dc.contributor.author | Seweryński, Michał | |
dc.date.accessioned | 2015-09-07T12:16:29Z | |
dc.date.available | 2015-09-07T12:16:29Z | |
dc.date.issued | 1988 | |
dc.identifier.issn | 0208-6069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11715 | |
dc.description.abstract | Podstawy prawne udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem kształtowały się stopniowo, począwszy od dekretu o radach zakładowych z 1945 r., poprzez
ustawy o radach robotniczych (1956) i o samorządzie robotniczym (1958), aż
do obecnej ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państw ow ego. U podłoża
poszczególnych przekształceń przepisów leżały w ażne przemiany życia gospodarczego
i społecznego, dokonujące się pod w pływ em żądań robotniczych. Zmierzały one
ku takiemu modelowi samorządowych uprawnień pracowniczych, w którym uprawnienia
te wynikają z samodzielnych praw podmiotowych załogi do współzarządzania
przedsiębiorstwem, a nie z partycypacji w zarządzaniu poprzez inne organizacje pracownicze działające w przedsiębiorstwie.
Ustawa z 1981 r. czyni podmiotem uprawnień samorządowych załogę przedsiębiorstwa,
nadając im dość szeroki zakres i autonomiczny charakter, polegający na
uniezależnieniu samorządu pracowniczego od organizacji związkowych i politycznych
oraz od administracji państwowej. Jednocześnie jednak ustawa przewiduje współpracę
samorządu z zakładową organizacją związkową, co może rodzić pewne wątpliwości
dotyczące rozdziału zakresów kompetencji tych dwu rodzajów organizacji pracowniczych.
Ustawa wprowadza mieszany model partycypacji załogi w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Obejmuje on jej uprawnienia stanowcze, konsultacyjne i kontrolne oraz
prawo w eta wobec decyzji dyrektora. Jednocześnie dyrektor ma wzajemne prawo
wstrzymywania i zaskarżania do sądu uchwał organów samorządu załogi. Organami samorządu załogi są: ogólne zebranie pracowników (delegatów), rada
pracownicza przedsiębiorstwa oraz rada pracownicza zakładu. Dodatkową formę bezpośredniego
wypowiadania się załogi w sprawach przedsiębiorstwa stanowi referendum.
Sposób wyłaniania i funkcjonowania organów samorządu załogi jest oparty na
zasadach demokratycznych, o czym przesądza sama ustawa, pozostawiając w innych,
szczegółowych sprawach miejsce dla regulacji statutowej.
Wymienione trzy typy uprawnień samorządu załogi dotyczą wszystkich ważnych
sfer działalności przedsiębiorstwa (ekonomicznych, organizacyjnych, kadrowych i socjalnych),
w łącznie z możliwością powoływania dyrektora przedsiębiorstwa w tych
przypadkach, w których nie zostało to zastrzeżone do kompetencji organu założycielskiego.
N owym rozwiązaniem jest powierzenie pieczy nad funkcjonowaniem samorządu
pracowniczego Sejmowi. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica;36 | |
dc.title | Selbstverwaltung der Werktätigen in Polen | pl_PL |
dc.title.alternative | Samorząd pracowniczy w Polsce | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 189-212 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Universität Łódź | pl_PL |
dc.contributor.translator | Gliwiński, Tomasz | |