dc.contributor.author | Konecki, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2012-11-14T14:03:01Z | |
dc.date.available | 2012-11-14T14:03:01Z | |
dc.date.issued | 2012-08 | |
dc.identifier.citation | Konecki Krzysztof T. (2012) „Ciało świątynią duszy”, czyli o procesie budowania tożsamości praktykującego hatha-jogę. Konstruowanie prywatnej quasi-religii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 64–111 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/1078 | |
dc.description | „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 64–111 | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje problem postrzegania i odczuwania ciała w praktyce nabywania
tożsamości praktykującego hatha-jogę. Proces stawania się praktykującym jest związany
z praktykami pracy nad ciałem i ich definiowaniem oraz określonym postrzeganiem
ciała i odczuć z niego płynących. W tekście opisuję fazy tego procesu: 1. faza
wstępna – konstruowanie motywów i pierwsze kroki; 2. faza pełniejszego rozpoznawania
efektów psychofizycznych i przypisywania im odpowiednich znaczeń;
3. faza pełniejszego rozpoznawania duchowych aspektów hatha-jogi (quasi-religia).
Relacje umysłu i ciała komplikują się w momencie znaczącego zaangażowania się
w praktykę jogi i zdefiniowania praktyk cielesnych jako zarówno umysłowych, jak
i duchowych. Praca nad ciałem może zmienić zachodnią perspektywę definiowania
ciała jako elementu materialnego ludzkiej egzystencji (wizja kartezjańska) w wizję traktowania
go jako substancji uduchowionej (wizja filozofii wschodniej), co jednak nie zawsze
jest możliwe, jeśli przyjmuje się założenia innych religii (np. katolickiej). Zmiany
w ciele i psychice trzeba wtedy inaczej zdefiniować i – by pogodzić założenia religii konwencjonalnej
z nowymi doświadczeniami duchowymi – muszą pojawić się ich określone
objaśnienia językowe (często przyjmujące schemat stałych formuł językowych). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana została ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | other | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki. Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. Instytut Socjologii | pl_PL |
dc.subject | ciało | pl_PL |
dc.subject | cielesność | pl_PL |
dc.subject | joga | pl_PL |
dc.subject | hatha-joga | pl_PL |
dc.subject | praktyka jogi | pl_PL |
dc.subject | religia | pl_PL |
dc.subject | quasi-religia | pl_PL |
dc.subject | para-religia | pl_PL |
dc.subject | konstruowanie tożsamości | pl_PL |
dc.title | „Ciało świątynią duszy”, czyli o procesie budowania tożsamości praktykującego hatha-jogę. Konstruowanie prywatnej quasi-religii | pl_PL |
dc.title.alternative | “Body as the temple of the soul” – the process of building the identity of hatha-yoga practitioner. Constructing a private quasi-religion. | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |