Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMajewski, Sebastian
dc.date.accessioned2015-11-14T13:05:04Z
dc.date.available2015-11-14T13:05:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13701
dc.description.abstractThe main goal of this article is to verify the hypothesis on the behavioural character of the relationships between enterprises financing football in Poland and the fans of this sport. In his research, the author analyses selected companies listed on the Warsaw Stock Exchange which are engaged in financing football in the Polish Ekstraklasa. The author uses the quotations of such companies as: Ruch Chorzow, Comarch, KGHM, Tauron, Lotos and Police. It is possible to divide these companies into three groups: owners (Comarch, KGHM), sponsors (Tauron, Lotos, Police) and one public company (Ruch). In the research, ARCH models are used based on econometric models with independent variables: sporting results and betting odds.pl_PL
dc.description.abstractW książce „Soccernomics” S. Szymanski i S. Kuper piszą o obalaniu popularnych mitów związanych z piłką nożną. Jednym z większych mitów, jak piszą autorzy, jest stwierdzenie, że piłka nożna to wielki biznes. Jeżeli piłka nożna nie jest wielkim biznesem, to należy się zastanowić dlaczego skupia wokół siebie tak wielkie pieniądze – jak podaje raport Deloitte’a w 2014 r., przychody tylko 20 największych klubów na świecie najprawdopodobniej przekroczą 6 miliardów euro. Stąd pytanie, które postawiono w tym artykule – czy piłka nożna to biznes, który wykorzystuje emocje czy może kaprys altruistycznych biznesmenów? Celem artykułu jest weryfikacja hipotezy o behawioralnym charakterze związków między przedsiębiorstwami finansującymi kluby piłkarskie a klubami i sympatykami tych klubów. Analizie zostaną poddane spółki giełdowe, które są zaangażowane w finansowanie funkcjonowania klubów najwyższej ligi rozgrywkowej w Polsce – Ekstraklasy. W analizie były wykorzystywane kursy akcji następujących spółek giełdowych: Comarch, KGHM, Zakłady Chemiczne Police Grupa Azoty, Tauron, Energa i Lotos. Wśród tych spółek można wyróżnić dwie grupy: właścicieli klubów piłkarskich (Cracovia, Zagłębie Lubin) oraz sponsorów piłki nożnej (Pogoń Szczecin, Lechia Gdańsk, Śląsk Wrocław). Do badania zostaną użyte kursy akcji, wyniki sportowe klubów oraz prawdopodobieństwa bukmacherskie.pl_PL
dc.description.sponsorshipThe project implemented with Narodowy Bank Polski under the Economic Education Programme.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;310
dc.subjectfootballpl_PL
dc.subjectbetting oddspl_PL
dc.subjectemotionspl_PL
dc.subjectARCH type modelspl_PL
dc.subjectpiłka nożnapl_PL
dc.subjectkursy bukmacherskiepl_PL
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectmodele typu ARCHpl_PL
dc.titleIs It a Business Feeding on Emotions or an Act of Altruism? The Case of Financing Football in Polandpl_PL
dc.title.alternativeBiznes wykorzystujący emocje czy altruizm? Przypadek finansowania piłki nożnej w Polscepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[71]-85pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Szczecin, Faculty of Economics and Management, Institute of Finance, Department of Insurance and Capital Markets.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAglietta M., Andreff W., Drut B., 2010, Floating European Football Clubs in The Stock Market, Document de Travail Working Paper – 24.pl_PL
dc.referencesAntonowicz D., Szlendak T., Kossakowski R., 2012, Piłkarz jako marka i preferencyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, Kultura i Społeczeństwo, Sport w kulturze 3, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAshton J. K., Gerrard B., Hudson R., 2003, Economic impact of national sporting success: Evidence from the London stock exchange, Applied Economics Letters 10(12), 783–785.pl_PL
dc.referencesBaur D. G., McKeating C., 2009, The Benefits of Financial Markets: A Case Study of European Football Clubs, January 31. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1333532.pl_PL
dc.referencesBell A., Brooks C., Markham T., 2012, Does Managerial Turnover Affect Football Club Share Prices?, ICMA Centre Discussion Papers in Finance.pl_PL
dc.referencesBell A., Brooks C., Matthews D., Sutcliffe C., 2012, Over the Moon or Sick as a Parrot? The Effects of Football Results on a Club’s Share Price, Applied Economics 1 Applied Economics 44(26), 3435–3452.pl_PL
dc.referencesBenkraiem R., Le Roy F., Louhichi W., 2010, Sporting Performances and the Volatility of Listed English Football Clubs, Arhus.pl_PL
dc.referencesBerument H., Ceylan N. B., 2012, Effects of Soccer on Stock Markets: The Return–Volatility Relationship, The Social Science Journal 49, 368–374.pl_PL
dc.referencesBerument H., Ceylan N. B., Gözpınar E., 2006, Performance of soccer on the stock market: Evidence from Turkey, The Social Science Journal 43(4), 695–699.pl_PL
dc.referencesBollerslev T., 1986, Generalized autoregressive conditional heteroskedasticity, Journal of Econometrics 31.pl_PL
dc.referencesbossa.plpl_PL
dc.referencesDeloitte, 2014, All to play for Football Money League, Sport Business Group.pl_PL
dc.referencesDemir E., Daniş H., 2011, The Effect of Performance of Soccer Clubs on Their Stock Prices: Evidence from Turkey, Emerging Markets Finance and Trade 47(4), 58–70.pl_PL
dc.referencesDuque J., Ferreira N. A. A., 2005, Explaining Share Price Performance of Football Clubs Listed on The Euronext Lisbon, Instituto Superior de Economia e Gestao.pl_PL
dc.referencesEdmans A., Garcia D., Norli O., 2007, Sports Sentiment and Stock Returns, The Journal of Finance LXII(4).pl_PL
dc.referencesEngle R., 1982, Autoregressive conditional heteroskedasticity with estimates of the variance of UK inflation, Econometrica 50.pl_PL
dc.referencesErnst & Young, 2013, Ekstraklasa Polskiego Biznesu 2013, EYGM, Warszawa.pl_PL
dc.referenceshttp://www.pzpn.pl/federacja/historia (access: 29.05.2014).pl_PL
dc.referencesKlein C., Zwergel B., Heiden S., 2009, On the existence of sports sentiment: The relation between football match results and stock index returns in Europe, Review of Managerial Science 3(3), 191–208.pl_PL
dc.referencesLeitão J., da Rocha Amanda M., Ferreira J., 2012, Corruption and Co-Movements in European Listed Sport Companies: Did Calciocaos really matter?pl_PL
dc.referencesMichie J., Oughton C., 2005, The corporate governance of professional football clubs in England, Corporate Governance 13(4), 517–531.pl_PL
dc.referencesMikołajczyk A., 2008, Sponsoring sportowy w europejskich klubach piłkarskich, Studia Gdańskie, t. V.pl_PL
dc.referencesNeale W. C., 1964, The peculiar economics of professional sports, The Quarterly Journal of Economics 78 (1), 1–14.pl_PL
dc.referencesNelson D. B., 1991, Conditional Heteroscedasticity in Asset Returns: A New Approach, Econometrica 59.pl_PL
dc.referencesPrabucki B., 2012, Gry sportowe jako element wzmacniający współczesne tożsamości etniczne. Analiza na przykładzie Basków, Homo Ludens 1(4).pl_PL
dc.referencesSamagio A., Couto E., Caiado J., 2009, Sporting, Financial And Stock Market Performance in English Football: An Empirical Analysis Of Structural Relationships, CEMAPRE Working Papers No. 0906.pl_PL
dc.referencesSaraç M., Zeren F., 2013, The Effect of Soccer Performance on Stock Return: Empirical Evidence From „The Big Three Clubs” of Turkish Soccer League, Journal of Applied Finance & Banking 3(5).pl_PL
dc.referencesStadtmann G., 2003, An Empirical Examination of the News Model: The Case of Borussia Dortmund GmbH & Co. KGaA.pl_PL
dc.referencesSzymanski S., Kuper S., 2009, Soccernomics, Nation Books, A Member of the Perseus Books Group, New York.pl_PL
dc.referenceswww.betexplorer.compl_PL
dc.referencesXiuhongshi S., Kobayashi M., 2009, Testing for jumps in the EGARCH process, Mathematics and Computers in Simulation 79.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6021.310.06
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord