Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSulkowski, Jaroslaw
dc.date.accessioned2015-09-11T10:48:57Z
dc.date.available2015-09-11T10:48:57Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11772
dc.description.abstractThe analysis of the procedure for appointment of judges shows that it is mostly influenced by the judicial community. Diminishing influence of the executive branch on the consecutive stages of the procedure is also apparent. There are no doubts that a right of access to the public service should be based on the clear and universal principles (i.e. principle of equality). The Czech constitutional law corresponds to European standards. It is worth emphasizing that the constitutionalization above-mentioned principles could give more guarantees to the judicial power. The procedure of appoint judges in the Czech Republic is characteristic because of two reasons. Firstly, the procedure consists of several steps (administrative-judicial, governmental, presidential), secondly its substantial part is not the subject of the regulation. In the procedure, the President goes beyond the sphere in which he embodies the majesty of the state and operates as an organ of public administration, there must be control of such actions. If we assume that, under the check and balance principle, the President of the Republic has to have real influence on the appointment procedure, a system of protection of candidates for judges should be established.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica;70
dc.titlePostępowanie w przedmiocie nominacji sędziowskich w czeskim porządku prawnympl_PL
dc.title.alternativeThe Procedure of Appoint Judges in the Czech Republicpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009pl_PL
dc.page.number[123]-136pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Prawa Konstytucyjnego Porównawczego Katedry Prawa Konstytucyjnego, Uniwersytet Łódzki.pl_PL
dc.referencesBanaszak Bogusław. 2010. Głos w dyskusji. W Demokratyczne państwo prawne w teorii i w praktyce w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, red. Skotnicki Krzysztof. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
dc.referencesCiapała Jerzy. 2008. „Charakter kompetencji Prezydenta RP. Uwagi w kontekście kompetencji w zakresie powoływania sędziów”. Przegląd Sejmowy ” 4: 31–45.
dc.referencesSchelleová Ilona. 2006. Organizace soudnictví a právní służby. Praha: Alfa.
dc.referencesSułkowski Jarosław. 2008. „Uprawnienia Prezydenta RP do powoływania sędziów”. Przegląd Sejmowy 4: 47–66.
dc.referencesSułkowski Jarosław. 2008. „Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie kompetencji sądów administracyjnych do badania legalności aktów Prezydenta Republiki w przedmiocie powoływania sędziów, sygn. 4 Aps 3/2005”. Przegląd Sejmowy 4 : 304.
dc.referencesSułkowski Jarosław. 2009. „Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie kompetencji sądów administracyjnych do badania legalności aktów Prezydenta Republiki w przedmiocie powoływania sędziów, sygn. 4 Ans 9/2007-197”. Przegląd Sejmowy 5.
dc.referencesSvák Ján. 2006. „Súdna moc a moc sudcov na Slovensku (tézy inauguračnej prednášky)”. Právny obzor 89: 4.


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord