• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe
  • Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe Volume 15 (2012), No. 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe
  • Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe Volume 15 (2012), No. 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Transport Availability vs. Development of Poland’S Regions

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
v10103-012-0029-3.pdf (329.1Kb)
Date
2013-03-08
Author
Kusideł, Ewa
Górniak, Joanna
Metadata
Show full item record
Abstract
The article discusses the issue of transport availability, taking into account road and rail infrastructure, as compared with socio-economic development in specific regions of Poland. The issue is studied from the theoretical and empirical point of view. The nature of the of the research is to use of existing methods for new dataset, namely the transport development level is estimated based on a composite indicator of development and degree of convergence among regions is estimated using classical regional convergence tests. The main goal of the study is to assess the degree of transport availability diversification among regions (voivodships) of Poland in comparison with their socio-economic development. The hypothesis assumes that there is strong correlation between transport availability and development of the regions and therefore similarity in the convergence inference.
 
W artykule omówiono problem dostępności transportowej z wyróżnieniem infrastruktury drogowej oraz kolejowej na tle rozwoju społeczno-gospodarczego w poszczególnych województwach w Polsce. Zagadnienie to rozpatrywane jest zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i empirycznym. Istotą badania jest wykorzystanie istniejących metod do nowego zestawu danych, a mianowicie poziom rozwoju transportu oszacowano na podstawie złożonego wskaźnika rozwoju, zaś stopień zbieżności pomiędzy regionami określono przy użyciu testów klasycznej konwergencji. Głównym celem badania jest ocena stopnia zróżnicowania dostępności transportowej pomiędzy województwami w Polsce w porównaniu do ich rozwoju społeczno-gospodarczego. Hipoteza badawcza zakłada, że istnieje silna korelacja pomiędzy dostępnością transportową i rozwojem regionów, co pociąga za sobą podobieństwo wniosków co do występowania konwergencji.
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/8312
Collections
  • Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe Volume 15 (2012), No. 4 [22]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail