Municipal Authonomy in Federalist States
Streszczenie
W większości państw władza administracyjna nie jest skoncentrowana wyłącznie na
szczeblu centralnym, lecz jest rozdzielona pomiędzy władzę na szczeblu krajowym, regionalnym
i lokalnym. Jednocześnie stopień samodzielności władz lokalnych i regionalnych różni się
w poszczególnych państwach.
Na samodzielność tę składa się zarówno autonomia w podejmowaniu i wypełnianiu zadań,
jak i swoboda w pozyskiwaniu dochodów i dysponowaniu nimi. Istnieje wiele przesłanek
przemawiających na korzyść daleko idącej decentralizacji, takich jak np. lepsze dostosowanie
publicznych dóbr i usług do potrzeb społeczności lokalnych, niższe koszty administracyjne,
zwiększenie innowacyjności w sektorze publicznym. Z drugiej jednak strony wysoki stopień
samodzielności jednostek samorządu terytorialnego wiąże się m. in. z kosztami utrzymania
wybieranych władz samorządowych czy niemożnością wykorzystania w pełnym stopniu ekonomii
skali.
Celem artykułu jest wskazanie wad i zalet daleko idącej samodzielności jednostek samorządu
terytorialnego i odpowiedź na pytanie, do jakiego stopnia i w jakim zakresie samodzielność
powinna być przyznana tym jednostkom.
Collections