Dojrzewanie partnerstwa – niedoceniana zmiana w zachowaniach organizacyjnych
Streszczenie
The basis for competitive advantage based on partnering is conscious management
of organizational partner relationship. These relationship must intensify its development and effectiveness.
These activities are compiled in a coherent system of "Modular partnership maturity
ladder" which is proposed in the paper. Identification of partnering maturity degree can serve
as a base for the planning, organization, motivation and control on the way to the competitive
advantage. Theoretical analysis are illustrated by the results of empirical studies 251 Polish SMEs.
Their comparison in accordance with the model revealed stage of competitive advantage based
on partnering for examined SMEs and the degree of their partnering maturity. It was base
for the conclusions and recommendations for development of the surveyed SMEs. Podstawą przewagi konkurencyjnej opartej na partnerstwie jest świadome zarządzanie relacjami
partnerskimi danej organizacji, czyli organizowanie ich w taki sposób by coraz bardziej
intensyfikowały one jej rozwój i efektywność. Działania te zestawia w spójny system zaproponowana
w opracowaniu „modułowa drabina dojrzałości partnerstwa”. Zidentyfikowany na jej bazie
stopień dojrzałości partnerstwa danej organizacji może służyć jako podstawa działań planistycznych,
organizacyjnych, motywacyjnych i kontrolnych w drodze do wspomnianej na wstępie przewagi.
Analizy teoretyczne zobrazowano wynikami badań empirycznych 251 polskich MSP.
Ich zestawienie zgodnie z proponowanym ujęciem modelowym pozwoliło ustalić etap procesu
tworzenia przewagi konkurencyjnej w oparciu o partnerstwo na jakim znajdują się badane MSP,
a więc stopień dojrzałości realizowanego przez nie partnerstwa i wynikające z tego wnioski
i rekomendacje co do kierunków ich dalszego rozwoju.
Collections