Show simple item record

dc.contributor.authorDudra, Stefan
dc.date.accessioned2015-09-16T06:15:28Z
dc.date.available2015-09-16T06:15:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2300-0562
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11830
dc.description.abstractAs a result of the post-war resettlement (1944–1946) to the areas of the Ukrainian SSR , then to the so-called recovered territories, as part of the „Vistula Action” (1947), the area of Orthodox Lemkos’ religious life ceased to exist. Most historic temples with their equipment were destroyed. The Orthodox property was plundered. The process of restoration of the Orthodox parish network began after 1956. Its result was the establishment of Rzeszów Deanery already in 1959. The revival of the parish structures encountered numerous difficulties. Among the most important should be mentioned unfavorable position of local religious authorities, poor conditions of the temples, the lack of clergy. However, by the end of the 60s it had been possible to create a network of parish temples, which in general satisfied the religious needs of the faithful. The key moment for the development and stabilization of the religious life was the erection of Przemysl – Nowy Sacz Diocese in 1983. Following the democratic changes taking place in Poland after 1989, Orthodox Church began a new period in its operations. In addition to the integration, because of the emerging opportunities, in a wider range it could fulfill its culture-creating role and become an important element of the multicultural region.en
dc.description.abstractW wyniku powojennych przesiedleń (1944–1946) na tereny USRR, a następnie na Zie-mie Odzyskane w ramach akcji „Wisła” (1947 r.) życie religijne prawosławnych Łem-ków na obszarze Łemkowszczyzny przestało istnieć. W większości zabytkowe świątynie wraz z wyposażeniem uległy zniszczeniu. Mienie cerkiewne zostało rozgrabione. Proces odbudowy prawosławnej sieci parafialnej rozpoczął się po 1956 r. Jego efektem było powołanie już w 1959 r. dekanatu rzeszowskiego. Odradzanie się struktury parafialnej napotykało liczne utrudnienia. Wśród najważniejszych należy wymienić nieprzychylne stanowisko lokalnych władz wyznaniowych, zły stan przekazywanych świątyń, brak duchowieństwa. Jednak do końca lat 60. XX w. udało się stworzyć sieć parafialną, która zaspokajała potrzeby religijne wiernych. Kluczowym momentem dla rozwoju i stabili-zacji życia religijnego było erygowanie w 1983 r. diecezji przemysko-nowosądeckiej. W wyniku przemian demokratycznych dokonujących się w Polsce po 1989 r. Cerkiew prawosławna rozpoczęła nowy okres w swojej działalności. Poza elementami integra-cyjnymi, ze względu na pojawiające się możliwości, mogła w szerszym zakresie wypeł-niać swoją funkcję kulturotwórczą i stawać się istotnym elementem wielokulturowości regionu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia z Geografii Politycznej i Historycznej;3
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectLemkospl_PL
dc.subjectOrthodoxyen
dc.subjectŁemkowiepl_PL
dc.subjectŁemkowszczyznapl_PL
dc.subjectmniejszości religijnepl_PL
dc.subjectprawosławiepl_PL
dc.subjectreligious minoritiespl_PL
dc.titleOdbudowa prawosławnej sieci parafialnej na Łemkowszczyźnie po 1956 roku jako element wielokulturowości regionupl_PL
dc.title.alternativeRebirth of the Orthodox Church in the Lemko Region after 1956 as a part of the multicultural regionien
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number307-320pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Politologii, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Zielonogórskipl_PL
dc.referencesBarna A., 2008, Chmury i słońce nad Łemkowyną, Oficyna Wydawnicza Atut–Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBendza M., 1982, Prawosławna diecezja przemyska w latach 1596–1681, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBołtryk M., 1995, Duma Łemków, [w:] Radziukiewicz A., Bołtryk M. (red.), Precz z mnichami, Białystok.pl_PL
dc.referencesDubec R., 2005, Recepcja św. Maksyma Gorlickiego w Polsce i na świecie, „Almanach Diecezjalny”, t. 1, s. 97–102.pl_PL
dc.referencesDubec R., 2006, Proces odradzania się Kościoła prawosławnego na Łemkowszczyźnie w okresie międzywojennym (1926–1939), „Almanach Diecezjalny”, t. 2, s. 49–70.pl_PL
dc.referencesDubec R., 2007, Prawosławie wśród Rusinów Karpackich na przełomie XIX i XX wieku, „Almanach Diecezjalny”, t. 3, s. 9–17.pl_PL
dc.referencesDubec R., Felenczak J., 1999, Szematyzm. Katalog świątyń i duchowieństwa prawo-sławnej diecezji przemysko-nowosądeckiej, Gorlice.pl_PL
dc.referencesDudra S., 2004, Kościół prawosławny na ziemiach zachodnich i północnych Polski po II wojnie światowej, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesDudra S., 2009, Prawosławna parafia w Polanach. Z dziejów konfliktu, „Cerkiewny Wiestnik”, 1, s. 34–44.pl_PL
dc.referencesDudra S., 2012, Erygowanie parafii prawosławnej w Rozdzielu jako element polityki wyznaniowej w powojennej Polsce, „Rocznik Ruskiej Bursy”, s. 73–82.pl_PL
dc.referencesGerent P., 2005, Zarys dziejów prawosławnej diecezji przemyskiej, „Almanach Diecezjalny”, t. 1, s. 23–49.pl_PL
dc.referencesGerent P., 2006, Proces powstawania parafii prawosławnych na Podkarpaciu po 1956 roku, „Antyfon”, 1, s. 11–13.pl_PL
dc.referencesGerent P., 2007, Prawosławie na Dolnym Śląsku w latach 1945–1989, Toruń.pl_PL
dc.referencesInwentaryzacja łemkowskich cmentarzy w nieistniejących wsiach na terenie gminy Sękowa, cz. 1: Banica, Długie, Lipna (stan na 31.10.2002), 2003, Dubec R. (red.), Gorlice.pl_PL
dc.referencesKrochmal A., 1992, Stosunki między grekokatolikami i prawosławnymi na Łemkowszczy-źnie w latach 1926–1936, [w:] Czajkowski J. (red.), Łemkowie w historii i kulturze Karpat, cz. 1, Rzeszów, s. 285–299.pl_PL
dc.referencesKuprianowicz G., 2003, Akcja „Wisła” a Kościół prawosławny, [w:] Pisuliński J. (red.), Akcja „Wisła”, Warszawa, s. 153–173.pl_PL
dc.referencesMoklak J., 1997, Łemkowszczyzna w Drugiej Rzeczypospolitej. Zagadnienia polityczne i wyznaniowe, Kraków.pl_PL
dc.referencesRadziukiewicz A., 2003, Weź krzyż i idź za mną, „Przegląd Prawosławny”, 3: http://www.przegladprawoslawny.pl/articles.php?id_n=329&id=8.pl_PL
dc.referencesReinfuss R., 1990, Śladami Łemków, Warszawa.pl_PL
dc.referencesReinfuss R., 1998, Łemkowie jako grupa etnograficzna, Sanok.pl_PL
dc.referencesSchematyzm. Katalog świątyń i duchowieństwa prawosławnej diecezji przemysko- -nowosądeckiej, 1999, opr. R. Dubec, J. Felenczak, Gorlice.pl_PL
dc.referencesSobolewski J.L., 1983, Spór o cerkiew, „Życie Literackie”, 17, s. 8–10.pl_PL
dc.referencesUrban K., 1996, Kościół prawosławny w Polsce 1945–1970, Kraków.pl_PL
dc.referencesUrban K., 1998, Z dziejów Kościoła prawosławnego na Dolnym Śląsku 1946–1956, Białystok.pl_PL
dc.referencesŻywot świętego Maksyma Gorlickiego (Sandowicza), „Almanach Diecezjalny”, 2005, t. 1, s. 79–96.pl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska