Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMikołajek-Gocejna, Magdalena
dc.date.accessioned2015-11-16T14:02:18Z
dc.date.available2015-11-16T14:02:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13810
dc.description.abstractInvestor expectations about the course of future economic processes are one of the key factors influencing their decisions. It seems that expectations play a particular role because they constitute unobservable variables that can account for observable economic phenomena. Getting to know the process of how investor expectations are formed is a crucial element of description, interpretation and forecasting changes in the value of assets on financial markets, and especially changes in stock prices on capital markets which affect the value of publicly traded companies. The aim of this paper is to present the psychological factors shaping investor expectations and influencing the market value of companies, factors determining both the motivational and cognitive inclinations of investors. The main questions that arise from the background of the analysis conducted in this paper are: 1. whether awareness of the psychological determinants of investment decisions enables companies to consciously create long-term investor expectations, inspiring, in a sense, a more fundamental response from the capital market, 2. whether there is the potential to include investor expectations in the value-based management process and to make the transition from value-based management to expectations-based management.pl_PL
dc.description.abstractOczekiwania dotyczące przebiegu przyszłych procesów gospodarczych są jednymi z kluczowych czynników wpływających na decyzje inwestorów. Wydaje się, że specyficzna rola oczekiwań polega na tym, że jako zmienne nieobserwowalne wyjaśniają zjawiska ekonomiczne o charakterze obserwowalnym. Poznanie procesu kształtowania oczekiwań przez inwestorów ma podstawowe znaczenie dla opisu, interpretacji i prognozowania zmian wartości aktywów na rynkach finansowych, a zwłaszcza cen akcji na rynkach kapitałowych i co za tym idzie wartości notowanych na nich spółek. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie czynników psychologicznych kształtujących oczekiwania inwestorów, a tym samym wpływających na wartość rynkową przedsiębiorstw, czynników determinujących zarówno motywacyjne, jak i poznawcze skłonności inwestorów. Główne pytania, które powstają na tle prowadzonych rozważań to: 1. Czy wiedza o psychologicznych czynnikach kształtujących decyzje inwestycyjne daje przedsiębiorstwom możliwość świadomego kształtowania długookresowych oczekiwań inwestorów, powodując tym samym, niejako bardziej fundamentalną odpowiedź rynku kapitałowego?; 2. Czy istnieje potencjał włączenia oczekiwań inwestorów do procesu zarządzania wartością przedsiębiorstwa i przejścia od zarządzania wartością do zarządzania oczekiwaniami?pl_PL
dc.description.sponsorshipThe project implemented with Narodowy Bank Polski under the Economic Education Programme.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;310
dc.subjectinvestors’ expectationspl_PL
dc.subjectbehavioural model of capital marketpl_PL
dc.subjectinvestors’ motivational and cognitive inclinationspl_PL
dc.subjectoczekiwania inwestorówpl_PL
dc.subjectbehawioralne modele rynku kapitałowegopl_PL
dc.subjectskłonności poznawcze i motywacyjne inwestorówpl_PL
dc.titlePsychological Factors in Shaping Investor Expectation on Capital Marketspl_PL
dc.title.alternativeCzynnik psychologiczny w kształtowaniu oczekiwań inwestorów na rynku kapitałowympl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[87]-100pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWarsaw School of Economics, Collegium of Business Administration.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAndreassen P. B., 1987, On the social psychology of the stock market: Aggregate attributional effects and the regressiveness of prediction, Journal of Personality and Social Psychology 53, 490–493.pl_PL
dc.referencesBaker M., Wurgler J., 2007, Investor sentiment in the stock market, Journal of Economic Perspectives 21(2), 129–151.pl_PL
dc.referencesBarberis N., Shleifer A., Vishy R., 1998, A model of investor sentiment, Journal of Financial Economics 49, 307–343.pl_PL
dc.referencesBlume L., Easley D., O’Hara M., 1994, Market statistic and technical analysis: The role of volume, Journal of Finance 49(1), 153–181.pl_PL
dc.referencesBrown P. D., Jennings R. H., 1989, On technical analysis, The Review of Financial Studies 2/4, 527–551.pl_PL
dc.referencesChan L., Jeegadeesh N., Lakonishok J., 1996, Momentum strategies, Journal of Finance 51(5), 1681–1713.pl_PL
dc.referencesDaniel K. D., Hirshleifer D., Subrahmanyam A., 2001, Overconfidence, arbitrage, equilibrium, asset pricing, The Journal of Finance 56(3), 1839–1885.pl_PL
dc.referencesDe Long J. B., Shleifer A., Summers L., Waldmann R., 1990, Positive feedback investment strategies and destabilizing rational speculation, Journal of Finance 45(2), 703–738.pl_PL
dc.referencesDeLong J. B., Shleifer A., Summers L. H., Waldmann J. L., 1991, The Survival of Noise Traders in Financial Markets, Journal of Business.64/1, 1–19.pl_PL
dc.referencesFestinger L., 1957, A theory of cognitive dissonance, Stanford University Press, Stanford.pl_PL
dc.referencesGrossman J. S., Stiglitz J. E., 1980, On the impossibility of information ally efficient markets, The American Economic Review 70(3), 393–408.pl_PL
dc.referencesIsen A. M., 2005, Pozytywny afekt a podejmowanie decyzji, In: Lewis M., Haviland-Jones J. M., Psychologia emocji, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKahneman D., Tversky A., 1982, Availability: A heuristic for judging frequency and probability, In: Kahneman D., Slovic P., Tversky A. (eds.), Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, Cambridge University Press: Cambridge.pl_PL
dc.referencesKahneman D., Tversky A., 1984, Choices, values, and frames, American Psychologist 39(4), 341–350.pl_PL
dc.referencesKozielecki J., 1997, Psychologiczna teoria decyzji, PWN, Warsaw.pl_PL
dc.referencesLakonishok J., Shleifer A., Vishny R. W., 1994, Contrarian investment, extrapolation, and risk, The Journal of Finance 49(5), 1541–1578.pl_PL
dc.referencesLee C. M. C., Shleifer A., Thaler R. H., 1998, Investor sentiment and the closed-end fund puzzle, Journal of Finance 46, 76–110.pl_PL
dc.referencesLee W., Jiang Ch., Indro D., 2002, Stock market volatility, excess returns, and the role of investor sentiment, Journal of Banking & Finance 26(12), 2277–2299.pl_PL
dc.referencesLo W., 1999, The three P’s of total risk management, Financial Analysts Journal 1, 13–26.pl_PL
dc.referencesLoewenstein G., Lerner J. S., 2003, The role of affect in decision-making, In: Davidson R., Goldsmith H., Scherer K., Handbook of Affective Science, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesLoewenstein G., Weber E. U., Hsee C. K., Welch E. S., 2001, Risk as feelings, Psychological Bulletin 127, 138–156.pl_PL
dc.referencesLux H., 1988, Extreme finance, Institutional Investor 32, 45–50.pl_PL
dc.referencesNeal R., Wheatley S. M., 1998, Do measures of investor sentiment predict returns?, Journal of Finance and Quantitative Analysis 33(4), 523–535.pl_PL
dc.referencesOdean T., Barber B., 1999, The courage of misguided convictions: The trading behaviour of individual investors, Financial Analyst Journal, November/December, 41–55.pl_PL
dc.referencesPietrzak M., 2009, Badania nad heterogenicznością oczekiwań inflacyjnych. Podejście ekonomii eksperymentalnej, Materiały i Studia No. 232, Narodowy Bank Polski, 1–50.pl_PL
dc.referencesPresson P., Benazzi V., 1996, Illusion of control: a meta-analytic review, Journal of Social Behavior and Personality 11, 493–510.pl_PL
dc.referencesPrzybyłowski K., Hartley S. W., Kerin R. A., Rudelius W., 1998, Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warsaw.pl_PL
dc.referencesRick S., Loewenstein G., 2008, The role of emotion in economic behavior, In: Lewis M., Haviland-Jones J., The Handbook of Emotion, Guilforg, New York.pl_PL
dc.referencesSamuelson W., Zeckhauser R., 1988, Status-quo bias in decision making, Journal of Risk and Uncertainty 1, 1–59.pl_PL
dc.referencesShefrin H., 2007, Risk and return in behavioral SDF-based asset pricing models, Working paper.pl_PL
dc.referencesShefrin H., Statman M., 2000, Behavioral portfolio theory, Journal of Financial and Quantitative Analysis 35(5), 127–151.pl_PL
dc.referencesShiv B., Fedorikhin A., Nowlis S., 2005, Interplay of the heart and mind in decision-making, In: Ratneshwar R., Mick D., Inside Consumption: Frontiers of Research on Consumers Motives, Goals and Desire, Routledge, New York,pl_PL
dc.referencesSlovic P., Finucane M., Peters E., MacGregor D., 2002, Rational Actors or Rational Fools: Implication of the Affect Heuristic for Behavioral Economy, Journal of Socio-Economics 31, 329–342.pl_PL
dc.referencesSolt M. E., Statman M., 1989, Good Companies, Bad Stocks, Journal of Portfolio Management 5, 39–45.pl_PL
dc.referencesStephan E., 1999, Die Rolle von Ulterilsheuristiken bei Finanzentscheidungen, In: Fischer L., Kutsch T., Stephan E. (eds), Finanzpsychologie, Munchen.pl_PL
dc.referencesTörngren G., Montogomery H., 2004, Worse than chance? Performance and confidence among professionals and lay-people in the stock market, Journal of Behavioural Finance 5, 246–251.pl_PL
dc.referencesTreynor J. L., Ferguson R., 1985, In defense of technical analysis, The Journal of Finance 40(3), 757–773, Papers and Proceedings of the Forty-Third Annual Meeting American Finance Association, Dallas, Texas, 28–30 December 1984.pl_PL
dc.referencesTyszka T., 1986, Analiza decyzyjna i psychologia decyzji, PWN, Warsaw.pl_PL
dc.referencesTyszka T., 1997, Psychologia zachowań ekonomicznych, PWN, Warsaw.pl_PL
dc.referencesVohs K. D., Baumeister R. F., Loewenstein G., 2007, Do Emotion Help or Hurt decision-making? A Hedgefoxian Perspective, Russell Sage Foundation Press, New York.pl_PL
dc.referencesWelch I., Qiu I., 2004, Investor sentiment measure, NBER working paper.pl_PL
dc.referencesWorking H., 1953, Futures trading and hedging, American Economic Review 43, 314–340.pl_PL
dc.referencesWorking H., 1962, New concepts concerning futures markets and prices, American Economic Review 52, 432–459.pl_PL
dc.referencesZaleśkiewicz T., Radomski J., 2001, Investors’ risk attitudes and their behaviour on the stock market, In: Scott A. J. (ed.), Environment and wellbeing, Proceedings of the IAREP 2001 Conference, University of Bath, 337–340.pl_PL
dc.referencesZaleśkiewicz T., 2001, Beyond Risk Seeking and Risk Aversion: Personality and Dual Nature of Economic Risk Taking, European Journal of Personality 15, 105–122.pl_PL
dc.referencesZielonka P., 2003, Czym są finanse behawioralne, czyli krótkie wprowadzenie do psychologii rynków finansowych, Materiały i Studia No. 158, NBP, Warsaw.pl_PL
dc.referencesZielonka P., 2011, Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania narybku papierów wartościowych, Expanded 3rd edition, CeDeWu, Warsaw.pl_PL
dc.referencesZouaoui M., Nouyrigat G. J. M., Beer F., 2010, How does investor sentiment affect stock market crises? Evidence from panel data, Recherche No. 46.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6021.310.07
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord