Wydział Nauk o Wychowaniu | Faculty of Educational Sciences: Recent submissions
Now showing items 741-760 of 1007
-
Aktywność edukacyjna uczestników UTW jako kompensacja i/lub kontynuacja rozwoju na przykładzie wybranych biografii edukacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule autorka przedstawia kompetencyjny model starości jako optymalny dla osób starszych. Stawia pytanie, czy udział w ofercie Uniwersytetu Trzeciego Wieku pozwala na zdobywanie kompetencji, które wymienia literatura ... -
Świadectwo, wyznanie, wyzwanie – dla pedagogii? O doświadczeniach formacyjnych Jerzego Stempowskiego, Józefa Czapskiego i Czesława Miłosza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Autorka artykułu, odwołując się do „autobiograficznego trójkąta” propozycji badawczej Małgorzaty Czermińskiej, poszukuje w literaturze dokumentu osobistego świadectw edukacyjnych. Utrwalone w zapisach autobiograficznych ... -
Aktualność mechanizmów dochodzenia do władzy na przykładzie biografii Juliusza Cezara
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Zasadniczym celem artykułu jest przedstawienie procesu dochodzenia do władzy na przykładzie biografii Juliusza Cezara. Analiza biografii pokazuje, że na sukces Cezara złożyły się następujące czynniki: mądrość życiowa, ... -
Nietraumatyczne a smutne okoliczności śmierci w kontekście intelektualnej biografii Stefana Swieżawskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Aby pogrzeb nie był postrzegany jako wielka trauma – krańcowy przejaw nieszczęścia (w przeciwieństwie do wydarzenia jedynie smutnego) – musi być spełnionych kilka podstawowych warunków. Po zaprezentowaniu tych warunków w ... -
Opowieść o dawnym życiu – Zły Dariusza Jeża i Grzegorza Kondrasiuka w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Tekst prezentuje etapy pracy nad autobiograficznym przedstawieniem Zły na podstawie życia aktora, byłego recydywisty i gangstera Dariusza Jeża. Premiera spektaklu odbyła się 21 grudnia 2009 r. w Lublinie. Tekst wspólnie z ... -
Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule podejmuję się tematu dążenia do mądrości i potrzeby autokreacji w odniesieniu do osób w wieku średnim. Zakładam, że autokreacja jest ważnym elementem procesu rekonstruowania własnej biografii, uczenia się ... -
Edukacyjny wymiar cierpienia w biografii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Współczesne andragogiczne teorie uczenia się człowieka dorosłego zakładają, że doświadczenia życiowe inicjują aktywność edukacyjną. Uczenie się w okresie dorosłości nie wiąże się jedynie z zaplanowanym i sformalizowanym ... -
Cierpienie i strata w narracjach autobiograficznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Przedmiotem artykułu są żałoba i cierpienie jako tematy narracji autobiograficznej. Poprzez analizę narracji autobiograficznych opisujących cierpienie Autorka poszukuje odpowiedzi na dwa pytania. Pierwsze dotyczy formy i ... -
Biografia edukacyjna i jej osobliwości – studium jednego przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Artykuł stanowi przykład analizy biografii edukacyjnej jednego przypadku. Poszukiwaniom autorki towarzyszyło pytanie o osobliwości tej biografii, jej specyfikę i charakter. Za podstawę analizy przyjęto koncepcję trajektorii ... -
Potencjalna gotowość do spotkania w kontekście opieki i pomocy chorym w stanie terminalnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Problem zaczyna się w momencie, w którym rzeczywistość stawia opór poprzez nieprzewidywalną zmianę sytuacji. Co prawda, zasób wiedzy jest na tyle rozległy, że pozwala na dostosowanie zachowań podmiotu do zmieniającego się ... -
Śmierć w badaniach biograficznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Artykuł jest krytyczną analizą literatury obcej w poszukiwaniu prac poświęconych śmierci. Omówiono w nim prace Vincenta Humbert – Je vous demande le droit de mourir oraz Jean-Dominique Bauby – Skafander i motyl. Szczególne ... -
Problematyka wychowania na łamach „Dwutygodnika dla Kobiet” (1880–1885)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka przedstawia zawartość czasopisma "Dwutygodnik dla kobiet", który stanowi wartościowe źródło do badania poglądów publicystów na temat roli kobiet w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym drugiej połowy XIX w., form ... -
Wizerunek kobiety II połowy XIX i początku XX w. w świetle wybranych czasopism kobiecych i rodzinnych Królestwa Polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
Rodzina i jej obowiązki wobec najmłodszych na łamach prasy przełomu XIX i XX w.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka przeprowadziła analizę zawartości czasopism przełomu XIX i XX wieku, które poruszały tematykę rodziny, wychowania i opieki nad dziećmi. W publikowanych tekstach akcentowano bardzo złą sytuację dzieci w miastach, ... -
O miłych i dla miłych Tematyka kobieca w czasopismach rosyjskich przełomu XVIII i XIX w.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka analizuje zawartość rosyjskich czasopism kobiecych wydawanych na przełomie XVIII i XIX wieku. -
Edukacyjna rola ilustracji w dziewiętnastowiecznej prasie dla dzieci i młodzieży
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł ma na celu zaprezentowanie ciekawego zagadnienia, jakim jest niezwykle istotna rola ilustracji w dziewiętnastowiecznej prasie, m.in. tej przeznaczonej dla młodego czytelnika. Grafika odgrywała rolę ważnego nośnika ... -
„Oświata i moralność”. Prawnicy o roli oświaty w procesie modernizacji społeczeństwa polskiego na łamach czasopism prawniczych i społeczno-kulturalnych na przełomie XIX i XX w.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł stanowi opis tekstów z zakresu oświaty i wykorzystania jej do walki z przestępczością, pisanych przez środowisko prawnicze i zamieszczanych na łamach czasopism Galicji i Królestwa Polskiego na przełomie XIX i XX wieku. -
„Poległ wśród boju nauczycielskiego”. Wspomnienia pośmiertne na łamach czasopisma „Szkoła” jako źródło do historii nauczycielstwa galicyjskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka opisuje nekrologi zamieszczane w galicyjskim periodyku "Szkoła". Stanowią one obfite źródło do badań nad życiem codziennym i problemami kadry pedagogicznej w Galicji. -
O zasłużonych redaktorach czasopisma „Muzeum” (1885–1939)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka przedstawia historię czasopisma "Muzeum", ukazującego się w latach 1885-1939, przez pryzmat biografii jego redaktorów, nie z punktu widzenia zawartych w nim informacji. Podjęła próbę nakreślenia wpływu, jaki mieli ... -
„Königsberger Hartungsche Zeitung” jako źródło do dziejów wschodniopruskiego szkolnictwa średniego w II połowie XIX w.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autor przedstawia zagadnienia wschodniopruskiego szkolnictwa średniego II połowy XIX wieku opisywanego w dzienniku „Köningsberger Hartungsche Zeitung”, który stanowi wartościowe źródło informacji z tego zakresu.
