Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 261-280 z 760
-
Udział wykładowcy i studentów w eliminowaniu błędów językowych na zajęciach z niemiecko-polskich tłumaczeń ustnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W niniejszym artykule podejmuję próbę optymalizacji metod eliminowania błędów językowych, jakie popełniane są najczęściej przez studentów germanistyki na zajęciach z niemiecko-polskich tłumaczeń ustnych. Przedstawione ... -
Podejścia do błędów i ich poprawy we współczesnej glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Błędy są nieodłącznym elementem procesu uczenia się języków, ale także kontrowersyjnym zagadnieniem, szeroko dyskutowanym w środowisku badaczy zajmujących się akwizycją oraz dydaktyką językową. Niniejszy artykuł omawia ... -
Trudności w nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców w świetle wyników badań ankietowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego nauczanie wymowy polskiej postrzegane jest przez lektorów jako trudne i czym według nich najczęściej jest to implikowane. Skorzystano z ankiet, którymi przebadano 56 ... -
Trafność i rzetelność testu jako miary jego poprawności, czyli o błędach w konstruowaniu językowych testów osiągnięć
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Narzędziem pomiaru najczęściej stosowanym w dydaktyce języka jest test osiągnięć. Za jego pomocą określa się stopień opanowania przez uczących się określonego materiału i/lub wielkość przyrostu ich umiejętności językowych. ... -
Nauczyciel (nie)doskonały – wypowiedzi lektora a zakłócenia na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł porusza zagadnienie zakłóceń powstałych w komunikacji pomiędzy studentami i nauczycielem języka polskiego jako obcego. W tekście zostały przedstawione i omówione przykłady usterek językowych i pozajęzykowych w ... -
Błędy językowe w pracach pisemnych przyszłych lektorów języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Autorka analizuje błędy językowe w pracach studentów specjalizacji glottodydaktycznej studiujących na Uniwersytecie Łódzkim. Przedstawia klasyfikację błędów z podziałem na wewnątrz- i zewnątrzjęzykowe oraz podaje liczne ... -
Błędy w adaptacjach tekstów literackich (na podstawie prac studentów specjalizacji Nauczanie Języka Polskiego Jako Obcego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W artykule przedstawiono pokrótce specjalizację Nauczanie języka polskiego jako obcego, którą Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego prowadzi już od ponad 10 lat. Szczególną uwagę zwrócono na ... -
Analiza sposobu zapisu polskich liter w pracach pisemnych studentów koreańskich, hiszpańskich i niemieckich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Niniejszy artykuł prezentuje analizę problemów związanych z tworzeniem poprawnego zapisu polskich liter. Opis uzupełniony jest przykładami z korpusu tekstów napisanych pismem odręcznym przez studentów koreańskich, ... -
Kompetencja składniowa i jej niedostatki w polszczyźnie mówionej cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł dotyczy kompetencji składniowej oraz jej niedostatków w polszczyźnie mówionej cudzoziemców. Autorka przedstawia i omawia pod względem poprawności składniowej spontaniczne wypowiedzi studentów z Angoli, zebrane ... -
Błędy interferencyjne spowodowane wpływem innego języka obcego w wypowiedziach pisemnych Słoweńców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem artykułu jest analiza błędów interferencyjnych spowodowanych wpływem języka drugiego (L2) i pojawiających się w wypowiedziach pisemnych Słoweńców uczących się języka polskiego jako obcego. W pierwszej części autorka ... -
Interferencja językowa w tworzeniu konstrukcji warunkowych przez polskich studentów, uczących się języka serbskiego jako języka obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W artykule przedstawiona jest analiza błędów w tworzeniu konstrukcji warunkowych w języku serbskim, popełnianych przez studentów Filologii Słowiańskiej UŁ, uczących się języka serbskiego jako języka obcego, oraz problematyka ... -
Glottodydaktyczne błędy analogiczne na przykładzie języka polskiego i języka białoruskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł wpisuje się w nurt glottodydaktyki porównawczej i dotyczy polsko-białourskiej i białorusko-polskiej laspologii. W artykule zostały zaprezentowane błędy analogiczne w języku polskim i białoruskim, czyli błędy ... -
Sposoby badania błędów w glottodydaktyce. Przegląd wybranych koncepcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem niniejszego artykułu jest analiza sposobów badania błędów popełnianych przez uczących się języków obcych. Przegląd koncepcji umieszczonych w artykule jest oparty na pracach glottodydaktyków amerykańskich i przedstawia ... -
Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W artykule przedstawione zostało zagadnienie błędu w sensie ogólnym z punktu widzenia filozofii, psychologii, logiki, psycholingwistyki i przede wszystkim językoznawstwa. Największy nacisk położono na błędy popełniane ... -
Błędy studentów z Ukrainy – zapobieganie i eliminacja w grupach o zróżnicowanych możliwościach (na podstawie doświadczeń Centrum Partnerstwa Wschodniego Uniwersytetu Opolskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Autorka artykułu przedstawia swoje doświadczenia w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Studium Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców Uniwersytetu Opolskiego. Głównym celem artykułu jest pokazanie najpopularniejszych ... -
Dlaczego popełniłeś ten błąd? Próba glottodydaktycznego opisu i klasyfikacji błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego jako obcego na Ukrainie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł jest próbą odmiennego spojrzenia na błędy popełniane przez uczących się języka polskiego jako obcego: jako kryterium nowej klasyfikacji przyjęto kontekst: działania uczącego się. W rezultacie powstał uproszczony ... -
Anna Trębska-Kerntopf, „Aforyzm w nauczaniu języka polskiego jako obcego”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, ss. 465
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Polonistyczna lapsologia glottodydaktyczna wczoraj i dzisiaj
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Autorka artykułu proponuje, by mianem polonistycznej lapsologii glottodydaktycznej określić dyscyplinę naukową zajmującą się badaniami nad różnego rodzaju błędami pojawiającymi się w procesie uczenia się – nauczania ... -
Radosław Kaleta, „Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna”, Katedra Białorutynistyki, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Warszawa 2015, ss. 178
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)