Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrene, Nicholas
dc.date.accessioned2015-05-25T12:37:22Z
dc.date.available2015-05-25T12:37:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9107
dc.description.abstractSynge, with his “fully-flavoured” Hiberno-English established a tradition of Irish theatrical eloquence that has come down into the contemporary period in the lyrical fluencies of Brian Friel, the vatic speech of Frank McGuinness and the Midlands poeticism of Marina Carr. Tom Murphy, however, set a different sort of precedent, resistant to such eloquence, forging a stage speech instead from the broken language of the inarticulate. The aim of this paper is to explore the rejection of ‘poetry talk’ in contemporary Irish drama, and the various ideolects created by Billy Roche, Conor McPherson, Martin McDonagh, Mark O’Rowe and Enda Walsh.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectIrish dramapl_PL
dc.subjectJ.M. Syngepl_PL
dc.subjectB. Frielpl_PL
dc.subjectMcDonaghpl_PL
dc.titleKlarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestegopl_PL
dc.title.alternativeAgainst Eloquence: Irish Drama at Century’s Endpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[7]-27pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationTrinity College Dublin, School of English, College Green, Dublin 2.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteNicholas Grene: profesor literatury angielskiej w Trinity College w Dublinie, honorowy członek Rady Wydziału, członek Royal Irish Academy. Jego zainteresowania badawcze obejmują dramat i teatr szekspirowski oraz literaturę irlandzką. Grene jest autorem następujących książek: Bernard Shaw: a Critical View (Macmillan, 1984), Shakespeare’s Tragic Imagination (Macmillan, 1992), The Politics of Irish Drama (Cambridge University Press, 1999) and Shakespeare’s Serial History Plays (Oxford University Press, 2002). Do najnowszych publikacji Nicholasa Grene’a należą: Yeats’s Poetic Codes (Oxford University Press, 2008), Major Barbara (Methuen, New Mermaids Edition, 2008), Synge and Edwardian Ireland (Oxford University Press, 2011, współredakcja z Brianem Cliffem), Home on the Stage: Domestic Spaces in Modern Drama (Cambridge University Press, 2014).pl_PL
dc.referencesBarry S., Zarządca chrześcijaństwa, [w:] Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009, s. 315–377.pl_PL
dc.referencesFeeny J., SJ, Martin McDonagh: Dramatist of the West, „Studies” 1998, nr 87, s. 24–32.pl_PL
dc.referencesGrene N., Black Pastoral: 1990s Images of Ireland, [w:] After History, red. M. Prochazka, „Litteraria Pragensia”, Prague 2006, s. 243–255.pl_PL
dc.referencesHuber W., “What’s the news from Kilcrobally?”: Notes on the Reception of Contemporary Irish Theatre in German-Speaking Countries, [w:] Irish Theatre Local and Global Perspectives, red. N. Grene, P. Lonergan, Carysfort Press, Dublin 2012, s. 81–92.pl_PL
dc.referencesKavanagh P., Inniskeen Road: July Evening, [w:] Collected Poems, red. A. Quinn, Penguin, London 2004, s. 15.pl_PL
dc.referencesLonergan P., Theatre and Globalization: Irish Drama in the Celtic Tiger Era, Palgrave Macmillan, London 2009.pl_PL
dc.referencesMcDonagh M., Królowa piękności z Leenane, przeł. K. Rozhin, [w:] M. McDonagh, Królowa piękności z Leenane, Czaszka z Connemary, Samotny zachód, red. M. Sugiera, A. Wierzchowska-Woźniak, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, s. 29–89.pl_PL
dc.referencesMcPherson C., Tama, [w:] Dramaty Irlandzkie. „Dialog” najlepsze z najlepszych, Instytut Książki, Kraków – Warszawa 2011, s. 154–186.pl_PL
dc.referencesO’Rowe M., Howie i Rookie Lee, przeł. K. Rozhin, [w:] Tradycyjnie w opozycji. Antologia młodego dramatu irlandzkiego, Adit, Sulejówek 2007, s. 151–311.pl_PL
dc.referencesRoche B., Biedne zwierzę na deszczu, przeł. T. Basiuk, „Dialog” 1993, nr 4, s. 20–47.pl_PL
dc.referencesShare B., Slanguage – a Dictionary of Slang and Colloquial English in Ireland, Gill and Macmillan, Dublin 1997.pl_PL
dc.referencesSynge J.M., Collected Works, IV: Plays, Book II, red. A. Saddlemyer, Oxford University Press, London 1968, s. 66–122.pl_PL
dc.referencesSynge J.M., Playboy zachodniego świata, [w:] O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze, red. E. Udalska, Fundacja Astronomii Polskiej, Warszawa 1993, s. 176–177.pl_PL
dc.contributor.authorEmailNGRENE@tcd.iepl_PL
dc.relation.volume24


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord