Ronsard - poète total
Abstract
Przyczyną niesłabnącego zainteresowania poezją Ronsarda jest według autora
artykułu to, że Ronsard jest poetą "totalnym", tzn. takim, który przez
całe swoje życie, całym bogactwem swego człowieczeństwa tworzył poezję we
wszystkich jej odmianach.
Na bogactwo osobowości składa się u Ronsarda jego własna uczuciowość,
która łączy w sobie zarówno wesołość, jak i melancholię, radość życia i
strach przed losem, a także to, że był on wrażliwym świadkiem i uczestnikiem
wydarzeń swojej niespokojnej, burzliwej, ale bogatej i niezwykłej epoki.
Tworząc przez całe życie (z górą 40 lat), Ronsard, jak żaden inny poeta
próbował swoich sił we wszystkich rodzajach poezji: lirycznej i epickiej,
bachicznej i sielankowej, elegijnej i satyrycznej, naukowej i kosmicznej,
a tworząc poezję, tworzył jej język - bogaty i różnorodny, zdolny oddać bogactwo
i różnorodność świata. Świadomy, że muzyka składa się na harmonię
świata, której odbiciem chciał uczynić swoją poezję, dążył do osiągnięcia
związku między tymi dwoma sztukami, współpracując z kompozytorami, którzy
tworzyli muzykę do Amours z 1552, co jednocześnie wprowadziło sonet do historii
poezji i piosenki francuskiej.
Jeśli więc chcemy docenić Ronsarda tak jak na to zasługuje, to właśnie
jako poetę "totalnego", jako poetę "najpełniejszej różnorodności", który
opiewał wszystkie pory dnia, roku i życia, kaprysy losu, złudzenia miłości,'
smutki starości i trwogę śmierci.
W Deffence et Illustration de la langue Françoise du Bellay nazywał
prawdziwym poetą tt0j, kto włada ludzkimi uczuciami. Ronsard, którego osobowość
zespalała w sobie harmonijnie inteligencję i uczuciowość, talent i
erudycję, był tym, który odczuwał świat i dawał odczuwać go innym, stając
się w ten sposób ideałem poety.
Collections