dc.contributor.author | Serafin-Juszczak, Blanka | |
dc.date.accessioned | 2015-03-13T14:29:56Z | |
dc.date.available | 2015-03-13T14:29:56Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 2353-4850 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/7296 | |
dc.description.abstract | Zjawisko NEET (not in employment, education or training) stało się w ostatnich latach jednym z najpoważniejszych problemów społecznych, będących w centrum zainteresowania Unii Europejskiej. Problem ten dotyczy sytuacji młodzieży pozostającej poza sferą zatrudnienia i sferą edukacji. Dotychczas stosowane wskaźniki udziału ludzi młodych w rynku pracy, przede wszystkim dotyczące zatrudnienia i bezrobocia, okazują się niewystarczające dla analizy złożonej kondycji przedstawicieli młodego pokolenia. Stąd koncentracja na grupie NEET, która pozwala odnieść się do ogółu młodzieży, a nie tylko jej części aktywnej zawodowo. Należący do kategorii NEET to ludzie młodzi, którzy z różnych przyczyn jednocześnie nie uczą się, nie pracują, nie przygotowują do zawodu uczestnicząc w różnych formach samokształcenia. Odsetek osób będących w NEET przestał być marginalny, w niektórych państwach do tej grupy można zaliczyć aż połowę młodych obywateli do 29. roku życia. Nie ulega wątpliwości, że dla społeczeństwa jest to obciążenie i strata, zarówno w krótkiej, jak i w długiej perspektywie czasowej. Niniejszy artykuł dotyczy wstępnej charakterystyki kategorii NEET w Unii Europejskiej jako szczególnie narażonej na wykluczenie społeczne. | pl_PL |
dc.description.abstract | NEET phenomenon is now one of the most important social issues that require
quick and decisive intervention in the majority of countries and regions in the European Union.
The problem concerns the situation of young people, who are outside the sphere of employment
and education. The traditional indicators for labour market participation are frequently criticized for
their limited relevance to young people and they appear to be no longer sufficient for the analysis
of complex condition of the young generation. Indicators of the NEET group can explain the bad
situation of young people in the labour market as they include an analysis not only of the active
labour force, but also of the general youth population. Young people who belong to the category of
NEET for various reasons at the same time do not learn, work and do not prepare for the profession
in the form of training.
Not only the scale of the problem is alarming, but also a significant increase in the NEETS
rate of the past few years. The percentage of people who are NEET is no longer negligible. In
consequence, European Union has recently started to focus its attention on the NEET group. Being
NEET has severe adverse consequences for the individual, society and the economy. It is an obvious
waste of the potential of young people and may lead to a wide range of social disadvantages both in
the short and in the long term. This article applies to understanding the NEET category as a social
problem, describing its scale, dynamics and selected features. The category reveals a waste of energy
and skills characterized by young people, which must arouse public concern from the perspective
of the labour market | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 49 | |
dc.subject | NEET | pl_PL |
dc.subject | wykluczenie społeczne | pl_PL |
dc.subject | młodzież | pl_PL |
dc.subject | bezrobocie | pl_PL |
dc.subject | social exclusion | pl_PL |
dc.subject | young people | pl_PL |
dc.subject | unemployment | pl_PL |
dc.title | NEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym | pl_PL |
dc.title.alternative | NEET – Young People Vulnerable to Social Exclusion | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 45-61 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Bazy danych Eurostat European Commission (2013), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/ portal/statistics/search_database, 23.07.2013 | pl_PL |
dc.references | Bridging the gap: New opportunities for 16–18 year-olds not in education,employment or training (1999), Stationery Office, Social Exclusion Unit, London | pl_PL |
dc.references | European Values Study (2008), http://www.europeanvaluesstudy.eu/, 15.07.2013 | pl_PL |
dc.references | EU Youth Report. Commission staff working document. Status of the situation of young people in the European Union (2012), European Commission, Brussels | pl_PL |
dc.references | Furlong A. (2007), The zone of precarity and discourses of vulnerability: NEET in the UK, „Journal of Social Sciences and Humanities”, No. 381, s. 101–121 | pl_PL |
dc.references | Generation jobless (2013), „The Economist”, April 27th, http://www.economist.com/news/international/21576657-around-world-almost-300m-15-24-year-olds-are-not-working-what-hascaused, 15.07.2013 | pl_PL |
dc.references | Istance D., Rees G., Williamson H. (1994), Young people not in education, training or employment in South Glamorgan, South Glamorgan Training and Enterprise Council, Cardiff | pl_PL |
dc.references | Kutsar D., Kasearu K., Trumm A. (2013), Involuntary outsiders or those just taking time off? Young people who are not in education, employment or training in Estonia, [w:] J. Grotowska-Leder, E. Rokicka (red.), Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach. Księga pamiątkowa poświęcona Profesor Wielisławie Warzywodzie-Kruszyńskiej z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 207‒218 | pl_PL |
dc.references | Młodzi ludzie i młodzież bierna społecznie (tzw. Grupa NEET) w Europie: podstawowe ustalenia. Podsumowanie (2012), Eurofound, Dublin | pl_PL |
dc.references | NEETs ‒ Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe (2012), European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Eurofound), Dublin‒Brussels | pl_PL |
dc.references | Recent policy developments related to those not in employment, education and training (NEETs) (2012), Eurofound, Dublin | pl_PL |
dc.references | Szcześniak M., Rondón G. (2011), Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, „Psychologia Społeczna”, vol. 63, nr 18, s. 241–251 | pl_PL |
dc.references | Zahorska M. (2007), Reforma szkolnictwa zawodowego, czyli o wylewaniu dziecka z kąpielą, „Polityka Społeczna”, nr 10, s. 14‒17 | pl_PL |
dc.references | Zatrudnienie młodych, umiejętności techniczne i mobilność. Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie zatrudnienia młodych, umiejętności technicznych i mobilności (2011), Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Bruksela | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | juszczak.blanka@gmail.com | pl_PL |