Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMłokosiewicz, Marta
dc.date.accessioned2015-10-19T08:10:25Z
dc.date.available2015-10-19T08:10:25Z
dc.date.issued2015-09
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12699
dc.description.abstractA culture of trust leads to better use of knowledge and human skills, so important in an economy based on knowledge, innovation and change. Polish society is characterized by a culture of distrust, and this atmosphere translates into interpersonal relationships in companies. The challenge is therefore to recognize the conditions for building and strengthening organizational trust. Trust is related to personal reliability, which means respecting moral norms and the rights of others. Focusing on the company-employee relationship, in this paper the author has set herself the goal of recognising how – in the context of ethical standards – the culture of trust is shaped in companies in Poland. The introductory – theoretical – part of the study looks at the role of trust in the functioning of an organization. The empirical part includes the available research on moral standards and trust in Polish enterprises. The summary points to the conclusions of the analysis undertaken.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLodz University Presspl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w Życiu Gospodarczym;nr 3
dc.subjecttrustpl_PL
dc.subjectsocial capitalpl_PL
dc.subjectbusiness ethicspl_PL
dc.subjectworking conditionspl_PL
dc.titleKultura zaufania w relacji firma – pracownikpl_PL
dc.title.alternativeThe Culture of Trust in the Company-Employee Relationshippl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number59-71pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Szczecinpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.references24 Najlepsze Miejsca Pracy w Polsce, http://hrstandard.pl/2014/03/26/24-najlepsze-miejscapracy-w-polsce/#more-29736.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., The Forms of Capital [w:] Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, red. J.G. Richardson, Greenwood, New York 1985.pl_PL
dc.referencesBratnicki M., Spojrzenie na kapitał intelektualny z punktu widzenia wartości przedsiębiorstwa [w:] Przedsiębiorstwo na rynku kapitałowym, red. J. Duraj, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1999.pl_PL
dc.referencesColeman J.S., Foundations of Social Theory, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts and London, England 1990.pl_PL
dc.referencesColeman J.S., Norms as Social Capital [w:] Economic Imperialism: The Economic Method applied outside the Field of Economics, red. G. Radnitzky, P. Bernholz, Paragon House Publishers, New York 1987.pl_PL
dc.referencesCovey S.R., R.R. Merrill, The Speed of Trust, Free Press, New York 2006.pl_PL
dc.referencesDiagnoza Społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, red. J. Czapiński, T. Panek, http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/DS2013/Raport_glo wny_Diagnoza_Spoleczna_2013.pdf.pl_PL
dc.referencesDobija D., Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesDyer J.H., W.C. Chu, The Role of Trustworhiness in Reducing Transaction Costs and Improving Performance: Empirical Evidence from the United States, Japan, and Korea, „Organization Science” 2003, nr 14 (1).pl_PL
dc.referencesFukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesHandy C., Trust and the Virtual Organization, „Harvard Business Review” 1995, nr 73 (3).pl_PL
dc.referencesJanuszek H., Kapitał społeczny na rynku pracy [w:] Kapitał społeczny – aspekty teoretyczne i praktyczne, red. H. Januszek, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesKeeley B., Human Capital: How what you know shapes your life, OECD, Geneva 2007.pl_PL
dc.referencesKumar N., The Power of Trust in Manufacturer-retailer Relationships, „Harvard Business Review” 1996, nr 74 (6).pl_PL
dc.referencesMalinowski K., Listy najlepszych miejsc pracy Polska 2015 ogłoszone!, http://www.greatplacetowork.pl/publikacje-i-wydarzenia/blogi-i-aktualnosci/824-listy-najlepszychmiejsc-pracy-polska-2015-ogloszone.pl_PL
dc.referencesMcEvily B., V.A. Perrone, A. Zaheer, Trust as an Organizing Principle, „Organization Science” 2003, nr 14 (1).pl_PL
dc.referencesMłokosiewicz M., Budowa kapitału społecznego poprzez realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności w biznesie [w:] Wybrane aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu, red. E. Mazur-Wierzbicka, seria Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim, Z. 4, Volumina.pl_PL
dc.referencesPolacy nie ufają szefom, http://procontent.pl/2013/01/10/polacy-nie-ufaja-szefom/.pl_PL
dc.referencesPolacy nisko oceniają uczciwość swoich pracodawców, http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-nisko-oceniaja-uczciwosc-swoich-pracodawcow-2770320.html.pl_PL
dc.referencesPracownicy oczekują standardów, http://taxand.pl/attachments/Expert/HR_Pracownicy%20 oczekuja% 20standardow.pdf.pl_PL
dc.referencesPutnam R., Bowling alone. The Collapse and Revival of American Community, Simon & Schuster, New York 2000.pl_PL
dc.referencesPutnam R., Demokracja w działaniu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995.pl_PL
dc.referencesReligijność a zasady moralne, Komunikat z badań CBOS nr 15/2014, CBOS, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesRose-Ackerman S., Trust, Honesty and Corruption: Reflection on the State Building Process, „European Journal of Sociology” 2001, vol. 42.pl_PL
dc.referencesRynek pracy: osiąganie sukcesów nie jest możliwe bez prawa do popełniania błędów, http://www.greatplacetowork.pl/publikacje-i-wydarzenia/blogi-i-aktualnosci/664- rynek-pracy-osiaganie-sukcesow-nie-jest-mozliwe-bez-prawa-do-popelniania-bledow.pl_PL
dc.referencesSeligman A.B., The Problem of Trust, Princeton University Press, Princeton, New Jersey 1997.pl_PL
dc.referencesSink D.S., W.T. Morris, C.S. Johnston, By What Method?, IIE Engineering and Management Press, Norcross 1995.pl_PL
dc.referencesSztompka P., Zaufanie, nieufność i dwa paradoksy demokracji [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesSztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesTylko praktykowane wartości mogą przyczynić się do sukcesu firmy, http://hrstandard.pl/20 13/12/27/work-service-tylko-praktykowane-wartosci-moga-przyczynic-sie-do-sukcesu-firmy/.pl_PL
dc.referencesWallis J., P. Killerby, B. Dollery, Social Econopmics and Social Capital, „International Journal of Social Economics” 2004, nr 31 (3).pl_PL
dc.referencesWang R., B. Rubenstein-Montano, The Value of Trust in Knowledge Sharing [w:] Knowledge Management: Current Issues and Challenges, red. E. Coakes, IGI Publishing, Hershey 2003.pl_PL
dc.referencesWestlund H., F. Adam, Social Capital and Economic Performance: A Meta-analysis of 65 Studies, „European Planning Studies” 2010, vol. 18, nr 6.pl_PL
dc.referencesWilson P.N., A.M. Kennedy, Trustwothiness as an Economic Asset, „International Food and Agrobusiness Management Review” 1999, nr 2 (2).pl_PL
dc.referencesZakrzewski M., Gdzie szukać wspaniałego miejsca pracy, http://www.greatplacetowork.pl/ publikacje-i-wydarzenia/blogi-i-aktualnosci/801-gdzie-szukac-wspanialego-miejsca -pracy.pl_PL
dc.referencesZaufanie w relacjach międzyludzkich, Komunikat z badań CBOS nr 29/2014, CBOS, Warszawa luty 2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_029_14.PDF.pl_PL
dc.relation.volume18pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord