Show simple item record

dc.contributor.authorKowal, Jolanta
dc.contributor.authorPilarek, Grażyna
dc.date.accessioned2013-03-25T11:21:04Z
dc.date.available2013-03-25T11:21:04Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1427
dc.description.abstractThe positive company image and its good reputation are usually results of ethical and honest behaviour towards employees and may cause competitiveness and benefits increase, customer satisfaction and new job places creating. However it occurs often in dynamically developing firms that ethical norms are not kept and this process is observed by lack of equal chances to get a job – people without connections remain without work. Due to different research the very serious problem is a phenomena of mobbing. Psychological terror or mobbing in working life involves hostile and unethical communication which is directed in a systematic manner by one or more individuals, mainly toward one individual, who, due to mobbing, is pushed into a helpless and defenceless position and held there by means of continuing mobbing activities. These actions occur on a very frequent basis (statistical definition: at least once a week) and over a long period of time (statistical definition: at least six months´ duration). Because of the high frequency and long duration of hostile behaviour, this maltreatment results in considerable mental, psychosomatic and social misery.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherSalezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzaniapl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym; Nr 1
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmobbingpl_PL
dc.subjectethicspl_PL
dc.subjectmanagementpl_PL
dc.subjectmobbing victimpl_PL
dc.titleMobbing jako problem etyki w zarządzaniupl_PL
dc.title.alternativeMobbing as an Ethics of Management Problempl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesCBOS, komunikat nr 2731, wydany 26 czerwca 2002, nr kancelaryjny BS/107/2002.
dc.referencesCenin M., Mobbing i inne grzechy menedżerów [w:] Etyczne i psychospołeczne aspekty badań rynkowych, red. J. Kowal, K. Węgłowska-Rzepa, Wyższa Szkoła Zarządzania EDUKACJA, Wrocław 2002.
dc.referencesCenin M., W poszukiwaniu wzorca osobowego Szefa 2000 [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, t. IV, red. S. Witkowski, AUW nr 2035, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
dc.referencesCenin M., W poszukiwaniu wzorca osobowego Szefa 2000 [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, t. IV, red. S. Witkowski, AUW nr 2035, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
dc.referencesChomczyński P., Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
dc.referencesCornu D., Journalisme et vérité. L’éthique de l’information au défi du changement médiatique, Éditions Labor et Fides, Genève 2009.
dc.referencesGrabowska B., Psychoterror w pracy, Gdańsk 2003.
dc.referencesGrzesiuk L., Mobbing w miejscu pracy – czynniki ryzyka i konsekwencje [w:] Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, red. J.M. Brzeziński, L. Cierpiałowska, GWP, Gdańsk 2008.
dc.referencesHirigoyen M.F., Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym, Wyd. W Drodze, Poznań 2002.
dc.referencesJoszczyńska U., J. Pałyska, J. Raduj, Mobbing jako czynnik potęgujący przemoc w szkole, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego” 2002.
dc.referencesKalinowska M., Mobbing – nie musisz być ofiarą, „Claudia”, wrzesień 2007, nr 9 (173).
dc.referencesKisiel-Dorohinicki W., AntyMOBBING. Walcz o swoje prawa w miejscu pracy, One Press 2009.
dc.referencesKmiecik-Baran K., J. Rybicki, Mobbing, Gdańsk 2003.
dc.referencesKodeks Pracy, Rozdział I – Obowiązki pracodawcy, Art. 943, § 2; Ustawa z 26 czerwca 1974 r.
dc.referencesKozak S., Patologie w środowisku pracy. Zapobieganie i leczenie, Wyd. Engram, Warszawa 2009.
dc.referencesKwaśniewski J., Badanie problemów społecznych, IPSIR UW, Warszawa 2003.
dc.referencesLeymann H., The Mobbing Encyclopaedia, Bullying; Whistleblowing, 1996, http://www.ley mann.se/.
dc.referencesLitzke S.M., H. Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, przeł. M. Wojdak-Piątkowska, GWP, Gdańsk 2007.
dc.referencesŁuszczki J., Mobbing wśród uczniów, „Ergo” 2004, nr 2.
dc.referencesMaciejewska B., Terroryści w biurze, „Newsweek” 2002, nr 2.
dc.referencesMaciejowska R., Koszmar w godzinach pracy, „Charaktery” 2002, nr 3 (62).
dc.referencesMarciniak J., Przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu. Jak w praktyce zwalczać mobbing i inne formy dyskryminacji, Ostrołęka 2004.
dc.referencesMatuszyński W., O źródłach i sposobach przezwyciężania mobbingu w organizacji, Referat wygłoszony na VIII Ogólnopolskiej Konferencji – Etyka w życiu gospodarczym zorganizowanej przez Salezjańską Wyższą Szkołę Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2004.
dc.referencesMiedzik M., Mobbing – charakterystyka zjawiska w Polsce, „Polityka Społeczna” 2008, vol. XXXV (408), nr 3.
dc.referencesMilerski B., B. Śliwerski, Leksykon. Pedagogika, PWN, Warszawa 2000.
dc.referencesPospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008.
dc.referencesSidor-Rządkowska M., Mobbing – zagrożenie dla firmy i pracowników, „Zarządzanie zasobami ludzkimi” 2003, nr 2.
dc.referencesZagadnienia patologii społecznej, red. A. Podgórecki, PWN, Warszawa 1976.
dc.relation.volume14


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska