Construction of the Measurement Scale for Consumer’s Attitudes in the Frame of One-Parametric Rasch Model
Streszczenie
The article discusses issues concerning the scale design based on one-parametric
Rasch model in the context of consumers’ attitudes. The first part describes the specificity of the
measurement in the light of Item Response Theory (IRT). In particular the attention is paid to the
nature of the dichotomous data used in the model. At last, the author presents the scale in reference
to attitudes of people towards their hedonistic, consumer lifestyle. W artykule autor omawia zagadnienia dotyczące konstrukcji skali pomiarowej postaw
konsumenckich w kontekście jednoparametrycznego modelu Rascha. W pierwszej części opisano
specyfikę pomiaru w świetle teorii reakcji na odpowiedzi (IRT) oraz założenia teoretyczne
stanowiące podbudowę konstrukcji skal pomiarowych. Szczególną uwagę zwrócono na charakter
danych dychotomicznych. W końcowej części opracowania zaprezentowano problem badawczy
w sferze konstrukcji skali do analizy postaw konsumentów wobec konsumpcyjno-hedonistycznego
stylu życia. W pomiarze wykorzystano jednoparametryczny model Rascha.
Collections