Show simple item record

dc.contributor.authorNosek-Kozłowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.available2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.issued2025-12-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57086
dc.description.abstractThe aim of this text is to explore the motivations of adults for pursuing postgraduate studies, retraining in new fields, and participating in other training programs and courses, as well as to identify the factors that influence their engagement and success in the educational process. The theoretical section discusses the characteristics of adult learning and highlights the main motivations and needs of adults in this context. The empirical part focuses on a reflective analysis of adults’ experiences related to learning and self-development. The research was conducted using problem-centered narrative interviews. The results indicate that adult learners are driven by a variety of motivations, most commonly linked to professional, personal, and social factors. Motivation to participate in training plays a crucial role in adults’ personal and professional development.en
dc.description.abstractCelem niniejszego tekstu jest ukazanie motywacji dorosłych do podejmowania studiów podyplomowych, kształcenia się na nowych kierunkach, uczestnictwa w szkoleniach, kursach oraz identyfikacja czynników, które wpływają na ich zaangażowanie i sukces w procesie edukacyjnym. Teoretyczny namysł obejmuje charakterystykę uczenia się dorosłych, ukazuje główne motywacje i potrzeby dorosłych w kontekście tego procesu. W części empirycznej tekstu skupiono się na refleksyjnej analizie doświadczeń dorosłych związanych z procesem uczenia się i samorozwoju. Do zgromadzenia materiału empirycznego wykorzystano metodę wywiadu narracyjnego skoncentrowanego na problemie. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że motywacje osób dorosłych do podejmowania nauki są zróżnicowane, jednak najczęściej wiążą się z czynnikami zawodowymi, osobistymi i społecznymi. Motywacja dorosłych do uczestnictwa w szkoleniach i innych formach kształcenia to kluczowy element ich rozwoju osobistego i zawodowego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectlearningen
dc.subjectdevelopmenten
dc.subjecteducationen
dc.subjectmotivationen
dc.subjectadultsen
dc.subjectuczenie siępl
dc.subjectrozwójpl
dc.subjectnaukapl
dc.subjectmotywacjapl
dc.subjectdoroślipl
dc.titleMotywacje dorosłych do uczenia się, rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacjipl
dc.title.alternativeThe Motivations of Adults for Engaging in Learning, Personal Development, and Acquiring New Qualificationsen
dc.typeArticle
dc.page.number106-122
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAlheit P. (2002) „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”, tłum. A. Zembrzuska, „Teraźniejszość – Człowiek-Edukacja”, t. 5, nr 2(18), s. 55–78.pl
dc.referencesBaert H., De Rick K., Van Valckenborgh K. (2006) Towards the Conceptualization of „Learning Climate” w: Adult Education: New Routes in a New Landscape, R. V. De Castro, A. V. Sancho, P. Guimaraes (red.), Braga, University of Minho Press, s. 87–111.pl
dc.referencesBarwińska D. (2009) Uczenie formalne i incydentalne w procesie całożyciowego uczenia się dorosłych w: Edukacja ustawiczna dorosłych w Europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń, M. Pakuła, A. Dudak (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, s. 248–258.pl
dc.referencesBiesta G. J. J., Field J., Hodkonson P., Macelod F. J., Goodson I. F. (2010) Improving Learning though the Lifecourse, Learning Lives, Improving Learning Series, London – New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203828649.pl
dc.referencesBlunt A., Yang B. (2002) Factor Structure of the Adult Attitudes Toward Adult and Continuing Education Scale and Its Capacity to Predict Participation Behaviour: Evidence for Adoption of a Revised Scale, „Adult Education Quarterly”, nr 52(4), s. 299–314, https://doi.org/10.1177/074171302400448627.pl
dc.referencesBoeren E., Nicaise I., Baert H. (2010) Theoretical Models of Participation in Adult Education: The Need for an Integrated Model, „International Journal of Lifelong Education”, nr 29(1), s. 45–61, https://doi.org/10.1080/02601370903471270.pl
dc.referencesBohlinger S., Loo J. van (2010) Lifelong Learning for Ageing Workers to Sustain Employability and Develop Personality w: Working and Ageing. Emerging Theories and Empirical Perspectives, CEDEFOP, Luxemburg, Publications Office of the European Union, s. 28–57.pl
dc.referencesChase S. E. (2009) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów w: Metody badań jakościowych, t. 2, N. K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), tłum. F. Schmidt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 15–56,pl
dc.referencesChmielecka M. (2020) Transformacja w coachingu. Doświadczenia uczenia się dorosłych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142-713-5.pl
dc.referencesDelors J. (1998) Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, tłum. W. Rabczuk, Warszawa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.pl
dc.referencesDubas E. (2005) Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka w: Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, M. Podgórny (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 25–38.pl
dc.referencesGudkova S. (2016) Wywiad w badaniach jakościowych w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, D. Jemielniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 111–130.pl
dc.referencesIlleris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel, E. Kurantowicz, M. Malewski, A. Nizińska, T. Zarębski Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.pl
dc.referencesJurgiel-Aleksander A. (2013) Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.referencesKarawajczyk W. (2009) Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych”, nr 1, s. 95–108.pl
dc.referencesKargul J. (2001) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji.pl
dc.referencesKeller J. M. (1987) Strategies for Stimulating the Motivation to Learn, „Performance and Instruction”, nr 26(8), s. 1–7, https://doi.org/10.1002/pfi.4160260802.pl
dc.referencesKnowles M. (1972) Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy, New York, Assosiated Press.pl
dc.referencesKnowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009) Edukacja dorosłych: podręcznik akademicki, tłum. M. Habura, R. Ligus, A. Nizińska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKolb D., Kolb A. (2023) Uczenie na podstawie doświadczania. Podręcznik dla edukatorów, trenerów, coachów, tłum. M. Bręgiel-Pant, Poznań, Wydawnictwo Dialogi i Zmysłypl
dc.referencesLee W. O., Fleming J. (2012) The Institutionalization of Lifelong Learning in Australia, Hon Kong and the United States: A Bridge to the Community or a Competitor to the University? w: Second International Hand-book of Lifelong Learning, D. N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, R. Bagnall (red.), London, Springer, s. 349–374, https://doi.org/10.1007/978-94-007-2360-3_23.pl
dc.referencesŁaciak B. (2010) Skąd się biorą nasze style życia i jakie mają znaczenie dla rozwoju Polski oraz polityki publicznej? w: Polskie style życia. Między miastem a wsią – V Kongres Obywatelski, B. Łaciak (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 5–12.pl
dc.referencesManiak G. (2015) Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 214, s.128–139.pl
dc.referencesMezirow J. (2003) Transformative Learning as Discourse, „Journal of Transformative Education”, nr 1, s. 58–63, https://doi.org/10.1177/1541344603252172.pl
dc.referencesOECD (2016) Skills Matter: Further Results from the Survey of Adults Skills. OECD Skills Studies, Paris, OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264258051-en.pl
dc.referencesPaprotna G. (2009) Aktywność edukacyjna nauczyciela jako czynnik warunkujący rozwój zawodowy w: Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych, A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Mysłowice–Zakopane, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, s. 142–150.pl
dc.referencesStake R. E. (2010) Jakościowe studium przypadku w: Metody badań jakościowych, t. 1, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. M. Sałkowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623–650.pl
dc.referencesŚwitalski W. (2019) Uczenie się dorosłych w zabawie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesWorek B. (2019) Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.nosek@onet.eu
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.21.08
dc.relation.volume21


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0