Show simple item record

dc.contributor.authorWolińska, Adrianna
dc.date.accessioned2025-10-07T11:37:41Z
dc.date.available2025-10-07T11:37:41Z
dc.date.issued2023-03-23
dc.identifier.citationWolińska A., Teksty, które przepadną, czyli o redaktorskiej władzy estetycznej, [w:] Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku, Królikowska J., Żyła W. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 185-199, https://doi.org/10.18778/8331-082-4.12pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-081-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56438
dc.description.abstractTreść artykułu dotyczy kreowania trendów estetycznych najnowszej polskiej dramaturgii. Autorka porównuje kategorie władzy nad wytwarzaniem dyskursu, zaproponowaną przez Michela Foucault, do sprawowania  władzy redaktorskiej bądź jurorskiej nad publikowaniem lub nagradzaniem tekstów dla teatru. Za mające największy wpływ uznaje dwie instytucje – czasopismo „Dialog” oraz konkurs Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna. W artykule zostaje podniesiona kwestia tekstów odrzuconych przez podmioty oceniające je. