dc.contributor.author | Bischoff, Ivo | |
dc.contributor.author | Bohnet, Armin | |
dc.date.accessioned | 2015-02-17T16:24:22Z | |
dc.date.available | 2015-02-17T16:24:22Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.issn | 0208-6018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6748 | |
dc.description.abstract | W większości państw władza administracyjna nie jest skoncentrowana wyłącznie na
szczeblu centralnym, lecz jest rozdzielona pomiędzy władzę na szczeblu krajowym, regionalnym
i lokalnym. Jednocześnie stopień samodzielności władz lokalnych i regionalnych różni się
w poszczególnych państwach.
Na samodzielność tę składa się zarówno autonomia w podejmowaniu i wypełnianiu zadań,
jak i swoboda w pozyskiwaniu dochodów i dysponowaniu nimi. Istnieje wiele przesłanek
przemawiających na korzyść daleko idącej decentralizacji, takich jak np. lepsze dostosowanie
publicznych dóbr i usług do potrzeb społeczności lokalnych, niższe koszty administracyjne,
zwiększenie innowacyjności w sektorze publicznym. Z drugiej jednak strony wysoki stopień
samodzielności jednostek samorządu terytorialnego wiąże się m. in. z kosztami utrzymania
wybieranych władz samorządowych czy niemożnością wykorzystania w pełnym stopniu ekonomii
skali.
Celem artykułu jest wskazanie wad i zalet daleko idącej samodzielności jednostek samorządu
terytorialnego i odpowiedź na pytanie, do jakiego stopnia i w jakim zakresie samodzielność
powinna być przyznana tym jednostkom. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;163 | |
dc.title | Municipal Authonomy in Federalist States | pl_PL |
dc.title.alternative | Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego w państwie federalnym | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 149-166 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Justus-Liebig-University, Giessen | pl_PL |