Notes on the Presentation of the Blessed Virgin Mary in “Mortificacio Cristi” in The York Plays and “The Crucifixion” in The Towneley Plays
Streszczenie
Tematem artykułu jest prezentacja Madonny w scenie ukrzyżowania w dwóch angielskich
średniowiecznych dramatach misteryjnych: Towneley Cycle oraz York Cycle. Autorka analizuje
obraz Marii w York Cycle gdzie Błogosławiona Maria jawi się jako pełna pobożności święta
osoba uczestnicząca w akcie zbawienia. Cierpienie Jezusa przyjmuje ona z bólem, choć
jednocześnie rozumie jego poświęcenie i dostrzega wagę poświęcenia Chrystusa. W drugim
dramacie Maria ukazana jest jako matka bolejąca nad męką i śmiercią swego syna, wątpiąca
w sens ukrzyżowania. Autorka podkreśla znaczenie bólu i cierpienia Chrystusa jako symboli
jego natury ludzkiej, koniecznej do zbawienia świata jak i również znaczenie związku pomiędzy
Marią a Chrystusem.
Collections