Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDaenens, Francine
dc.date.accessioned2015-11-09T11:13:17Z
dc.date.available2015-11-09T11:13:17Z
dc.date.issued1990
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13392
dc.description.abstractAutorka zajmuje sią w swoim artykule złożonością kontaktów językowych, a w szczególności problemem uczenia sią języków obcych innych niż łacina. Dwu- i wielojęzyczność pojawiła się jako problem w XIV w., kiedy międzynarodowe targi zmuszały kupców do porozumiewania się w obcym języku. Cenny materiał w badaniach nad rozwojem nauczania języków obcych stanowi historia książki i drukarstwa. W penetracji społecznej języków obcych dużą rolę odegrali nauczyciele, którzy byli również tłumaczami, autorami podręczników, słowników, gramatyk czy też podręczników konwersacji. W przejściu od rękopisu do książki drukowanej umacnia się prestiż słowa pisanego. a jego zasięg rozszerza się na warstwy społeczne do tej pory niepiśmienne. Podręczniki tego okresu odpowiadają zapotrzebowaniu przede wszystkim warstwy kupieckiej, zawierają więc zwłaszcza słownictwo odnoszące się do cen, towarów i bezpośrednich transakcji handlowych. Jednym słowem są to podręczniki praktyczne. Podaje się trzy argumenty za uczeniem się języków obcych: ułatwiają porozumienie między narodami, wzmacniają szanse powodzenia ekonomicznego, są niezbędne w "dobrym rządzeniu". Niesłuszny jest przy tym pogląd, jakoby nauka języków obcych w renesansie stała w opozycji do nauki łaciny; przeciwnie, nawet jeśli cele uczenia były różne, sam fakt wprowadzenia łaciny do wielu podręczników konwersacji świadczyłby raczej o wzajemnym oddziaływaniu na siebie tych dwóch systemów nauczania. Na zakończenie autorka wyraża ubolewanie, że historia pokrywa milczeniem problematykę rozwoju dydaktyki języków obcych i metod ich nauczania. Ta nieufność do historycznego podejścia brałaby się z naiwnej wiary w liniowość postępu, gdzie pierwsze próby formułowania dydaktyki i metodvki języków obcych byłyby jedynie niedoskonałymi dowodami na doskonałość obecnego systemu nauczania.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;26
dc.titleManuels de conversation dans l'apprentissage des langues étrangères du XIVe au XVIe sièclepl_PL
dc.title.alternativePodręczniki konwersacji w nauczaniu języków obcych od XIV do XVI wiekupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[325]-352pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUnivèrsité de Maceratapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord