dc.contributor.author | Lepa, Adam | |
dc.date.accessioned | 2013-03-25T11:16:27Z | |
dc.date.available | 2013-03-25T11:16:27Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 1899-2226 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/1421 | |
dc.description.abstract | Galenosphere is an environment of silence. The paper addresses the issue of the essence and significance of galenosphere. To this end,
it presents the structure and functioning of galenosphere, i.e. its two crucial components. Moreover, the structure of galenosphere includes
static and dynamic elements. The latter determine the functioning of this type of environment. Eight most important sectors that affect
the operation of galenosphere were identified. Some of them (the culture of language, noise elimination, creating an environment promoting
silence and a prayer for silence) contribute to the emergence of a structured environment of silence, whereas others (positive attitude towards
calming down, concentration of the mind and emotions, inner concentration and the ability to be silent) constitute components which directly
participate in the formation of an environment of silence. A structured environment of silence is the most effective in operation.
The paper points out various advantages offered to the human being by a structured galenosphere. The most significant ones include:
successful self-improvement, improvement of spoken and written language skills, effective pedagogic activities, establishing good
relationships with other people and getting a deeper insight into the sense of life. The discussion leads to the conclusion that the human being
should be provided with optimal working conditions and conditions for development in various areas by the formation of a structured
galenosphere (in the family, at school, in the office, etc.). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Annales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 1 | |
dc.subject | galenosphere | pl_PL |
dc.subject | structured environment of silence | pl_PL |
dc.subject | ethics of galenosphere | pl_PL |
dc.subject | education “for silence” | pl_PL |
dc.title | Etyka galenosfery | pl_PL |
dc.title.alternative | The Ethics of Galenosphere | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.references | Allport G.W., Osobowość i religia, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1988. | |
dc.references | Basadonna G., Invito al deserto, Àncora Editrice, Milano 2000. | |
dc.references | Bernardin J., Comment les enfants entrent dans la culture écrite, Éditions RETZ, Paris 1997. | |
dc.references | Breton P., D. Le Breton, Le silence et la parole, Éditions Arcanes, Toulouse 2008. | |
dc.references | Breton Ph., Éloge de la parole, Éditions La Découverte, Paris 2003. | |
dc.references | Cànopi A.M., Silenzio, Edizioni Dehoniane Bologna, Bologna 2008. | |
dc.references | Cavallier F., Le langage et la pensée, Paris 2000. | |
dc.references | Chauveau G., Comment l’enfant devient lecteur, Éditions RETZ, Paris 1997. | |
dc.references | Couture X., La dictature de l’émotion, Éditions Louis Audibert, Paris 2005. | |
dc.references | Cusset P.Y., Le lien sociale, Armand Colin, Paris 2007. | |
dc.references | Davis M. H., Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 1999. | |
dc.references | Duguay B., Consommation et luxe. La voie de l’excès et de l’illusion, Liber, Montréal 2007. | |
dc.references | Écologie des médias, red. P.Y. Badillo, Éditions Bruylant, Bruxelles 2008. | |
dc.references | Fabris A., Etica della comunicazione, Carocci editore, Roma 2008. | |
dc.references | Florin A., Le développement du langage, Dunod, Paris 1999. | |
dc.references | Freeman L., Lettres sur la méditation. Le christianisme face au silence, Éditions Albin
Michel, Paris 2007. | |
dc.references | Genovesi A., Etica e media, Monte Università Parma Editore, Parma 2005. | |
dc.references | Gérard-Naef J., Savoir parler. Savoir dire. Savoir communiquer, Delachaux et Niestlé, Paris
1987. | |
dc.references | Grochowski M., Słownik polskich przekleństw i wulgaryzmów, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa 1996. | |
dc.references | Howe R.L., Il miracolo del dialogo, Roma 1996. | |
dc.references | Il linguaggio della pubblicità, red. L. Satta, Mursia Editore, Milano 1991. | |
dc.references | Jachnis A., J.F. Terelak, Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna Wydawnicza „Branta”,
Bydgoszcz 1998. | |
dc.references | Jost F., Le culte du banal, CNRS Éditions, Paris 2007. | |
dc.references | Kerbrat-Orecchioni C., La conversation, Éditions du Seuil, Paris 1996. | |
dc.references | Krajewski K., Czy w liturgii jest miejsce na milczenie [w:] Wolność w prawdzie, red. S. Skobel,
Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1997. | |
dc.references | Kunowski S., O czynnikach rozwoju człowieka – dyskusyjnie, „Roczniki Filozoficzne” 1969,
vol. XVII, z. 4. | |
dc.references | La réception, red. C. Méadel, CNRS Éditions, Paris 2009. | |
dc.references | Ladjali C., Mauvaise langue, Éditions du Seuil, Paris 2007. | |
dc.references | Lepa A., Funkcja ciszy w wychowaniu do mediów, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2009, vol.
