States and nations compared. The case of Kosovo and Ukraine versus global politics
Streszczenie
The 2008 proclamation of Kosovo’s independence, quickly recognized by many states
including almost every single one of the western world, showed that a respected
international legality does not exist anymore. In fact, in the eyes of the so-called
“international community” Kosovo’s secession, pursued by the Albanian majority
despite the resistance of the local Serbian nationality (including Belgrade’s government’s
efforts against it) and the minority ethnic groups (Goranis, Roma) is a fait
accompli that the community itself supported. However, Kosovo’s case is to be
interpreted as a dangerous precedent that can endanger the territorial integrity of many
states with national minorities aspiring to secession. This happened despite the existence
of international law that does not allow unilateral acts of territorial secession, but only
the eventuality of commonly agreed political separations. Examples of this kind could be
the attempted secession of the eastern regions from the Ukrainian state, and the
successful secession of Crimea from Kiev (that was successful also due to Russia’s
support). Such initiatives were supported by Russia and opposed by the West, with an
inversion of roles completely opposite to Kosovo’s case, that could be described as the
other side of the same coin – with roles reversed – compared to the Ukrainian crisis: in
Kosovo it was the West (the USA and most of the EU) that considered favorably – if not
actually supported – the Albanian secession from Belgrade, while on the other hand
Russia has presented itself in the role of the guardian of international legality while
supporting the legitimacy of Serbia’s sovereignty rights over Kosovo. Proklamowanie w 2008 roku niepodległości Kosowa, szybko uznanego przez wiele
państw, w tym prawie wszystkie kraje Zachodu, wykazało, że nie istnieje już szacunek
dla legalizmu międzynarodowego. W rzeczywistości, na oczach tzw. „społeczności
międzynarodowej” albańska większość dokonała secesji Kosowa, pomimo oporu
lokalnej mniejszości serbskiej (oraz działań rządu w Belgradzie), a także wbrew mniejszościowym grupom etnicznym (Gorańców i Romów). Jest to już dziś fakt
dokonany, do którego społeczność międzynarodowa się przysłużyła. Jednak przypadek
Kosowa może być interpretowany jako niebezpieczny precedens mogący zagrozić
integralności terytorialnej wielu krajów, które mają mniejszości narodowe aspirujące do
secesji. Autor twierdzi, iż dokonało się to w niezgodzie z prawem międzynarodowym,
które nie dopuszcza jednostronnych aktów secesji terytorium, a przewiduje jedynie
ewentualność wspólnie uzgodnionych separacji politycznych. Przykładami tego rodzaju
mogą być próby secesji wschodnich regionów od państwa ukraińskiego oraz skuteczna
secesja Krymu, uzyskana dzięki wsparciu Rosji. Takie inicjatywy były już wcześniej
wspierane przez Rosję i wywoływały sprzeciw Zachodu. Nastąpiło więc w Kosowie
swoiste odwrócenie ról, które może być tzw. drugą stroną medalu. W tych odwróconych
rolach, w porównaniu do kryzysu ukraińskiego, w Kosowie Zachód (USA i większość
państw UE), były pozytywnie nastawione, a nawet wspierały albański secesjonizm
z Serbii, natomiast Rosja prezentowała się w roli strażnika międzynarodowego legalizmu,
gdy wspierała legitymizację suwerenności Serbii nad Kosowem.