Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKapias, Michał
dc.contributor.authorPolok, Grzegorz
dc.date.accessioned2015-03-19T06:46:02Z
dc.date.available2015-03-19T06:46:02Z
dc.date.issued2015-02
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7357
dc.description.abstractThe subject of responsibility has lately become very important in the context of the economic crisis. In economy, it took the form of social responsibility. It concerns activities additionally undertaken by organizations in order to establish correct relations with their employees and society, as well as with regard to the natural environment. Therefore, a very important role is played by the ethos of the undertaken socially responsible actions. To a large extent it is reflected in the ethical dimension. Thus, in enterprises, codes of ethics have become a base of axiology in building of the organization cultures. Unfortunately, Polish companies – as shown in the paper – still attach a minor role to the ethical dimension of business.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLodz University Presspl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;1
dc.subjectsocial responsibilityen
dc.subjectethosen
dc.subjectethicsen
dc.titleRola etosu w kształtowaniu działań społecznie odpowiedzialnych w świetle przeprowadzonych badańpl_PL
dc.title.alternativeThe Role of Ethos in Shaping Socially Responsible Actions in the Perspective of Conducted Studiesen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-82pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Economics in Katowicepl_PL
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesCarrol A.B., A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance, „Academy of Management Review” 1979, nr 4, s. 497-506.pl_PL
dc.referencesCarrol A.B., The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons” 1991, vol. 34, nr 4, s. 39-48.pl_PL
dc.referencesDaft R.L, Organizational Theory & Design, West Publishing Company, Mineapolis/St. Paul 1995.pl_PL
dc.referencesDavis K., R. Blomstrom, Business and Society: Environment and Responsibility, McGrawHill, New York 1975.pl_PL
dc.referencesFilek J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej, UOKiK, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesFilek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004. Filek J., Wprowadzeniepl_PL
dc.referencesGałkowski J.W., Zasady etyki zawodowej – etyka biznesu [w:] Etyka w biznesie, M. Borkowska, J.W. Gałkowski red., TN KUL, Lublin 2002.pl_PL
dc.referencesGórski J., Po co jest bojkot, czyli użyteczni idioci kontra szkodliwi mądrale, http://nowy obywatel.pl/2014/01/23/po-co-jest-bojkot-czyli-uzyteczni-idioci-kontra-szkodliwimadrale/.pl_PL
dc.referencesHomo oeconomicus w pastoralno-społecznej przestrzeni, red. I. Celary, G. Polok, Wyd. Księgarnia św. Jacka, Katowice 2013.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II, Centesimus annus, Wyd. Księgarnia św. Jacka, Katowice 1991.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II, Sollicitudo rei socialis, Watykan 1987.pl_PL
dc.referencesKapias M., G. Polok, Osoba – Cnota – Wartość, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska, Green Paper for Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, COM (2001) 366 final, Bruksela 2001.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Etyczne programy firm: teoria i praktyka [w:] Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałeczka, D. Miller, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 1999.pl_PL
dc.referencesLorsch J.W., Managing Culture, The Invisible Barrier to Strategic Change, „California Management Review” 1986, vol. 22, nr 2, s. 95-109pl_PL
dc.referencesNakonieczna J., Społeczna odpowiedzialność – nowy akcent globalnej strategii przedsię- biorstw międzynarodowych [w:] Globalizacja a stosunki międzynarodowe, red. J. Symonides, M. Haliżak, R. Kuźniar, Wyd. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesPietrzkiewicz T., Systemy wartości i kodeksy etyczne w gospodarce, Wyd. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesRok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesRok B., System społecznej odpowiedzialności [w:] Więcej niż zysk czyli odpowiedzialny biznes. Programy, strategie, standardy, red. B. Rok, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesSchein E., How Culture Forms, Develops and Changes [w:] Gaining Control of the Corporate Culture, red. R. Kilmann, M. Saxton, R. Serpa, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1986.pl_PL
dc.referencesSpołeczna odpowiedzialność w przestrzeni publicznej. Strategie i społeczne znaczenie, red. M. Kapias, Wyd. Śląsk, Katowice 2014.pl_PL
dc.referencesStachewicz K., Fenomenologia a dialog, http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=2167.pl_PL
dc.referencesStoner J.A.F., R.E. Freeman, D.R. jr Gilbert, Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesZbiegień-Maciąg L., Etyka w zarządzaniu, Wyd. CIM, Warszawa 1996.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmichal.kapias@ue.katowice.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailgrzegorz.polok@ue.katowice.pl
dc.relation.volume18


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord