Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStefański, Krzysztof Stanisław
dc.date.accessioned2015-11-13T08:23:19Z
dc.date.available2015-11-13T08:23:19Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.issn0208-6050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13635
dc.descriptionWydanie publikacji dofinansowane przez Komitet Badań Naukowych. Niniejszy artykuł, złożony do druku w lipcu 1997 r., opracowany został w dużej mierze dzięki materiałom zebranym wiosną tegoż roku w Wiedniu, w czasie pobytu umożliwionego przez stypendium „Fundacji z Brzezia Lanckorońskich”. Jego wersja niemieckojęzyczna ukazała się w „österreichische Zeitschrift für Kunst und Denkmalpflege” 1998, LII, H. 2, s. 441-452.pl_PL
dc.description.abstractAt the turn of the 19. and 20. Century Łódź was not only a dynamically developing industrial city but it also grew up to be the important centre of Polish art and architecture. It became typical for this city to order designs of numerous buildings at foreign architects (mostly from Berlin) together with details of interior design and equipment (from Berlin and Wroclaw). Less frequent but artistically significant is the presence of buildings designed by artists deriving from Vienna. For example there are some interesting graves on cemeteries of Łódź manufactured by Vienna workshops. One of most important aspects or this matter is co-operation with Vienna architect Siegfried Stern during the realisation of neo-gothic catholic church of St Stanisław Kostka that was built from 1901 (nowadays it is arch-cathedral). For eight years Siegfried Stern prepared detailed architectural drawings, supervised the progress of work and even few times visited the town. It is worth to draw the attention to the similarity of mentioned church to a shape of cathedral in Linz that was build since 1862, following a design of Vinzent Statz. The works were resumed in 1902, when cathedral in Łódź was under construction. As from Stern’s letters we learn that he had known mentioned church in Linz, the correspondence of forms is not coincidental. Some other interesting examples of the presence of architects from Vienna in Łódź are Kindermann brothers’ residences (137/139 and 151 Piotrkowska Street) that were designed by Vienna architect Karl Seidl. Moreover there is an interesting mosaic on the facade of 137/139 Piotrkowska Street created by Hans Alois Schram - a painter from Vienna. (The mosaic manufactured by Venetian’s workshop of Adrea Salviati).pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Historica;74
dc.titleWiedeńscy twórcy w Łodzipl_PL
dc.title.alternativeYienna Creators in Łódźpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002pl_PL
dc.page.number23-41pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Historii Sztukipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord