Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStawasz Edwarden
dc.contributor.authorGłodek Pawełen
dc.date.accessioned2015-04-28T10:50:14Z
dc.date.available2015-04-28T10:50:14Z
dc.date.issued2011-02-23en
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8246
dc.description.abstractThe presented paper treats about the ability of creating new jobs by innovative SMEs in Poland in the age of a deep transformation of the Polish economy. The authors try to verify the concept of B. A. Kirchoff about the relationship between innovation and enterprise growth. Some sector and market conditions of functioning of innovative SMEs are also analyzed in the paper. A study among 81 Polish SMEs from Lodz region confirms that there is an independence between enterprise innovation and its ability to create jobs. On one side, among analyzed enterprises about 14% was highly innovative fast growing. On the other side, low innovative and slowly growing made a high percentage. The research pointed an important factor of the ability of job creation - sector and market conditions, management problems (lack of experience, problems with gathering the initial capital) and poor public support. The shadow economy has a positive impact on growth rather than on innovation. However, it does not have a positive influence on expansion, innovation and new jobs creation undertaken simultaneously, which is the most desirable activities of the enterprise.en
dc.description.abstractArtykuł poświecony jest zdolności tworzenia nowych miejsc pracy przez innowacyjne MSP w Polsce. Jest on próbą weryfikacji koncepcji B.A. Kirchoffa o istnieniu relacji między innowacyjnością i wzrostem firm. W artykule analizie poddano ponadto niektóre uwarunkowania działalności innowacyjnych MSP, wynikające z ich otoczenia (kontekst sektorowy, charakterystyki rynkowe) oraz konsekwencje wykorzystywania instrumentów charakterystycznych dla szarej strefy. Przeprowadzone badania 81 polskich MSP z regionu łódzkiego potwierdzają hipotezę o występowaniu dużej niezależności między innowacyjnością firm i ich zdolnością do tworzenia nowych miejsc pracy. Wśród badanych firm 14% stanowiły podmioty o podwyższonej innowacyjności i zarazem o szybkim przyroście miejsc pracy. Z drugiej strony bardzo wysoki odsetek stanowiły MSP o obniżonej innowacyjności i słabo rosnące. Do elementów istotnych z punktu widzenia potencjału tworzenia nowych miejsc pracy okazały się warunki rynkowe i sektorowe, trudności z zarządzaniem firmą (brak doświadczenia, trudności ze zgromadzeniem wystarczającego kapitału założycielskiego) oraz brak publicznych programów wspierania. Wyniki badania wskazują, że wykorzystywanie instrumentów szarostrefowych sprzyja raczej działaniom wzrostowym, niż innowacyjnym. Szara strefa nie sprzyja natomiast najbardziej pożądanym działaniom firm, tj. jednoczesnemu podejmowaniu innowacji i ekspansji, tworząc nowe miejsca pracy.en
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research;13en
dc.rightsThis content is open access.en
dc.titleSMEs innovation and job creation potential in the shadow economy contexten
dc.page.number99-115en
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźen
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźen
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesBaldwin R. E. (1995) The Effect of Trade and Foreign Direct Investment and Relative Wages, OECD Economic Studies, vol. 23en
dc.referencesBeloled O. (2005), Shadow Economy of Ukraine: A Case of Financial Constraints, National University Kyiv-Mohyla Academy, Kijówen
dc.referencesCalof J. (1994) The Relationship Between Firm Size and Export Behavior Revisited, ‘Journal of International Business Studies’, 2en
dc.referencesCentral Statistical Office (2007), Rachunki narodowe według sektorów i podsektorów instytucjonalnych 2000-2005, Central Statistical Office, Warszawaen
dc.referencesDjankow S., Liberman I., Mukherjee J., Nenova T. (2002), Going Informal: Benefis and Costs, Word Bank, Working Paperen
dc.referencesFeel M. S. (2000), Do Small Innovating Firms Outperform Non-Innovators?, Small Business Economics, 14, p. 195-210en
dc.referencesGłodek P. (2008), Szara strefa - zakres pojęcia i podstawowe obszary badań, [in:] Edward Stawasz (ed.) Zarządzanie wzrostem małych i średnich przedsiębiorstw w kontekście szarej strefy, Lodz University Press, Lodzen
dc.referencesHőlzl W. (2009), Is the R&D behaviour of fast-growing SMEs different? ‘Small Business Economics’ 33, p. 59-75 doi: 10.1007/s11187-009-9182-x ThomsonISI: http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000266666000005&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3en
dc.referencesKalantaridis C., Pheby J. (1999), Processes of Innovation Among Manufacturing SMEs: The Experience of Bedfordshire, ‘Entrepreneurship and Regional Development’ 11(1), p. 57-78 doi: 10.1080/089856299283290en
dc.referencesKirchoff B. A. (1994), Entrepreneurship and Dynamic Capitalism. The Economics of Business Firm Formation and Growth, PRAGER, Wesport, Londonen
dc.referencesSchreyer P. (2000), High-Growth firms and employment, STI Working Paper 2000/3en
dc.referencesOrganisation for Economic Co-operation and Development (1998) Technology, Productivity and Job Creation, Vol. 2, Analitycal Report, The OECD JOBS STRATEGY, Parisen
dc.referencesSchneider F., Enste D. (2000), Shadow Economies: Size, Causes and Consequences, ‘Journal of Economic Literature’ vol. 38en
dc.referencesSheikh S., Oberholzner T. (2001), Innovative Small and Medium Sized and the Creation of Employment, Final Report, ‘Inno-Studies 99 -Lot 9’, Vienna, Octoberen
dc.referencesStam E., Wennberg K. (2009), The roles of R&D in the new firm growth, ‘Small Business Economics’, 33, p. 77-89 doi: 10.1007/s11187-009-9183-9en
dc.referencesE. Stawasz (2008), Wpływ działalności w szarej strefie na funkcjonowanie i zarządzanie wzrostem w przedsiębiorstwach w świetle badań, [in:] Edward Stawasz (ed.) Zarządzanie wzrostem małych i średnich przedsiębiorstw w kontekście szarej strefy, Lodz University Press, Lodzen
dc.referencesStorey D. (1994), Understanding the Small Business Sector, Routledge, Londonen
dc.referencesTether B., Massini S. (1998), Employment Creation in Small Technological and Design Innovators in the UK During the 1980s, ‘Small Business Economics’ 11(4), p. 353-370 doi: 10.1023/A:1008065115819en
dc.referencesWilliams C. C. (2007), Small business and the informal economy: evidence from the UK, ‘International Journal of Entrepreneurship Behaviour&Research’, Vol. 13, No. 6en
dc.referencesWilliams C. C., Round J., Rodgers P. (2009), Evaluating the motives of informal entrepreneurs: some lessons from Ukraine, ‘Journal of Developmental Entrepreneurship’, Vol. 14, No. 1en
dc.identifier.doi10.2478/v10103-009-0048-xen


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord