu. Każdy nauczyciel praktyk jednak wie, że niezmiernie trudno jest w warunkach
obecnej szkoły znaleźć czas i możliwości techniczne na poprawnie przeprowadzone
ćwiczenia praktyczne. Gonitwa za wypracowaniem odpowiedniej liczby
godzin z przedmiotu skutecznie zniechęca wielu nauczycieli do realizacji podstawy
programowej poza murami szkoły. Autorzy, nauczycielka geografii w ZS nr 1 w Tychach
wraz z kolegą, biologiem, wypracowali własny sposób na zmierzenie się z tym
problemem: od dekady organizują w szkole przyrodnicze obozy naukowe na terenie
kraju, od sześciu zaś lat – wyprawy naukowe w różne regiony świata. Przedstawione
treści przybliżają zarówno same formy pracy z uczniami z ich wymiernymi efektami, jak
i stronę logistyczną przedsięwzięcia wraz z wnioskami na przyszłość. The acquisition of knowledge and skills by action has long been an important aspect
in education. Each of practising teachers, however, knows that at a present-day school it
is extremely difficult to find the time and technical capability to carry out practical
activities properly. The pursuit of conducting the appropriate number of hours of the
course, effectively discourages many teachers from the implementation of the curriculum
beyond the school walls. The authors, a geography teacher in SC No. 1 in Tychy,
along with a colleague – a biologist, worked out his own way to deal with this problem:
for a decade they have been organizing school scientific camps across the country, and
for six years – school expeditions to various parts of the world. The article introduces the
forms of working with students, along with the notable effects, as well as the logistic
side of the project, together with conclusions for the future.
Collections