L'homme, l'histoire et l'Univers chez Hegel et Marx
Abstract
Proces rozwoju myśli filozoficznej Zachodu - poczynając od
antyku poprzez tradycję chrześcijańską aż do Oświecenia - prowadzi
do destrukcji absolutu «»oralnego i metafizycznego. Najdobitniej
opozycję między pozbawionym treści aksjologicznych światem
a człowiekiem Jako bytem wolnym uświadamia sobie po raz pierwszy
Kant. Hegel pragnie kantowski dualizm bytu naturalnego i
człowieka przezwyciężyć w kreującym w czasie wartości absolucie.
Historia staje się u niego obszarem odsłaniania się treści
aksjologicznych. Krok dokonany przez młodszych Jego uczniów,
a przede wszystkim Feuerbacha i Marksa, prowadzi do ujęcia Universum
Jako porządku czysto przyrodniczego, przestrzenno-czasowego,
w który człowiek przez swoją aktywność świadomą - tworząc
kulturę - wpisuje wartości. Istnieją one jedynie intencjonalnie
i są rozpoznawalne tylko w relacji do świata ludzkiego.
Collections