Wyświetlanie pozycji 221-240 z 353

    • L’argot de la banlieue dans le théâtre contemporain (sur l’exemple des pièces de M. Azama et de X. Durringer) 

      Stepanova, Olga (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
      The suburban slang is characterized by usage of code words and words borrowed from various linguistic communities, generation of new meanings for existing words. It is increasingly used in the contemporary drama, becomes ...
    • Existait-il un argot des poilus ? 

      Goudaillier, Jean-Pierre (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
      There are few linguistic studies about the register of the French language spoken during the First World War, on the front and behind it. There are many written testimonies, but not all have been analysed and therefore ...
    • La place de l’argot dans "Le Cœur double" de Marcel Schwob 

      Szkopiński, Łukasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
      "Coeur double" was published by Marcel Schwob in 1891. The language of socially unprivileged classes contrasts noticeably with the poetic and refined French used in some passages of the volume. Between these two extremes, ...
    • À la recherche de l’argot perdu. Le slam et ses néostyles 

      Vorger, Camille (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
      Slam appears as an emergent discursive genre where the expressive function of the language is emphasized. It is at the same time stand of collective expression, forum of the modern city, and place for individual expression. ...
    • Henri-René Lenormand ou les paradoxes d’un mélancolique 

      Kaczmarek, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
      Odwrotnie proporcjonalnie do wszechogarniającego optymizmu wynikającego z uprzemysłowienia Europy (w tym Francji), jednostka odczuwa coraz boleśniej swoje wyobcowanie. Celem artykułu jest pokazanie na przykładzie dramatu ...
    • À la recherche de l’unité: les paradoxes bourgetiens 

      Staron, Anita (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
      Paul Bourget był jednym z pierwszych teoretyków dekadencji. Sformułowana przez niego definicja tego zjawiska znalazła się w artykule dotyczącym Charlesa Baudelaire’a, zamieszczonym następnie w dwutomowym zbiorze pt. "Essais ...
    • La rhétorique des larmes dans la conception du héros de Loaisel de Tréogate 

      Zacharow, Sebastian (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
      Artykuł wyjaśnia, w jaki sposób trzecia funkcja retoryczna, movere, pozornie najmniej stosowana w epoce dominacji rozumu, jaką jest Oświecenie, służy do realizacji artystycznej persuasio. W powieści "Ainsi finissent ...
    • Le discours sur la mélancolie et ses paradoxes à la fin de la Renaissance : Pardoux, Napier et Burton 

      Pittion, Jean-Paul (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
      Artykuł przedstawia epistemologiczne paradoksy melancholii, które były widoczne w dyskursie medycznym pod koniec Odrodzenia w utworach trzech autorów, Bartholomégo Pardoux, Richarda Napiera i Roberta Burtona. Wszelkie choroby ...
    • Le monologue intérieur au service du peuple espagnol. "Cinco horas con Mario" de Miguel Delibes 

      Kłosińska-Nachin, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych dwudziestego wieku powieść hiszpańska oscyluje pomiędzy koncepcją literatury zaangażowanej, podejmującej problemy społeczne i polityczne a powieścią niezależną, taką jakiej ...
    • De I'explicite à I'implicite du témoignage: David Rousset et Jean Cayrol 

      Teklik, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Analiza dwóch tekstów opisujących doświadczenia obozu koncentracyjnego, "L 'Univers concentrationnaire" (1946) Davida Rousseta i "Żyć będę cudzą miłością" Jeana Cayrola (1947), ma na celu wykazanie ich odrębnej poetyki ...
    • "Le Théâtre de la Révolution" de Romain Rolland et le répertoire pour le théâtre du peuple 

      Olkusz, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Wydaje się, iż spośród licznych tekstów Romain Rollanda najchętniej powracano w drugiej połowie XX wieku do eseju "Teatr ludowy", który stał się źródłem inspiracji dla wielu reżyserów, zwłaszcza tzw. nurtu decentralizacji ...
    • Les paradoxes de la sorcière dans "Deux livres de la haine de Sathan" de Pierre Crespet 

      Kula, Katarzyna Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
      Demonologia Pierre’a Crespeta pt. "Dwie księgi o nienawiści Szatana", choć napisana w ortodoksyjnym duchu Świętej Ligi, wyróżnia się oryginalnością w zakresie poszukiwania przyczyn istnienia czarownic i uzasadnienia ich ...
    • Avant-propos 

      Pietrzak, Witold (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
    • Les paradoxes de la spiritualité religieuse au XVIe siècle en France 

      Pietrzak, Witold (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
      Traktat medyczny "O chorobach melancholicznych" autorstwa André Du Laurens oraz summa encyklopedyczna "Anatomia Melancholii" Roberta Burtona uchodzą w późnorenesansowej literaturze za dwa podstawowe kompendia na temat ...
    • Les paradoxes de la mélancolie d’après le "Problème XXX " d’Aristote 

      Koźluk, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)
      Przedmiotem artykułu jest jeden z podstawowych dla tradycji medycznofilozoficznej tekstów, uznawany aż po osiemnasty wiek, który próbuje objaśnić zjawisko melancholii. Traktat ‒ Zagadnienia przyrodnicze (XXX 953a-955a) ...
    • La stratégie de persuasion dans Julie de Georges Bataille 

      Swoboda, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Tekst podejmuje próbę opisania strategii perswazji w opowiadaniu Bataille'a oraz wyjaśnienia, jakie sensy kryją się za faktem, iż Julie jest utworem niedokończonym. Dane tekstowe i pozatekstowe wskazują na złożoną sieć ...
    • Quand les fous envahissent les scènes, ou la propédeutique de la chute des masques dans Le Balcon de Jean Genet 

      Kaczmarek, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autor artykułu przeprowadza analizę Balkonu Jeana Geneta z perspektywy pewnych założeń psychodramy. Akcja dramatu umiejscowiona jest w burdelu, w którym każdy bohater gra kogoś innego. To, co jest maniakalne i absurdalne ...
    • Lectures manipulatrices d'un fétiche littéraire: le cas Antonin Artaud 

      Bayer-Weinmann, Martine (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Artaud jeszcze za życia stał się niezaprzeczalną ikoną, legendą, guru dla wielu intelektualistów. Każdy, kto choć przez chwilę miał styczność z twórcą Teatru okrucieństwa, przekonany był o jego genialności. Każdy też ...
    • Mirbeau et Camus: éthique et ambiguїté 

      Michel, Pierre (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Oktawiusz Mirbeau i Albert Camus zaliczani są do pisarzy zbuntowanych. Za życia uważani byli za intelektualistów zaangażowanych w sprawy społeczne. Obaj podkreślali odpowiedzialność pisarza za słowo. Niemniej, w ...
    • Du sous-jacent au flagrant ou le manipulateur manipulé ( ?) : Octave Mirbeau 

      Starań, Anita (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Twórczość Oktawiusza Mirbeau jest nacechowana ambiwalencją. Z jednej strony pisarz zdradza przywiązanie do utylitarnej funkcji literatury, odrzucając jej zapędy autoteliczne, co wskazywałoby na możliwość manipulacji w ...