Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGruszewska, Ewa
dc.date.accessioned2014-10-29T09:39:12Z
dc.date.available2014-10-29T09:39:12Z
dc.date.issued2014-09
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/5674
dc.description.abstractPoland’s transformation occurs in individuals’ attitudes and behaviour. Several years ago, the entrepreneur in Poland was associated with corruption and border-line legal activities. Today, many entrepreneurs are looked upon as positive role models. Social acceptance of entrepreneurial attitudes in Poland is growing. Increased susceptibility to entrepreneurial behaviour in a society will increase the rate at which new businesses are established, enhancing market dynamics, and accelerating innovative changes. But in Poland entrepreneurs are not seen as a positive example, unlike in the United States. Willingness to take risks, self-expression and independence are not met with social acceptance, especially if rewarded with high incomes. The research undertaken by the author is aimed at analysing the essence of entrepreneurial attitudes and changes in the social acceptance of entrepreneurial behaviour.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLodz University Presspl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;3
dc.subjectentrepreneurial attitudesen
dc.subjectsystemic transformationen
dc.subjectvalue systemsen
dc.titleTransformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polakówpl_PL
dc.title.alternativeTransition of Values and Entrepreneurial Attitudes of the Polesen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number91-101pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstokupl_PL
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBal-Woźniak T., Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, PWE, Warszawa 2012.
dc.referencesEntrepreneurship in the EU and beyond, Country Report Poland, Flash Eurobarometer 354, TNS Political & Social, European Commision, 2012.
dc.referencesEntrepreneurship in the EU and beyond. A Survey in the EU, EFTA Countries, Croatia, Turkey, the US, Japan, South Korea and China. Analytical Report, Flash Eurobarometer 283, The Gallup Organization 2010.
dc.referencesGEM. Polska. Raport, PARP, Warszawa 2013.
dc.referencesGlobal Entrepreneurship Monitor, 2014; baza danych: http://www.gemconsortium.org/keyindicators.
dc.referencesInglehart R.F., Welzel Ch., Changing Mass Priorities: The Link between Modernization and Democracy, „Perspectives on Politics” 2010, Vol. 8, No. 2.
dc.referencesInglehart R.F., Welzel Ch., Modernization, Cultural Change and Democracy. The Human Development Sequence, Cambridge University Press 2005.
dc.referencesInglehart R.F., Welzel Ch., The WVS Cultural Map of the World, 2010, http://www.worldvalues survey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54.
dc.referencesJasińska-Kania A., Między rygoryzmem a permisywnością: przemiany moralności w Polsce i Europie [w:] Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, red. A. Jasińska-Kania, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2012.
dc.referencesJasińska-Kania A., Zmiany wartości Polaków a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji [w:] Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, red. A. Jasińska-Kania, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2012.
dc.referencesJones G., R.D. Wadhwani, Schumpeter’s Plea: Rediscovering History and Relevance in the Study of Entrepreneurship, HBS Working Papers Collection, No.2, 2006.
dc.referencesKnudsen T., R. Swedberg, Capitalist Entrepreneurship: Making Profit through the Unmaking of Economic Orders, “Capitalism and Society” 2009, Vol. 4, issue 2.
dc.referencesKoralewicz J., M. Ziółkowski, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Wyd. Nauk. Scholar, Collegium Civitas Press, Warszawa 2003.
dc.referencesKwarciak K., Psychologiczne wyznaczniki skutecznego przedsiębiorcy [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, red. S.A. Witkowski, tom VI, Wyd. UW, Wrocław 2003.
dc.referencesManic S., “Puzzle” of Entrepreneurship: Some Methodological Perplexities, „Economic Themes” 2009, Vol. XLVII, No. 4.
dc.referencesMccaffrey M., Entrepreneurship, Economic Evolution, and the End of Capitalism: Reconsidering Schumpeter’s Thesis, „The Quarterly Journal of Austrian Economics” 2009, Vol. 12, No. 4.
dc.referencesMises L. von, Ludzkie działanie, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa 2007.
dc.referencesNassif V.M.J., A.N. Ghobril, N.S. de Silva, Understanding the Entrepreneurial Process: a Dynamic Approach, „Brazilian Administration Review” 2010, Vol. 7, No. 2.
dc.referencesNikolova E., D. Simroth, Does Cultural Diversity Help or Hinder Entrepreneurs? Evidence from Eastern Europe and Central Asia, EBRD Working Paper No. 158, 2013.
dc.referencesPolacy o gospodarce wolnorynkowej, Komunikat z badań CBOS, nr 31, Warszawa 2014; http:// www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_031_14.PDF.
dc.referencesSobel R.S., N. Dutta, S. Roy, Does Cultural Diversity Increase the Rate of Entrepreneurship?, „Review Austrian Economics” 2010, Vol. 23.
dc.referencesSzomburg J., Wartości lekarstwem dla Polski [w:] System wartości i norm społecznych podstawą rozwoju Polski, IBnGN, Gdańsk 2005.
dc.referencesWiniecki J., Transformacja postkomunistyczna. Studium przypadku zmian instytucjonalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012.
dc.referencesWitkowski S.A., Psychologiczne predyktory przedsiębiorczości [w:] Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Academica Wyd. SWPS, Warszawa 2011.
dc.referencesWorld Values Survey Wave 6: 2010-2014; http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp
dc.referencesZmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w rejestrze REGON, GUS, Warszawa z lat 1996-2014.
dc.contributor.authorEmailgruszad@gmail.com
dc.relation.volume17
dc.subject.jelJ23
dc.subject.jelL26
dc.subject.jelP31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord