dc.contributor.author | Grene, Nicholas | |
dc.date.accessioned | 2015-05-25T12:37:22Z | |
dc.date.available | 2015-05-25T12:37:22Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/9107 | |
dc.description.abstract | Synge, with his “fully-flavoured” Hiberno-English established a tradition of Irish theatrical eloquence that has come down into the contemporary period in the lyrical fluencies of Brian Friel, the vatic speech of Frank McGuinness and the Midlands poeticism of Marina Carr. Tom Murphy, however, set a different sort of precedent, resistant to such eloquence, forging a stage speech instead from the broken language of the inarticulate. The aim of this paper is to explore the rejection of ‘poetry talk’ in contemporary Irish drama, and the various ideolects created by Billy Roche, Conor McPherson, Martin McDonagh, Mark O’Rowe and Enda Walsh. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | |
dc.subject | Irish drama | pl_PL |
dc.subject | J.M. Synge | pl_PL |
dc.subject | B. Friel | pl_PL |
dc.subject | McDonagh | pl_PL |
dc.title | Klarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestego | pl_PL |
dc.title.alternative | Against Eloquence: Irish Drama at Century’s End | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [7]-27 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Trinity College Dublin, School of English, College Green, Dublin 2. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Nicholas Grene: profesor literatury angielskiej w Trinity College w Dublinie, honorowy członek Rady Wydziału, członek Royal Irish Academy. Jego zainteresowania badawcze obejmują dramat i teatr szekspirowski oraz literaturę irlandzką. Grene jest autorem następujących książek: Bernard Shaw: a Critical View (Macmillan, 1984), Shakespeare’s Tragic Imagination (Macmillan, 1992), The Politics of Irish Drama (Cambridge University Press, 1999) and Shakespeare’s Serial History Plays (Oxford University Press, 2002). Do najnowszych publikacji Nicholasa Grene’a należą: Yeats’s Poetic Codes (Oxford University Press, 2008), Major Barbara (Methuen, New Mermaids Edition, 2008), Synge and Edwardian Ireland (Oxford University Press, 2011, współredakcja z Brianem Cliffem), Home on the Stage: Domestic Spaces in Modern Drama (Cambridge University Press, 2014). | pl_PL |
dc.references | Barry S., Zarządca chrześcijaństwa, [w:] Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009, s. 315–377. | pl_PL |
dc.references | Feeny J., SJ, Martin McDonagh: Dramatist of the West, „Studies” 1998, nr 87, s. 24–32. | pl_PL |
dc.references | Grene N., Black Pastoral: 1990s Images of Ireland, [w:] After History, red. M. Prochazka, „Litteraria Pragensia”, Prague 2006, s. 243–255. | pl_PL |
dc.references | Huber W., “What’s the news from Kilcrobally?”: Notes on the Reception of Contemporary Irish Theatre in German-Speaking Countries, [w:] Irish Theatre Local and Global Perspectives, red. N. Grene, P. Lonergan, Carysfort Press, Dublin 2012, s. 81–92. | pl_PL |
dc.references | Kavanagh P., Inniskeen Road: July Evening, [w:] Collected Poems, red. A. Quinn, Penguin, London 2004, s. 15. | pl_PL |
dc.references | Lonergan P., Theatre and Globalization: Irish Drama in the Celtic Tiger Era, Palgrave Macmillan, London 2009. | pl_PL |
dc.references | McDonagh M., Królowa piękności z Leenane, przeł. K. Rozhin, [w:] M. McDonagh, Królowa piękności z Leenane, Czaszka z Connemary, Samotny zachód, red. M. Sugiera, A. Wierzchowska-Woźniak, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, s. 29–89. | pl_PL |
dc.references | McPherson C., Tama, [w:] Dramaty Irlandzkie. „Dialog” najlepsze z najlepszych, Instytut Książki, Kraków – Warszawa 2011, s. 154–186. | pl_PL |
dc.references | O’Rowe M., Howie i Rookie Lee, przeł. K. Rozhin, [w:] Tradycyjnie w opozycji. Antologia młodego dramatu irlandzkiego, Adit, Sulejówek 2007, s. 151–311. | pl_PL |
dc.references | Roche B., Biedne zwierzę na deszczu, przeł. T. Basiuk, „Dialog” 1993, nr 4, s. 20–47. | pl_PL |
dc.references | Share B., Slanguage – a Dictionary of Slang and Colloquial English in Ireland, Gill and Macmillan, Dublin 1997. | pl_PL |
dc.references | Synge J.M., Collected Works, IV: Plays, Book II, red. A. Saddlemyer, Oxford University Press, London 1968, s. 66–122. | pl_PL |
dc.references | Synge J.M., Playboy zachodniego świata, [w:] O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze, red. E. Udalska, Fundacja Astronomii Polskiej, Warszawa 1993, s. 176–177. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | NGRENE@tcd.ie | pl_PL |
dc.relation.volume | 24 | |