dc.contributor.author | Kazik, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2015-10-26T07:39:42Z | |
dc.date.available | 2015-10-26T07:39:42Z | |
dc.date.issued | 1998 | |
dc.identifier.issn | 1427-9673 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12876 | |
dc.description.abstract | Tematem artykułu jest prezentacja Madonny w scenie ukrzyżowania w dwóch angielskich
średniowiecznych dramatach misteryjnych: Towneley Cycle oraz York Cycle. Autorka analizuje
obraz Marii w York Cycle gdzie Błogosławiona Maria jawi się jako pełna pobożności święta
osoba uczestnicząca w akcie zbawienia. Cierpienie Jezusa przyjmuje ona z bólem, choć
jednocześnie rozumie jego poświęcenie i dostrzega wagę poświęcenia Chrystusa. W drugim
dramacie Maria ukazana jest jako matka bolejąca nad męką i śmiercią swego syna, wątpiąca
w sens ukrzyżowania. Autorka podkreśla znaczenie bólu i cierpienia Chrystusa jako symboli
jego natury ludzkiej, koniecznej do zbawienia świata jak i również znaczenie związku pomiędzy
Marią a Chrystusem. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;2 | |
dc.title | Notes on the Presentation of the Blessed Virgin Mary in “Mortificacio Cristi” in The York Plays and “The Crucifixion” in The Towneley Plays | pl_PL |
dc.title.alternative | Prezentacja Świętej Marii w scenie „Mortificacio Cristi” w York Plays oraz w scenie „The Crucifixion” w Towneley Plays | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 33-41 | pl_PL |