SMEs innovation and job creation potential in the shadow economy context
Abstract
The presented paper treats about the ability of creating new jobs by innovative SMEs in Poland in the age of a deep transformation of the Polish economy. The authors try to verify the concept of B. A. Kirchoff about the relationship between innovation and enterprise growth. Some sector and market conditions of functioning of innovative SMEs are also analyzed in the paper. A study among 81 Polish SMEs from Lodz region confirms that there is an independence between enterprise innovation and its ability to create jobs. On one side, among analyzed enterprises about 14% was highly innovative fast growing. On the other side, low innovative and slowly growing made a high percentage. The research pointed an important factor of the ability of job creation - sector and market conditions, management problems (lack of experience, problems with gathering the initial capital) and poor public support. The shadow economy has a positive impact on growth rather than on innovation. However, it does not have a positive influence on expansion, innovation and new jobs creation undertaken simultaneously, which is the most desirable activities of the enterprise. Artykuł poświecony jest zdolności tworzenia nowych miejsc pracy przez innowacyjne MSP w Polsce. Jest on próbą weryfikacji koncepcji B.A. Kirchoffa o istnieniu relacji między innowacyjnością i wzrostem firm. W artykule analizie poddano ponadto niektóre uwarunkowania działalności innowacyjnych MSP, wynikające z ich otoczenia (kontekst sektorowy, charakterystyki rynkowe) oraz konsekwencje wykorzystywania instrumentów charakterystycznych dla szarej strefy. Przeprowadzone badania 81 polskich MSP z regionu łódzkiego potwierdzają hipotezę o występowaniu dużej niezależności między innowacyjnością firm i ich zdolnością do tworzenia nowych miejsc pracy. Wśród badanych firm 14% stanowiły podmioty o podwyższonej innowacyjności i zarazem o szybkim przyroście miejsc pracy. Z drugiej strony bardzo wysoki odsetek stanowiły MSP o obniżonej innowacyjności i słabo rosnące. Do elementów istotnych z punktu widzenia potencjału tworzenia nowych miejsc pracy okazały się warunki rynkowe i sektorowe, trudności z zarządzaniem firmą (brak doświadczenia, trudności ze zgromadzeniem wystarczającego kapitału założycielskiego) oraz brak publicznych programów wspierania. Wyniki badania wskazują, że wykorzystywanie instrumentów szarostrefowych sprzyja raczej działaniom wzrostowym, niż innowacyjnym. Szara strefa nie sprzyja natomiast najbardziej pożądanym działaniom firm, tj. jednoczesnemu podejmowaniu innowacji i ekspansji, tworząc nowe miejsca pracy.