Pedagogical Counseling and Theory of Helping Relationship to Face the Vulnerability of Our Present Times: Perspectives and Practices
Streszczenie
Educational counseling, with its focus on relational and educational dimensions, is one of the most significant practices for promoting the well-being of individuals and communities. The paradigm upon which educational counseling draws is the theory of helping relationship as a dynamic process of personal accompaniment and regeneration of vulnerable people. The article develops a theoretical and practical reflection on educational counseling as a response to the actual existential vulnerability and widespread distress, as well as opportunities for educational development. Particular attention is paid to the role of educational counselor as a human professional and to the relational and pedagogical posture activated in dynamics of help. Poradnictwo edukacyjne, koncentrujące się na wymiarze relacyjnym i edukacyjnym, stanowi jedną z najważniejszych praktyk wspierających dobrostan jednostek i wspólnot. Paradygmat, na którym opiera się poradnictwo edukacyjne, to teoria relacji pomocowej rozumianej jako dynamiczny proces towarzyszenia osobie i regeneracji ludzi znajdujących się w sytuacji kruchości. Artykuł rozwija refleksję teoretyczną i praktyczną nad poradnictwem edukacyjnym jako odpowiedzią na współczesną egzystencjalną kruchość i powszechne poczucie cierpienia, a także jako przestrzeń dla rozwoju edukacyjnego. Szczególną uwagę poświęcono roli doradcy edukacyjnego jako profesjonalisty-humanisty oraz jego postawie relacyjnej i pedagogicznej, ujawniającej się w dynamice procesu pomocy.
Collections
