dc.contributor.author | Sulkowski, Jaroslaw | |
dc.date.accessioned | 2015-09-11T10:48:57Z | |
dc.date.available | 2015-09-11T10:48:57Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 0208-6069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11772 | |
dc.description.abstract | The analysis of the procedure for appointment of judges shows that it is mostly influenced by the judicial community. Diminishing influence of the executive branch on the consecutive stages of the procedure is also apparent.
There are no doubts that a right of access to the public service should be based on the clear and universal principles (i.e. principle of equality). The Czech constitutional law corresponds to European standards. It is worth emphasizing that the constitutionalization above-mentioned principles could give more guarantees to the judicial power. The procedure of appoint judges in the Czech Republic is characteristic because of two reasons. Firstly, the procedure consists of several steps (administrative-judicial, governmental, presidential), secondly its substantial part is not the subject of the regulation.
In the procedure, the President goes beyond the sphere in which he embodies the majesty of the state and operates as an organ of public administration, there must be control of such actions. If we assume that, under the check and balance principle, the President of the Republic has to have real influence on the appointment procedure, a system of protection of candidates for judges should be established. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica;70 | |
dc.title | Postępowanie w przedmiocie nominacji sędziowskich w czeskim porządku prawnym | pl_PL |
dc.title.alternative | The Procedure of Appoint Judges in the Czech Republic | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009 | pl_PL |
dc.page.number | [123]-136 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Prawa Konstytucyjnego Porównawczego Katedry Prawa Konstytucyjnego, Uniwersytet Łódzki. | pl_PL |
dc.references | Banaszak Bogusław. 2010. Głos w dyskusji. W Demokratyczne państwo prawne w teorii i w praktyce w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, red. Skotnicki Krzysztof. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe. | |
dc.references | Ciapała Jerzy. 2008. „Charakter kompetencji Prezydenta RP. Uwagi w kontekście kompetencji w zakresie powoływania sędziów”. Przegląd Sejmowy ” 4: 31–45. | |
dc.references | Schelleová Ilona. 2006. Organizace soudnictví a právní służby. Praha: Alfa. | |
dc.references | Sułkowski Jarosław. 2008. „Uprawnienia Prezydenta RP do powoływania sędziów”. Przegląd Sejmowy 4: 47–66. | |
dc.references | Sułkowski Jarosław. 2008. „Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie kompetencji sądów administracyjnych do badania legalności aktów Prezydenta Republiki w przedmiocie powoływania sędziów, sygn. 4 Aps 3/2005”. Przegląd Sejmowy 4 : 304. | |
dc.references | Sułkowski Jarosław. 2009. „Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie kompetencji sądów administracyjnych do badania legalności aktów Prezydenta Republiki w przedmiocie powoływania sędziów, sygn. 4 Ans 9/2007-197”. Przegląd Sejmowy 5. | |
dc.references | Svák Ján. 2006. „Súdna moc a moc sudcov na Slovensku (tézy inauguračnej prednášky)”. Právny obzor 89: 4. | |