dc.contributor.author | Bombała, Bronisław | |
dc.date.accessioned | 2014-10-29T09:35:59Z | |
dc.date.available | 2014-10-29T09:35:59Z | |
dc.date.issued | 2014-09 | |
dc.identifier.issn | 1899-2226 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5673 | |
dc.description.abstract | This article presents a reflection on the education of business leaders. The analy-sis was based on the phenomenological tradition. The phenomenological ap-proach to teaching is a help in revealing the horizons of individuals – persons, not filling them up, e.g. empowering them. These teaching aids should include certain patterns – for the development of a person, not degradation. Unfortunate-ly, training of business leaders is still based on instrumental rationality: academ-ic teaching is more focused on the transfer of knowledge and less on developing the creativity of students. The phenomenological approach postulates that teach-ing should be more focused on fostering creativity. Two stages are important in the teaching process: cognitive and creative. The first step is to explore pre-existing knowledge, the second triggers the creative potential of the student. The ‘3i’ formula is a method which allows for the combination of both steps and the formation of a creative reality. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Lodz University Press | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Annales. Etyka w życiu gospodarczym;3 | |
dc.subject | personalistic entrepreneurship | en |
dc.subject | phenomenological praxeology | en |
dc.subject | phenomenological lens | en |
dc.subject | “3i” formula | en |
dc.subject | empowerment | en |
dc.title | Przedsiębiorczość personalistyczna – aspekt dydaktyczny | pl_PL |
dc.title.alternative | Personalistic Entrepreneurship – Didacitic Aspects | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 103-123 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4869 | |
dc.references | Baran B., Fenomenologia amerykańska, inter esse, Kraków 1990. | |
dc.references | Bombała B., Anna-Teresa Tymieniecka’s and Max Scheler's Phenomenology as the Ontopoietic
Genesis of a Manager’s Life [w:] Phenomenology of Space and Time. Book 1:
The Forces of the Cosmos and the Ontopoietic Genesis of Life (Analecta Husserliana
Vol. 116), red. A.-T. Tymieniecka, Springer, Dordrecht 2014, s. 155-165. | |
dc.references | Bombała B., Doskonalenie organizacji w personalistycznej koncepcji zarządzania, „Annales.
Etyka w życiu gospodarczym” 2003, t. 6, s. 176-185. | |
dc.references | Bombała B., Ekonomizm nauk o zarządzaniu a przedsiębiorczość personalistyczna, „Annales.
Etyka w życiu gospodarczym” 2013, t. 16, s. 319-334. | |
dc.references | Bombała B., Fenomenologia przywództwa: być kimś – czynić coś, „Prakseologia” 2011, nr
151, s. 11-33. | |
dc.references | Bombała B., Fenomenologia zarządzania. Przywództwo, Difin, Warszawa 2010. | |
dc.references | Bombała B., In Search of a New Model of Education [w:] Education in Human Creative
Existential Planning (Analecta Husserliana XCV), red. A-T. Tymieniecka, Springer,
Dordrecht 2008, s. 385-396. | |
dc.references | Bombała B., Od Harmela do Ouimeta – przedsiębiorczość etyczna w praktyce, „Annales.
Etyka w życiu gospodarczym” 2014, t. 17, nr 2, s. 55-73. | |
dc.references | Bombała B., Phenomenology of Management - Didactic Aspects, Management and Business
Administration.Central Europe (MBA.CE) 2012, nr 3, s. 51-60. | |
dc.references | Chrościcki Z., Zespoły zadaniowe. Zastosowanie i doświadczenia, PWE, Warszawa 1989. | |
dc.references | Craig R.T., Communication Theory as a Field, “Communication Theory”, 1999 Vol. 9, Issue
2 , s. 119-161. | |
dc.references | Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 2003. | |
dc.references | Kołodziejczak M., Sobczyk J.R., Obyczajowość rynkowa w życiu uczelni i procesie kształcenia
– stan obecny i jego konsekwencje, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”
2006, t. 9, nr 2, s. 77 – 83. | |
dc.references | Moustakas C., Fenomenologiczne metody badań: eseje, Trans Humana, Białystok 2001. | |
dc.references | Moustakas C., Heuristic Research, Design, Methodology, and Applications, CA: Sage, Newbury
Park 1990. | |
dc.references | Newman J.H., Idea uniwersytetu, PWN, Warszawa 1990. | |
dc.references | Pachociński R., Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń, Warszawa 1999. | |
dc.references | Pirecki P., Soniewicki B., Niektóre aspekty warsztatowej koncepcji ćwiczeń w edukacji akademickiej
(poglądy praktyka) „ Innowacje w edukacji akademickiej”, numer specjalny
2002, s. 123-133. | |
dc.references | Ridley D.S., Schutz P.A., Glanz R.S.,Weinstein C.E., Self-regulated Learning: the Interactive
Influence of Metacognitive Awareness and Goal-setting, „Journal of Experimental
Education” 1992, nr 60, s. 293-306. | |
dc.references | Rogers C.S., Freedom to Learn for the 80s, Columbus, OH, Charles E. Merrill, 1983. | |
dc.references | Scheler M., Istota i formy sympatii, PWN, Warszawa 1986. | |
dc.references | Scheler M., O istocie filozofii i moralnym warunku poznania filozoficznego [w:] M. Scheler,
Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987. | |
dc.references | Seweryński M., Uwagi o problemach etycznych środowiska akademickiego, „Annales. Etyka
w życiu gospodarczym” 2004, t. 7, nr 2, s. 11-18. | |
dc.references | Smoczyński R., Wpływ katolicyzmu na działanie gospodarcze w polskich małych firmach:
wybrane wątki badania empirycznego i stan debaty akademickiej, „Prakseologia”
2012, nr 152, s. 93-126. | |
dc.references | Spiegelberg H., Phenomenology in Psychology and Psychiatry: A Historical Introduction,
University Press, Northwestern 1972. | |
dc.references | Stein E., O zagadnieniu wczucia, Wyd. ZNAK, Kraków 1988. | |
dc.references | Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna. Od stagnacji do kreacji, Szkoła Wyższa
im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2008. | |
dc.references | Śliwerski B., Cóż po pedagogice w ponowoczesności? „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”
2012, t. 15, s. 313-323. | |
dc.references | Śliwerski B., Kobierski K., Rzecz o edukacyjnym kłamstwie, „Annales. Etyka wżyciu gospodarczym”
2008, t. 11, nr 2, s. 24-36. | |
dc.references | Śliwerski B., Oświatowe wyspy oporu edukacyjnego, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”
2004, t. 7, nr 2, s. 77-84. | |
dc.references | http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/3i | |
dc.references | http://polskaprasa.republika.pl/tytuly/3i.html | |
dc.contributor.authorEmail | 1dak@wp.pl | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.subject.jel | L26 | |
dc.subject.jel | O31 | |