18. | |
dc.references | Lepa A., Media a postawy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2003. | |
dc.references | Lepa A., Media w świecie słowa, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2011. | |
dc.references | Lepa A., Obszary „dialogu przez media”, „Paedagogia Christiana” 2010, nr 1. | |
dc.references | Lepa A., Poprawność i błąd w pedagogii rodziny wielkomiejskiej [w:] Studia teologiczne, red.
E. Kopeć, M. Rusecki, Wydawnictwo KUL, t. 2, Lublin 1979. | |
dc.references | Lepa A., Postulat ciszy w wychowaniu do mediów [w:] Przygotowanie nauczycieli do nauczania
odbioru mediów, Wydawnictwo Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej, Opole
2000. | |
dc.references | Lepa A., Zapobieganie uzależnieniu od mediów [w:] Wezwani do działania. Zasoby społeczne
w profilaktyce zachowań destrukcyjnych, red. I. Niewiadomska, M. Kalinowski, Wydawnictwo
KUL, Lublin 2010. | |
dc.references | Les cultes médiatiques. Culture fan et oeuvres, red. Ph. Le Guern, Presses Universitaires de
Renne, Rennes 2002. | |
dc.references | Marchwicki P., Koncepcja człowieka w logoterapii, „Seminare” 2002, vol. 18. | |
dc.references | Mazière F., L’analyse du discours, Paris 2005. | |
dc.references | Michel A., Fonction et structure de la famille, „Cahiers Internationaux de Sociologie” 1960,
vol. XXIX. | |
dc.references | Miège B., La pensée communicationnelle, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 2005. | |
dc.references | Mleczko R., Cisza to Słowa szukanie, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 1997. | |
dc.references | Okla W., Interakcyjne uwarunkowania poczucia sensu życia [w:] Człowiek – Wartości – Sens,
red. K. Popielski, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1996. | |
dc.references | Olearczyk T., Pedagogia ciszy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010. | |
dc.references | Petit M., Éloge de la lecture, Éditions Belin, Paris 2002. | |
dc.references | Poty M., L’illusion de communiquer, L’Harmattan, Paris 2004. | |
dc.references | Rey A., L’esprit des mots, PURH, Rouen 2009. | |
dc.references | Schnöller A., La via del silenzio. Meditazione e consapevolezza, Edizioni Appunti di Viaggio,
Roma 2006. | |
dc.references | Sévérac P., La perception, Éditions Ellipses, Paris 2004. | |
dc.references | Siek S., Rozwój potrzeb psychicznych, mechanizmów obronnych i obrazu siebie, Krajowa
Agencja Wydawnicza, Warszawa 1984. | |
dc.references | Sośnicki K., Teoria środków wychowania, PZWS, Warszawa 1973. | |
dc.references | Stachewicz K., Kilka uwag o milczeniu w moralności i etyce, „Studia Bydgoskie” 2007, vol.
1. | |
dc.references | Trzebińska E., Empatia jako forma komunikacji interpersonalnej, „Przegląd Psychologiczny”
1985, nr 2. | |
dc.references | Trzebiński J., Narracyjne konstruowanie rzeczywistości [w:] Narracja jako sposób rozumienia
świata, red. J. Trzebiński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. | |
dc.references | Włodarski Z., Rozwój i kształtowanie doświadczenia indywidualnego, Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne, Warszawa 1975. | |
dc.references | Wroczyński R., O pojmowaniu środowiska i jego konsekwencji dla wychowania, „Kwartalnik
Pedagogiczny” 1960, nr 4. | |
dc.references | Zaniewski R., Les théories des milieux et la pédagogie mésologique, Éditions Casterman,
Tournai 1952. | |
dc.references | Zasępa T., Media. Człowiek. Społeczeństwo, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2000. | |
dc.references | Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
1981. | |
dc.relation.volume | 14 | |