dc.contributor.author | Violante, Antonio | |
dc.date.accessioned | 2015-07-09T13:53:56Z | |
dc.date.available | 2015-07-09T13:53:56Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Violante A., 2014, States and nations compared. The case of Kosovo and Ukraine versus global politics, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica, 17/2014, Łódź, p. 275-300 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1508-1117 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/10740 | |
dc.description.abstract | The 2008 proclamation of Kosovo’s independence, quickly recognized by many states
including almost every single one of the western world, showed that a respected
international legality does not exist anymore. In fact, in the eyes of the so-called
“international community” Kosovo’s secession, pursued by the Albanian majority
despite the resistance of the local Serbian nationality (including Belgrade’s government’s
efforts against it) and the minority ethnic groups (Goranis, Roma) is a fait
accompli that the community itself supported. However, Kosovo’s case is to be
interpreted as a dangerous precedent that can endanger the territorial integrity of many
states with national minorities aspiring to secession. This happened despite the existence
of international law that does not allow unilateral acts of territorial secession, but only
the eventuality of commonly agreed political separations. Examples of this kind could be
the attempted secession of the eastern regions from the Ukrainian state, and the
successful secession of Crimea from Kiev (that was successful also due to Russia’s
support). Such initiatives were supported by Russia and opposed by the West, with an
inversion of roles completely opposite to Kosovo’s case, that could be described as the
other side of the same coin – with roles reversed – compared to the Ukrainian crisis: in
Kosovo it was the West (the USA and most of the EU) that considered favorably – if not
actually supported – the Albanian secession from Belgrade, while on the other hand
Russia has presented itself in the role of the guardian of international legality while
supporting the legitimacy of Serbia’s sovereignty rights over Kosovo. | pl_PL |
dc.description.abstract | Proklamowanie w 2008 roku niepodległości Kosowa, szybko uznanego przez wiele
państw, w tym prawie wszystkie kraje Zachodu, wykazało, że nie istnieje już szacunek
dla legalizmu międzynarodowego. W rzeczywistości, na oczach tzw. „społeczności
międzynarodowej” albańska większość dokonała secesji Kosowa, pomimo oporu
lokalnej mniejszości serbskiej (oraz działań rządu w Belgradzie), a także wbrew mniejszościowym grupom etnicznym (Gorańców i Romów). Jest to już dziś fakt
dokonany, do którego społeczność międzynarodowa się przysłużyła. Jednak przypadek
Kosowa może być interpretowany jako niebezpieczny precedens mogący zagrozić
integralności terytorialnej wielu krajów, które mają mniejszości narodowe aspirujące do
secesji. Autor twierdzi, iż dokonało się to w niezgodzie z prawem międzynarodowym,
które nie dopuszcza jednostronnych aktów secesji terytorium, a przewiduje jedynie
ewentualność wspólnie uzgodnionych separacji politycznych. Przykładami tego rodzaju
mogą być próby secesji wschodnich regionów od państwa ukraińskiego oraz skuteczna
secesja Krymu, uzyskana dzięki wsparciu Rosji. Takie inicjatywy były już wcześniej
wspierane przez Rosję i wywoływały sprzeciw Zachodu. Nastąpiło więc w Kosowie
swoiste odwrócenie ról, które może być tzw. drugą stroną medalu. W tych odwróconych
rolach, w porównaniu do kryzysu ukraińskiego, w Kosowie Zachód (USA i większość
państw UE), były pozytywnie nastawione, a nawet wspierały albański secesjonizm
z Serbii, natomiast Rosja prezentowała się w roli strażnika międzynarodowego legalizmu,
gdy wspierała legitymizację suwerenności Serbii nad Kosowem. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica;17 | |
dc.subject | emerging countries | pl_PL |
dc.subject | international recognition | pl_PL |
dc.subject | Kosovo | pl_PL |
dc.subject | Ukraine | pl_PL |
dc.subject | international crisis | pl_PL |
dc.subject | kraje wschodzące | pl_PL |
dc.subject | uznanie międzynarodowe | pl_PL |
dc.subject | Kosowo | pl_PL |
dc.subject | Ukraina | pl_PL |
dc.subject | kryzys międzynarodowy | pl_PL |
dc.title | States and nations compared. The case of Kosovo and Ukraine versus global politics | pl_PL |
dc.title.alternative | Porównanie państw i narodów. Sprawy Kosowa i Ukrainy w polityce światowej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 275-300 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Milan, Italy | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4826 | |
dc.references | Bagnato S., 2011, Kosovo: ancora fumo dalla polveriera d’Europa, [w:] Eurasia. Rivista di studi geopolitici, http://www.eurasia-rivista.org (dostęp: 4.10.2011). | pl_PL |
dc.references | Battista C., 2011, I Balcani nella strategia politica dell’Occidente dalle guerre alla democrazia 1991–2010, Caserta, Eiffel. | pl_PL |
dc.references | Borgen C., 2009, The Language of Law and the Practice of Politics: Great Powers, Small States, and the Rethoric of Self-Determination in the Cases of Kosovo and South Ossetia, „Chicago Journal of International Law”, 10(1), St. John’s University School of Law, Faculty Publications, Paper 115, s. 1–33, http://scholarship.law. stjohns.edu/faculty_publications/115. | pl_PL |
dc.references | Brewer E.M., 2012, To Break Free from Tyranny and Oppression: Proposing a Model for a Remedial Right to Secession in the Wake of the Kosovo Advisory Opinion, „Vanderbilt Journal of Transnational Law”, 45, s. 245–292. | pl_PL |
dc.references | Janicki W., 2014, Relocating International Borders: The Cases of Kosovo and South Ossetia Confronted, [w:] Moraczewska A., Janicki W. (red.), Border Conflicts in the Contemporary World, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 95–106. | pl_PL |
dc.references | Janjić D., 2013, Kosovo, vacilla la strategia di Belgrado, www.osservatoriobalcani.org (dostęp: 20.11.2013). | pl_PL |
dc.references | Qerini Q., Krasniqi S., 2013, Theories and Practice of State Succession to Bilateral Treaties: The Recent Experience of Kosovo, [w:] „German Law Journal”, 14(9), s. 1639–1660. | pl_PL |
dc.references | Lazarević T., 2013, Kosovo del nord, un voto tormentato, www.osservatoriobalcani.org (dostęp: 17.12.2013). | pl_PL |
dc.references | Lazarević T., 2014, Nord del Kosovo, un anno dall’accordo di Bruxelles, www.osserva toriobalcani.org (dostęp: 6.06.2014). | pl_PL |
dc.references | Limes, 2014, ‘La Federazione Russa non è la Russia e Putin non è lo zar’. Intervista di Lucio Caracciolo ad Aldo Ferrari, [w:] „Limes”, 5, s. 67–73. | pl_PL |
dc.references | Loi M., 2013, Il Kosovo, qualcosa in più di un quadro bicolore, [w:] Europae. Rivista di affari europei, www.rivistaeuropae.eu (dostęp: 28.08.2013). | pl_PL |
dc.references | Martino F., 2014, Kosovo: beyond the „Brussels Agreement”, Analysis no. 254, May 2014, www.ispionline.it/sites/default/files/pubblicazioni/analysis_254_2014.pdf. | pl_PL |
dc.references | Meller S.E., 2012, The Kosovo Case: An Argument for a Remedial Declaration of Independence, [w:] „Georgia Journal of International and Comparative Law”, 40, s. 833–866. | pl_PL |
dc.references | Milano E., 2013, Formazione dello stato e processi di state-building nel diritto internazionale. Kosovo 1999–2013, Editoriale Scientifica, Napoli. | pl_PL |
dc.references | Romano S., 2014a, Patto d’associazione con Kiev troppa politica, poca ekonomia, „Corriere della Sera”, 04.07.2014, s. 33. | pl_PL |
dc.references | Romano S., 2014b, Una Candida Arroganza, „Corriere della Sera”, 11.07.2014, s. 1. | pl_PL |
dc.references | Sii E., 2014, Ucraina: Russia, Assemblea Generale ONU definisce “non valido” il referendum della Crimea, www.atlasweb.it/2014/03/28/ucraina-russia-assembleagenerale-onu-definisce-non-valido-il-referendum-della-crimea-579.html. | pl_PL |
dc.references | Urrutia Libarona I., 2012, Territorial integrity and self-determination: the approach of the International Court of Justice in the advisory opinion on Kosovo, Revista d’Estudios Autonòmics I Federals, no. 16, s. 107–140. | pl_PL |
dc.references | Violante A., 2010, Lo status del Kosovo e l’Unione Europea, [w:] Violante A., Vitale A., L’Europa alle frontiere dell’Unione. Questioni di Geografia storica e di Relazioni internazionali delle periferie continentali, Unicopli, Milano, s. 193–207. | pl_PL |
dc.references | Violante A., 2014, The Contrast between Priština and Belgrad in Northern Kosovo, a Region of a Non-sovereign State, [w:] Moraczewska A., Janicki W. (red.), Border Conflicts in the Contemporary World, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- -Skłodowskiej, Lublin, s. 133–150. | pl_PL |
dc.references | Vitale A., 2009, Frammentazione della sicurezza e guerra preventiva, [w:] Bilotta B.M., Cappelletti F.A., Scerbo A. (red.), Pace Guerra Conflitto nella società dei diritti, Giappichelli, Torino, s. 261–295. | pl_PL |
dc.references | Zawilski V., 2014, The Political Geography of War in the New World Order, [w:] Moraczewska A., Janicki W. (red.), Border Conflicts in the Contemporary World, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 81–91. | pl_PL |