dc.contributor.author | Zalewska-Jura, Hanna | |
dc.contributor.author | Kłosińska-Nachin, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2015-01-13T16:05:44Z | |
dc.date.available | 2015-01-13T16:05:44Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1733-0319 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6113 | |
dc.description.abstract | W literaturze starożytnej obecne są dwa, biegunowo odmienne, motywy podania o Cyklopie: epicki, znany z IX ks. Odysei, przywołany później i poddany modyfikacji przez Eurypidesa w dramacie satyrowym Cyklop oraz liryczno-erotyczny spopularyzowany przez Teokryta w XI sielance, Skargi Cyklopa. Wersję Teokryta rozbudował Owidiusz w XIII ks. Metamorfoz. Pomostem między obydwoma wariantami mitycznymi jest tzw. dytyramb Filoksenosa z Kytery. Mit Polifema, głównie w postaci, jaką nadał mu Owidiusz, przewija się przez hiszpański wiek XVI aż do początku kolejnego stulecia, znajdując wielu naśladowców i tłumaczy. Pod koniec XVI wieku sięga do niego również Lope de Vega w powieści pasterskiej La Arcadia (1598), nadając mu formę tradycyjnej hiszpańskiej strofy romance. Mit stanowi odbicie historii będącej przedmiotem narracji, wzbogacając powieść o elementy perspektywy autobiograficznej. W Fábula de Polifemo (1612) Luisa de Góngory mit ulega całkowitej transformacji. W jego interpretacji przeważają barokowe kontrasty i hiperbola. Struktura dzieła oparta jest na zbieżności przeciwieństw: potworności Polifema i piękna Galatei. Mit staje się też okazją do transpozycji koncepcji piękna, wywodzącej się od petrarkizmu: obserwować można dominantę planu metaforycznego, zastępującego elementy rzeczywistości. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | "Collectanea Philologica";17 (2014) | |
dc.subject | myth of Polyphemus | pl_PL |
dc.subject | ancient literature | pl_PL |
dc.subject | Spanish literature | pl_PL |
dc.subject | Lope de Vega | pl_PL |
dc.subject | Luis de Góngora | pl_PL |
dc.title | The myth of the cyclops in antiquity and in the Spanish golden age | pl_PL |
dc.title.alternative | Mit cyklopa w antyku i literaturze hiszpańskiej złotych wieków | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 109–126 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Klasycznej, Zakład Hellenistyki | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Hiszpańskiej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Hanna Zalewska-Jura. Associate Professor, Director of Hellenistic and Religious Studies Unit, University of Łódź, Chair of Classical Philology. Research interests: ancient Greek literature, archaic Greek epics, archaic Greek monody, the satyr play, Greek epigram, the theory of translation.**********Agnieszka Kłosińska-Nachin. Associate Professor, University of Łódź, Spanish Studies Department. Research interests: Spanish literature, Spanish novel at the turn of the 20th century, Spanish and Latin American modernism, Miguel de Unamuno and his literary output. | pl_PL |