Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMuszyński, Marcin
dc.date.accessioned2025-12-19T12:36:45Z
dc.date.available2025-12-19T12:36:45Z
dc.date.issued2025-12-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57090
dc.description.abstractThis article examines the dimensions of lifelong learning that cast a shadow over the concept itself. According to its originators, lifelong learning is intended to enhance reflective and critical thinking and to assist individuals in constructing a personal worldview that helps them make sense of the world around them. However, contemporary realities compel individuals to engage in learning that goes beyond these ideals: to reinterpret established concepts, resist indoctrination, cope with fake news, practice self-censorship, balance the sensitivities of others, employ inclusive language, cultivate psychological resilience in the fear of cancel culture, develop the skill of strategic silence, and publicly negotiate a situationally contingent identity. The article also explores factors that have facilitated the development and dissemination of lifelong learning. It concludes with a proposal for a form of learning provisionally termed anti-systemic, epistemically disobedient, emphasizing resistance to the spread of untruth.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie takich wymiarów całożyciowego uczenia się, które rzucają cień na analizowaną koncepcję. Według jej twórców lifelong learning miał przyczyniać się do pogłębiania refleksyjności, rozwijania krytycznego myślenia oraz wspierać jednostkę w budowaniu własnego światopoglądu porządkującego otaczającą ją rzeczywistość. Tymczasem człowiek żyje dziś w świecie, który zmusza go do nadawania nowych znaczeń starym pojęciom, unikania indoktrynacji, lawirowania wśród fake newsów, autocenzurowania się, nawigowania pomiędzy wrażliwościami jednostek, posługiwania się językiem inkluzywnym, kształtowania odporności psychicznej w obawie przed unieważnieniem (cancel culture), rozwijania umiejętności strategicznego milczenia, a także publicznego przekształcania swojej tożsamości, która ma charakter sytuacyjny. W artykule opisano również czynniki sprzyjające rozwojowi koncepcji całożyciowego uczenia się, a całość wieńczy podsumowanie, w którym przedstawiono propozycję uczenia się, roboczo nazwanego antysystemowym, epistemicznie nieposłusznym, akcentującym opór wobec szerzonej nieprawdy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectlifelong learningen
dc.subjectpostmodernismen
dc.subjectcancel cultureen
dc.subjectself-censorshipen
dc.subjectepistemic disobedienceen
dc.subjectcałożyciowe uczenie siępl
dc.subjectpostmodernizmpl
dc.subjectkultura unieważnieniapl
dc.subjectautocenzurapl
dc.subjectepistemiczne nieposłuszeństwopl
dc.titleO cieniach całożyciowego uczenia się w edukacji dorosłychpl
dc.title.alternativeLifelong Learning and Its Shadows in Adult Educationen
dc.typeOther
dc.page.number170-191
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAlheit P. (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.pl
dc.referencesAllon G., Cohen M. C., Sinchaisri W. P. (2023) The Impact of Behavioral and Economic Drivers on Gig Economy Workers, „Manufacturing & Service Operations Management”, nr 25(4), s. 1376–1393, https://doi.org/10.1287/msom.2023.1191.pl
dc.referencesAmerican Psychiatric Association (2013) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, wyd. 5., Arlington, VA, American Psychiatric Association, https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596.pl
dc.referencesArcimowicz K. (2019) Gender and Body. Establishing and Blurring Gender Differences in Culture – on the Example of Advertising, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 20, s. 399–410, https://doi.org/10.34768/dma.vi20.34.pl
dc.referencesArnett J. J. (2000) Emerging Adulthood. A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties, „American Psychologist”, nr 55(5), s. 469–480, https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469.pl
dc.referencesBabik W. (2017) O natłoku informacji i związanym z nim przeciążeniu informacyjnym w: Człowiek, media, edukacja, J. Morbitzer, D. Morańska, E. Musiał (red.), Dąbrowa Górnicza, Wyższa Szkoła Biznesu, s. 21–27.pl
dc.referencesBauman Z. (2006) Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.pl
dc.referencesBeck U. (2002) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesBeck U. (2012) Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, tłum. B. Baran, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesBlumer H. (1986) Symbolic Interactionism. Perspective and Method, Berkeley, University of California Press.pl
dc.referencesBotkin J. W., Elmandjra M., Malitza M. (1979) No Limits to Learning. Bridging the Human Gap, Oxford, Pergamon Press.pl
dc.referencesBudnikowski T. (2015) Tendencje w wykorzystaniu czasu pracy w państwach wysoko rozwiniętych na początku XXI wieku, Poznań, Instytut Zachodni.pl
dc.referencesCastells M. (2010) The Rise of the Network Society, wyd. 2., West Sussex, Wiley-Blackwell.pl
dc.referencesCBOS (2004) Praca jako wartość, Warszawa, CBOS.pl
dc.referencesCharmaz K. (2006) Constructing Grounded Theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis, Thousand Oaks, CA, Sage.pl
dc.referencesCiechanowska D. (2009) Self-directed learning. Próba konceptualizacji pojęcia na gruncie edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 150–160.pl
dc.referencesCommission of the European Communities (2000) A Memorandum on Lifelong Learning, Brussels, Commission of the European Communities.pl
dc.referencesCzerniawska O. (2003) Wokół edukacji osób starszych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica”, nr 5, s. 155–163.pl
dc.referencesDelors J. (1996) Learning – The Treasure Within, Paris, UNESCO.pl
dc.referencesDubas E. (2015) Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się w: Biografia i badanie biografii, Biografia i uczenie się, E. Dubas i J. Stelmaszczyk (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–29, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.02.pl
dc.referencesDubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 4(1), s. 63–87, https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.05.pl
dc.referencesDubas E. (2024) Humanistyczny obraz starości. Przesłanie dla gerontologii humanistycznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-387-0.pl
dc.referencesErikson E. H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo, tłum. P. Hejmej, Poznań, Rebis.pl
dc.referencesFaure E. (1972) Learning to Be. The World of Education Today and Tomorrow, Paris, UNESCO.pl
dc.referencesField J. (2006) Lifelong Learning and the New Educational Order, Stoke-on-Trent–Sterling, Trentham Books.pl
dc.referencesGiddens A. (1991) Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age, Cambridge, Polity.pl
dc.referencesGierszewski D. (2017) Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesGolonka-Legut J. (2015) Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 101–118, https://doi.org/10.12775/RA.2015.005.pl
dc.referencesGóralska R. (2016) Kapitał emocjonalny w perspektywie całożyciowego uczenia się – ujęcie adaptacyjne versus krytyczne, „Rocznik Andragogiczny”, nr 23, s. 83–102, https://doi.org/10.12775/RA.2016.004.pl
dc.referencesGouldner A. W. (1984) Anty-minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości w: Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, E. Mokrzycki (red.), Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 13–43.pl
dc.referencesGrzyb M. (2024) Więzienie za zaimki? Kontrowersje wokół kryminalizacji mowy nienawiści w Szkocji, „Forum Polityki Kryminalnej”, nr 1(5), s. 1–42, https://doi.org/10.31261/FPK.2023.05.03.pl
dc.referencesGutowska A. (2013) Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej, „Rocznik Andragogiczny”, nr 20, s. 367–386, https://doi.org/10.12775/RA.2013.024.pl
dc.referencesHavighurst R. J. (1997) Zadania rozwojowe kolejnych okresów życia i warunki wypełniania w: Encyklopedia Pedagogiczna, W. Pomykało (red.), Warszawa, Fundacja Innowacja, s. 952–953.pl
dc.referencesHusen T. (1974) The Learning Society, London, Methuen.pl
dc.referencesJarvis P. (2006) Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, London–New York, Routledge.pl
dc.referencesJarvis P. (2009a) Learning to Be a Person in Society. Learning to Be Me w: Contemporary Theories of Learning, K. Illeris (red.), Abingdon – New York, Routledge, s. 21–34.pl
dc.referencesJarvis P. (2009b) Lifelong Learning. A Social Ambiguity w: The Routledge International Handbook of Lifelong Learning, P. Jarvis (red.), New York, Routledge, s. 9–18, https://doi.org/10.4324/9780203870549.pl
dc.referencesJędrzejczak H. A., Gola W., Michalik S. (2020) Uczenie się przez całe życie w szkołach wyższych. Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych w drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego jako przykład realizacji idei lifelong learning, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.referencesKargul J. (2005) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.pl
dc.referencesKargul J. (2017) „Piotruś Pan” i „wieczna dziewczynka” – w kalejdoskopie odraczania dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 17–32.pl
dc.referencesKargulowa A. (2016) Doradztwo zawodowe w całożyciowym uczeniu się w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 13–30.pl
dc.referencesKargulowa A. (2017) Pacjent, klient, homo consultans – perspektywa andragogiczna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 20(3), s. 7–20.pl
dc.referencesKhalid S., Saeed M., Syed S. (2016) Impact of Information Overload on Students’ Learning. An Empirical Approach, „FWU Journal of Social Sciences”, nr 10(1), s. 58–66.pl
dc.referencesKławsiuć-Zduńczyk A. (2016) Poradnictwo całożyciowe w kontekście realizacji koncepcji uczenia się przez całe życie w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 87–96.pl
dc.referencesKraśniewski A. (2015) Raport referencyjny – aktualizacja. Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji do Europejskiej Ramy Kwalifikacji, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.referencesKruszelnicki W. (2015) Znaczenie teorii krytycznej dla uczenia się i nauczania dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 73(2), s. 9–22.pl
dc.referencesLevinson D. J. (1986) A Conception of Adult Development, „American Psychologist”, nr 41(1), s. 3–13, https://doi.org/10.1037//0003-066X.41.1.3.pl
dc.referencesLittman L. (2018) Parent Reports of Adolescents and Young Adults Perceived to Show Signs of a Rapid Onset of Gender Dysphoria, „PLoS One”, nr 13(8): e0202330, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202330.pl
dc.referencesMalewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl
dc.referencesMalewski M. (2013) O „polityczności” andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 68(1), s. 9–23.pl
dc.referencesMalewski M. (2016) O granicach andragogiki i granicach w andragogice, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 19(3[75]), s. 9–39.pl
dc.referencesMarciniak Ł. (2008) Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 4(2), s. 1–141, https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.2.02.pl
dc.referencesMarianowska A. (2013) Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta, „Edukacja Dorosłych”, nr 68(1), s. 91–104.pl
dc.referencesMarianowska A. (2017) Transmisja młodości w dorosłość, „Edukacja Dorosłych”, nr 76(1), s. 101–111.pl
dc.referencesMazurek E. (2013) Choroba w rodzinie. Zastosowanie metodologii teorii ugruntowanej do analizy funkcjonowania rodziny w sytuacji choroby, „Family Forum”, nr 3, s. 25–39.pl
dc.referencesMelosik Z., Szkudlarek T. (1998) Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesMignolo W. D. (2009) Epistemic Disobedience, Independent Thought and Decolonial Freedom, „Theory, Culture & Society”, nr 26(7–8), s. 159–181, https://doi.org/10.1177/0263276409349275.pl
dc.referencesMikhaylova O. (2025) Emerging Adulthood. Prediction by Markers of Adulthood and Associations with Health in a Russian Sample, „Frontiers in Public Health”, nr 13: 1542170, https://doi.org/10.3389/fpubh.2025.1542170.pl
dc.referencesMiller P. (2010) Konstruowanie tożsamości ratownika górskiego. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 6(1), s. 1–121, https://doi.org/10.18778/1733-8069.6.1.02.pl
dc.referencesMuszyński M. (2023) Trzy wymiary całożyciowego uczenia się – na przykładzie gerontologii edukacyjnej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 122(3), s. 221–231.pl
dc.referencesMuszyński M. (2024) Uczenie się „stawania się” osobą starą, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-419-8.pl
dc.referencesNowosad I., Śliwerski B. (2025) Strategie, przepływy i bariery reform szkolnych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesOECD (1996) Lifelong Learning for All, Paris, OECD.pl
dc.referencesOrmanty S. (2004) Człowiek jako istota osobowa w świetle antropologii biblijnej, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, nr 57(1), s. 35–44, https://doi.org/10.21906/rbl.479.pl
dc.referencesOrrin K. (1982) Meaning Lag in the Information Society, „Journal of Communication”, nr 32(2), s. 56–66, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1982.tb00495.x.pl
dc.referencesPadgett D. K. (2004) Coming of Age. Theoretical Thinking, Social Responsibility, and a Global Perspective in Qualitative Research w: The Qualitative Research Experience, D. K. Padgett (red.), Belmont, CA, Wadsworth, s. 297–315.pl
dc.referencesPluskota A., Staszewicz M. (2014) Całożyciowe uczenie się drogą do inkluzji społecznej. Nieco rozważań krytycznych, „Interdisciplinary Studies in Education & Society”, nr 17(2), s. 39–53.pl
dc.referencesPrzybył I. (2022) Proces doboru matrymonialnego a decyzje prokreacyjne w perspektywie socjologicznej w: Rodzina – wyzwania na XXI wiek, M. A. Michalski (red.), Warszawa, Zakład Wydawnictw Statystycznych, s. 101–117.pl
dc.referencesPrzybylska E. (2018) Uniwersalizm w kalejdoskopie kultur. W sprawie edukacji globalnej dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, nr 25, s. 67–80, https://doi.org/10.12775/RA.2018.04.pl
dc.referencesRitzer G. (2005) Makdonaldyzacja społeczeństwa, tłum. L. Stawowy, Warszawa, Wydawnictwo Literackie Muza SA.pl
dc.referencesRoguska B. (2025) Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków, Warszawa, CBOS.pl
dc.referencesRotella A., Varnum M. E. W., Sng O., Grossmann I. (2021) Increasing Population Densities Predict Decreasing Fertility Rates over Time. A 174-nation Investigation, „American Psychologist”, nr 76(6), s. 933–946, https://doi.org/10.1037/amp0000862.pl
dc.referencesSheridan C., Redmacher R. (2008) Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, tłum. A. Dodziuk, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia.pl
dc.referencesSkirbekk V., Tamnes C. K., Júlíusson P. B., Jugessur A., von Soest T. (2025) Diverging Trends in the Age of Social and Biological Transitions to Adulthood, „Advances in Life Course Research”, nr 65: 100690, https://doi.org/10.1016/j.alcr.2025.100690.pl
dc.referencesSolarczyk-Ambrozik E. (2016) Zmiany we wzorach przebiegu karier a całożyciowe uczenie się w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 31–48.pl
dc.referencesSolarczyk-Szwec H. (2015) Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 119–134, https://doi.org/10.12775/RA.2015.006.pl
dc.referencesStopińska-Pająk A. (2009) „Szkoła starości” – być, aby się uczyć, „Chowanna”, nr 2, s. 11–23, https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2009.33.02.pl
dc.referencesStopińska-Pająk A. (2015) Polskie tradycje instytucji edukacji dorosłych w kontekście uczenia się całożyciowego, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 289–300, https://doi.org/10.12775/RA.2015.017.pl
dc.referencesStopińska-Pająk A. (2024) Edukacja dorosłych w drodze ku zrównoważonemu rozwojowi w kontekście wyzwań antropocenu, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 25, s. 387–400, https://doi.org/10.61824/dma.vi25.740.pl
dc.referencesSzarota Z. (2015) Uczenie się starości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(72), s. 23–36.pl
dc.referencesSzarota Z. (2019) Priorytety i funkcje społeczne edukacji w starości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030, „E-mentor”, nr 78(1), s. 46–53, https://doi.org/10.15219/em78.1399.pl
dc.referencesŚlęzak I. (2009) Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 5(1), s. 1–20, https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.1.02.pl
dc.referencesUmar M., Xu Y., Mirza S. S. (2021) The Impact of Covid-19 on Gig Economy, „Economic Research – Ekonomska Istraživanja”, nr 34(1), s. 2284–2296, https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1862688.pl
dc.referencesWieczorek B. (2017) Homoseksualizm, Warszawa, FrondaPL.pl
dc.referencesWilterdink N. (1993) The European Ideal. An Examination of European and National Identity, „European Journal of Sociology”, nr 34(1), s. 119–136, https://doi.org/10.1017/S0003975600006585.pl
dc.referencesWłoch R., Śledziewska K., Rożynek S. (2025) Who’s Afraid of Automation? Examining Determinants of Fear of Automation in Six European Countries, „Technology in Society”, nr 81: 102782, https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102782.pl
dc.referencesWorld Bank (2003) Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy. Challenges for Developing Countries – A World Bank Report, Washington DC, The World Bank.pl
dc.referencesZieliński J. (2024) Przeciążenie informacyjne we współczesnym procesie edukacyjnym człowieka, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, nr XIV–XV, s. 114–128, https://doi.org/10.15584/kpe.2024.7.pl
dc.referencesAl Jazeera (2025) Banksy Mural Shows Judge Beating Protester Amid Palestine Action Crackdown, https://www.aljazeera.com/news/2025/9/8/banksy-mural-shows-judge-beating-protester-amid-palestine-action-crackdown (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesAllen A. (2025) The COVID “Contrarians” Are in Power. We Still Haven’t Hashed out Whether They Were Right, KFF Health News, https://kffhealthnews.org/news/article/covid-contrarians-jay-bhattacharya-nih-stanford-pandemic-inquiry/ (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesAltmetric (2018) 2018 Altmetric Top 100 – Dataset, (zbiór danych), Figshare, https://altmetric.figshare.com/articles/dataset/2018_Altmetric_Top_100_-_dataset/7441304 (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesEuropejski Bank Centralny (2025) Podstawy: Dbamy o stabilność cen i bezpieczeństwo Waszych pieniędzy, Europejski Bank Centralny, https://www.ecb.europa.eu/ecb/html/index.pl.html (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesErwin W. K. (2019) The Fallacy of Rapid Onset Gender Dysphoria and the Importance of Calling out Sloppy Science, NeuroClastic, https://neuroclastic.com/rogd-rapid-onset-gender-dysphoria/ (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesFray K. (2023) College of Psychologists of Ontario to Jordan Peterson: Undergo Reeducation or Lose Your License, https://www.thefire.org/news/college-psychologists-ontario-jordan-peterson-undergo-reeducation-or-lose-your-license (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesKay J. (2019) An Interview with Lisa Littman, who Coined the Term “Rapid Onset Gender Dysphoria”, Quillette, https://quillette.com/2019/03/19/an-interview-with-lisa-littman-who-coined-the-term-rapid-onset-gender-dysphoria/ (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesKernagis D., Ford K. (2023) Episode 151: John Ioannidis Talks about the Bungled Response to COVID-19, (Audio podcast episode) w: STEM-Talk, Institute for Human & Machine Cognition (IHMC), https://www.ihmc.us/stemtalk/episode-151/ (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesKomisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji Społecznej (b.d. a) Common Foreign and Security Policy, Komisja Europejska, https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/common-foreign-and-security-policy_en (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesKomisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji Społecznej (b.d. b) Europejski semestr, Komisja Europejska, https://commission.europa.eu/business-economy-euro/european-semester_pl (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesKomisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji Społecznej (b.d. c) NextGenerationEU: silniejsza i bardziej odporna Europa, Komisja Europejska, https://next-generation-eu.europa.eu/index_pl (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesMarsh S. (2019) Cambridge University Rescinds Jordan Peterson Invitation, „The Guardian”, https://www.theguardian.com/education/2019/mar/20/cambridge-university-rescinds-jordan-peterson-invitation (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.references„Monika Płatek” (2024) Wikicytaty/Wikiquote, https://pl.wikiquote.org/wiki/Monika_Płatek (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesMouser J. (2021) UPDATE: Televangelist’s Media Network Fined Again for the Same COVID Conspiracy Violations / Christian Media Network Banned from YouTube, ChurchLeaders, https://churchleaders.com/news/393699-youtube-christian-media-network.html (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesMurray K., Blackburn L. H., Mackenzie L. (2021) Hate Crime and Public Order Bill: Stage 2 Briefing. The Need for Tailored Freedom of Expression Protection for Transgender Identity (briefing paper), https://murrayblackburnmackenzie.org/wp-content/uploads/2021/01/mbm-stage-2-briefing-on-hate-crime-bill-31-january-2021-1.pdf (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesRada Ministrów (2013) Uchwała nr 160/2013. Perspektywa uczenia się przez całe życie, Warszawa, https://kwalifikacje.gov.pl/download/Uczenie_sie_przez_cale_zycie/Perspektywa_uczenia_sie_przez_cale_zycie.pdf (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesReuters (2021) Poland Summons UK Ambassador after Right-Wing Writer Refused Entry, Reuters, https://www.reuters.com/world/europe/poland-summons-uk-ambassador-after-right-wing-writer-refused-entry-2021-10-04/ (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesSakowski Ł. (2024) Magdalena Środa nominowana do Biologicznej Bzdury Roku 2023, To Tylko Teoria, https://www.totylkoteoria.pl/magdalena-sroda-biologiczna-bzdura-2023/ (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesSądeczanin.info (2024) Zlikwidują prace licencjackie? Wszystko przez sztuczną inteligencję, https://sadeczanin.info/rozmaitosci/zlikwiduja-prace-licencjackie%3F-wszystko-przez-sztuczna-inteligencje (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesSkidelsky E. (2023) Covid Scientist Sunetra Gupta Talks to Us about Campaign to Smear Her, Committee for Academic Freedom, https://afcomm.org.uk/2023/11/17/covid-scientist-sunetra-gupta-talks-to-us-about-campaign-to-smear-her/ (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesSłownik Języka Polskiego PWN (b.d.) Krytycyzm, https://sjp.pwn.pl/sjp/krytycyzm;2565061.html (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesTraktat o Unii Europejskiej (1992) Art. 1. Maastricht, Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/traktat-o-unii-europejskiej-maastricht-1992-02-07-17099465/art-1 (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesUnia Europejska (2016) Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (2016/C 202/02). Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 202, 7.6.2016, s. 389–405, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:12016P/TXT (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesUrząd Publikacji Unii Europejskiej (2021) Pierwszeństwo prawa europejskiego, EUR-Lex, https://eur-lex.europa.eu/PL/legal-content/summary/precedence-of-european-law.html (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesWalker J. (2024) Former Harvard Professor Blasts University over COVID, Claims “Truth Can Get You Fired”, The National Desk / ABC3340, https://abc3340.com/news/nation-world/former-harvard-professor-blasts-university-over-covid-claims-truth-can-get-you-fired-martin-kulldorff-great-barrington-declaration-coronaviruspandemic-vaccines-vax-stanford-boston-cambridge-public-health-freedom (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.referencesWikipedia (2025) [hasło:] Rapid-onset Gender Dysphoria Controversy, https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid-onset_gender_dysphoria_controversy (dostęp: 27.09.2025).pl
dc.contributor.authorEmailmarcin.muszynski@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.21.12
dc.relation.volume21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0