Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBielska, Beata
dc.contributor.authorTamborska, Katarzyna
dc.date.accessioned2015-03-19T06:42:14Z
dc.date.available2015-03-19T06:42:14Z
dc.date.issued2015-02
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7348
dc.description.abstractThe paper explores the assertion about multi-faceted tools of impact used by large corporations that they aim to limit the subjectivity of consumers. It is based on the concept of ‘deep capture’ developed by Jon Hanson and David Yosifon. According to this concept consumers have only the idea of their own subjectivity. The authors’ basic assumption is that human behaviour is largely (but not completely) dependent on external situational factors rather than the individual dispositions of individuals. In this context we analyse the role of large corporations in shaping the image of LGBT people in Poland. Noteworthy seems to be the consideration to build and strengthen the belief that LGBT people are a group which suffers discrimination, to which anyone should make gestures of support throughout consumer decisions. An overview of the activities of business entities for LGBT groups in Poland lets us say that they cannot be called large scale actions. The actions of Polish companies can be recognised as not very intensive. Western transnational corporations have huge experience in actions for LGBT people, but this is not necessarily the case in Poland.en
dc.description.sponsorshipArtykuł jest elementem projektów, które zostały sfinansowane przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu w ramach wydziałowych grantów badawczych: nr 2035-H (Potencjał zmiany. Analiza ruchu mniejszości seksualnych w Polsce w perspektywie teorii ruchów społecznych) oraz 2038-H (Kategoria przechwycenia („capture”) jako narzędzie interpretacyjne działań dużych podmiotów gospodarczych w warunkach globalizacji).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLodz University Presspl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;1
dc.subjectdeep captureen
dc.subjectdeep interceptionen
dc.subjectregulatory captureen
dc.subjectLGBTen
dc.subjectpink moneyen
dc.subjectpink dollaren
dc.subjectcorporationen
dc.titlePonadnarodowe korporacje jako podmioty nieformalnego wpływu na przykładzie zaangażowania w działania skierowane do osób LGBT w Polscepl_PL
dc.title.alternativeTransnational Corporations as Entities of Informal Inflence. Some Reflctions Based on the Example of Their Engagement in Activities Directed to LGBT Groups in Polanden
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number21-35pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationNicolaus Copernicus University in Toruńpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesAronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesBaszkiewicz J., Społeczne zobowiązania nauk politycznych, ELIPSA, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBiernacka M., Człowiek korporacji. Od normatywizmu do afirmacji własnego Ja, Scholar, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesBurton B., Unmasking Public Relations [w:] Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy, red. W. Dinan, D. Miller, Pluto Press, London 2007, s. 247-260.pl_PL
dc.referencesBusiness Platform, 2012, http://lgbt.biz.pl/busines-platform-pl/.pl_PL
dc.referencesByrne P., Capture explained, http://www.deepcapture.com/a-general-theory-of-capture/.pl_PL
dc.referencesCorporate Equality Index 2014, http://www.hrc.org/campaigns/corporate-equality-indexpl_PL
dc.referencesCzapiński J., T. Panek, Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, 2013, http://www.diagnoza.com/.pl_PL
dc.referencesFundusze Norweskie zostały głównym sponsorem Parady Równości 2014, 2014, http://para darownosci.eu/aktualnosci/fundusze-norweskie-zostaly-glownym-sponsorem-para y-rownosci-2014.pl_PL
dc.referencesGąsior M., Homoseksualiści nie jedzą Nutelli i nie jeżdżą Polskim Busem? Czarna lista Homopedii radzi bojkot nietolerancyjnych firm, 2013, http://natemat.pl/85175,ho moseksualisci-nie-jedza-nutelli-i-nie-jezdza-polskim-busem-czarna-lista-homopedii -radzi-ktore-nietolerancyjne-firmy-bojkotowac.pl_PL
dc.referencesGierańczyk W., A. Stańczyk, Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej [w:] Kształtowanie się struktur przemysłowych, red. Z. Zioło, Z. Makieła, Prace Komisji Geografii Przemysłu 2003, nr 5, Warszawa-Kraków, s. 73-83.pl_PL
dc.referencesGurtowski M., J. Waszewski, Redukcja do jawności. O pomijaniu zjawisk zakulisowych w badaniach socjologicznych [w:] Metody, techniki i praktyka badań społecznych, red. A. Bąk, Ł. Kubisz-Muła, Wydawnictwo Naukowe Akademii TechnicznoHumanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2009, s. 199-217, http://tosh.pl/ maciek/Maciej_Gurtowski_i_Jan_Waszewski_-_Redukcja_do_jawnosci_%28frag ment%29.pdfpl_PL
dc.referencesHanson J.D., D.G. Yosifon, The Situation: An Introduction to the Situational Character, Critical Realism, Power Economics, and Deep Capture, „University of Pennsylvania Law Review” 2003-2004, vol. 152, s. 129-346.pl_PL
dc.referencesHuman Rights Campaign Foundation, Corporate Equality Index 2014. Rating American Workplaces on Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Equality, 2013, http://hrcassets.s3-website-us-east-1.amazonaws.com//files/assets/resources/CEI_2014_final _draft_7.pdf#__utma=149406063.1041270764.1406666548.1406666548.14066665 48.1&__utmb=149406063.2.10.1406666548&__utmc=149406063&__utmx=-&__ utmz=149406063.1406666548.1.1.utmcsr=google|utmccn=%28organic%29|utmcm d=organic|utmctr=%28not%20provided%29&__utmv=-&__utmk=205954451.pl_PL
dc.referencesInformacje o projekcie, http://fabrykarownosci.com/wptest/tml/.pl_PL
dc.referencesKarpieszuk W., LOT już nie promuje podróży dla gejów. „Stchórzyli”, 2014, http://war szawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,15934778,LOT_juz_nie_promuje_podrozy_dla _gejow___Stchorzyli_.html#BoxSlotII3img.pl_PL
dc.referencesKenney P.A., T. Mc Elroy, T. Leatherberry, Diversity as Engine of Innovation, 2011, Review/Deloitte%20Review%20-%20Winter%202011/US_deloittereview_Diversity_ as_an_Engine_of_Innovation_Jan11.pdf.pl_PL
dc.referencesKonarski L., Cenzorzy z Wikipedii, 2013, http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/cen zorzy-wikipedii.pl_PL
dc.referencesKowalik T., Polska transformacja a nurty liberalne, „Ekonomista” 2007, nr 6, s. 781-797.pl_PL
dc.referencesMarzęda K., Proces globalizacji korporacyjnej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2006.pl_PL
dc.referencesMilgram S., Posłuszeństwo wobec autorytetu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesMiller L., Powers Behind the Throne: Washington’s Top Political Strategists [w:] Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy, red. W. Dinan, D. Miller, Pluto Press, London 2007, s. 53-66.pl_PL
dc.referencesPartnerzy, http://lgbt.biz.pl/partnerzy/.pl_PL
dc.referencesRosińska-Bukowska M., Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji: kreowanie globalnej przestrzeni biznesowej, Duet, Toruń 2009.pl_PL
dc.referencesSala S., Rozwój korporacji transnarodowych w gospodarce światowej, „Przedsiębiorczość - Edukacja” 2005, nr 1.pl_PL
dc.referencesSears B., Ch. Mallory, N. Hunter, Economic motives for adopting LGBT-related workplace policies, 2011, http://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/MallorySears-Corp-Statements-Oct2011.pdf.pl_PL
dc.referencesSielicki J., Raport badania rynku i środowiska pracy osób LGBT 2014, „Replika” 2014, nr 50.pl_PL
dc.referencesStatut „Fundacji LGBT Business Forum”, 2012, http://lgbt.biz.pl/statut/.pl_PL
dc.referencesStein J., Unilever Recognized as Best Place to Work by Human Rights Campaign, 2014, http://www.unileverusa.com/media-center/pressreleases/2014/UnileverRecognized asBestPlacetoWorkbyHRC.aspxpl_PL
dc.referencesStigler G., The theory of Economic Regulation, “Bell Journal of Economics and Management Science” 1971, vol. 2, no. 1, s. 3–21pl_PL
dc.referencesSzalacha-Jarmużek J., Instrumentarium globalnego panowania, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2013.pl_PL
dc.referencesSzypuła T., Powstała Fundacja LGBT Business Forum, 2012, http://tomekszypula.natemat .pl/23345,powstala-fundacja-lgbt-business-forum.pl_PL
dc.referencesTausch A., Globalizacja a przyszłość rozwoju i demokracji w Europie. Wnioski z nowej analizy ilościowej, „Sprawy Międzynarodowe” 2012, nr 1, s. 79-92.pl_PL
dc.referencesThe Center for Consumer Freedom. Promoting Personal Responsibility and Protecting Consumer Choice, http://www.consumerfreedom.com/about/.pl_PL
dc.referencesTittenbrun J., Instytucje finansowe a własność kapitału akcyjnego, Nakom, Poznań 1991.pl_PL
dc.referencesZarycki T., Peryferie: nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych, Scholar, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesZawojska A., Liberalizm, neoliberalizm, wolność ekonomiczna i polityczna a rozwój gospodarczy kraju, „Zeszyty Naukowe SGGW” 2006, nr 58, s. 5-23.pl_PL
dc.referencesZybertowicz A., Kontrola społeczna trzeciego stopnia [w:] Idee naukowe Adama Podgó- reckiego, red. J. Kwaśniewski, J. Winczorek, PTS, IPSiR UW, Warszawa 2009, s. 152-178.pl_PL
dc.contributor.authorEmailysabell@doktorant.umk.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailkasialis@doktorant.umk.pl
dc.relation.volume18


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord