dc.contributor.author | Kukułka-Wojtasik, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-11-10T11:48:40Z | |
dc.date.available | 2015-11-10T11:48:40Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13482 | |
dc.description.abstract | Wizja świata u Céline'a jest mocna i trudno dopatrzyć się w niej elementów optymistycznych. Tematyka dzieła sprawia wrażenie specjalnie
dobranej do czarnego kolorytu przemyśleń pisarza - najogólniej mówiąc, jest to nędza ludzkiej kondycji z jej chorobami, ubóstwem
i nieustanna groźbą śmierci. Nicość i zgnilizna ogarniająca wszystko i wszystkich zdają się
główną dominantą wizji Céline'a, jednak swoisty język i retoryka czarnego humoru sprawiają,
że obrzydzenie i wstręt, sięgając zenitu absurdu, wywołują śmiech. Artykuł opisuje techniki czarnego
humoru, który rodzi się zderzenia hiperbolicznego nagromadzenia elementów makabrycznych z ich absurdalnością wynikającą
z nieadekwatności językowej i sytuacyjnej. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;3 | |
dc.title | Misère de la condition humaine chez Céline | pl_PL |
dc.title.alternative | Nędza kondycji ludzkiej u Céline'a | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.page.number | 143-154 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université Nicolas Copernic, Toruń | pl_PL |