Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSerafin-Juszczak, Blanka
dc.date.accessioned2015-03-13T14:29:56Z
dc.date.available2015-03-13T14:29:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2353-4850
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7296
dc.description.abstractZjawisko NEET (not in employment, education or training) stało się w ostatnich latach jednym z najpoważniejszych problemów społecznych, będących w centrum zainteresowania Unii Europejskiej. Problem ten dotyczy sytuacji młodzieży pozostającej poza sferą zatrudnienia i sferą edukacji. Dotychczas stosowane wskaźniki udziału ludzi młodych w rynku pracy, przede wszystkim dotyczące zatrudnienia i bezrobocia, okazują się niewystarczające dla analizy złożonej kondycji przedstawicieli młodego pokolenia. Stąd koncentracja na grupie NEET, która pozwala odnieść się do ogółu młodzieży, a nie tylko jej części aktywnej zawodowo. Należący do kategorii NEET to ludzie młodzi, którzy z różnych przyczyn jednocześnie nie uczą się, nie pracują, nie przygotowują do zawodu uczestnicząc w różnych formach samokształcenia. Odsetek osób będących w NEET przestał być marginalny, w niektórych państwach do tej grupy można zaliczyć aż połowę młodych obywateli do 29. roku życia. Nie ulega wątpliwości, że dla społeczeństwa jest to obciążenie i strata, zarówno w krótkiej, jak i w długiej perspektywie czasowej. Niniejszy artykuł dotyczy wstępnej charakterystyki kategorii NEET w Unii Europejskiej jako szczególnie narażonej na wykluczenie społeczne.pl_PL
dc.description.abstractNEET phenomenon is now one of the most important social issues that require quick and decisive intervention in the majority of countries and regions in the European Union. The problem concerns the situation of young people, who are outside the sphere of employment and education. The traditional indicators for labour market participation are frequently criticized for their limited relevance to young people and they appear to be no longer sufficient for the analysis of complex condition of the young generation. Indicators of the NEET group can explain the bad situation of young people in the labour market as they include an analysis not only of the active labour force, but also of the general youth population. Young people who belong to the category of NEET for various reasons at the same time do not learn, work and do not prepare for the profession in the form of training. Not only the scale of the problem is alarming, but also a significant increase in the NEETS rate of the past few years. The percentage of people who are NEET is no longer negligible. In consequence, European Union has recently started to focus its attention on the NEET group. Being NEET has severe adverse consequences for the individual, society and the economy. It is an obvious waste of the potential of young people and may lead to a wide range of social disadvantages both in the short and in the long term. This article applies to understanding the NEET category as a social problem, describing its scale, dynamics and selected features. The category reveals a waste of energy and skills characterized by young people, which must arouse public concern from the perspective of the labour marketpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 49
dc.subjectNEETpl_PL
dc.subjectwykluczenie społecznepl_PL
dc.subjectmłodzieżpl_PL
dc.subjectbezrobociepl_PL
dc.subjectsocial exclusionpl_PL
dc.subjectyoung peoplepl_PL
dc.subjectunemploymentpl_PL
dc.titleNEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznympl_PL
dc.title.alternativeNEET – Young People Vulnerable to Social Exclusionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number45-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBazy danych Eurostat European Commission (2013), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/ portal/statistics/search_database, 23.07.2013pl_PL
dc.referencesBridging the gap: New opportunities for 16–18 year-olds not in education,employment or training (1999), Stationery Office, Social Exclusion Unit, Londonpl_PL
dc.referencesEuropean Values Study (2008), http://www.europeanvaluesstudy.eu/, 15.07.2013pl_PL
dc.referencesEU Youth Report. Commission staff working document. Status of the situation of young people in the European Union (2012), European Commission, Brusselspl_PL
dc.referencesFurlong A. (2007), The zone of precarity and discourses of vulnerability: NEET in the UK, „Journal of Social Sciences and Humanities”, No. 381, s. 101–121pl_PL
dc.referencesGeneration jobless (2013), „The Economist”, April 27th, http://www.economist.com/news/international/21576657-around-world-almost-300m-15-24-year-olds-are-not-working-what-hascaused, 15.07.2013pl_PL
dc.referencesIstance D., Rees G., Williamson H. (1994), Young people not in education, training or employment in South Glamorgan, South Glamorgan Training and Enterprise Council, Cardiffpl_PL
dc.referencesKutsar D., Kasearu K., Trumm A. (2013), Involuntary outsiders or those just taking time off? Young people who are not in education, employment or training in Estonia, [w:] J. Grotowska-Leder, E. Rokicka (red.), Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach. Księga pamiątkowa poświęcona Profesor Wielisławie Warzywodzie-Kruszyńskiej z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 207‒218pl_PL
dc.referencesMłodzi ludzie i młodzież bierna społecznie (tzw. Grupa NEET) w Europie: podstawowe ustalenia. Podsumowanie (2012), Eurofound, Dublinpl_PL
dc.referencesNEETs ‒ Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe (2012), European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Eurofound), Dublin‒Brusselspl_PL
dc.referencesRecent policy developments related to those not in employment, education and training (NEETs) (2012), Eurofound, Dublinpl_PL
dc.referencesSzcześniak M., Rondón G. (2011), Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, „Psychologia Społeczna”, vol. 63, nr 18, s. 241–251pl_PL
dc.referencesZahorska M. (2007), Reforma szkolnictwa zawodowego, czyli o wylewaniu dziecka z kąpielą, „Polityka Społeczna”, nr 10, s. 14‒17pl_PL
dc.referencesZatrudnienie młodych, umiejętności techniczne i mobilność. Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie zatrudnienia młodych, umiejętności technicznych i mobilności (2011), Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Brukselapl_PL
dc.contributor.authorEmailjuszczak.blanka@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord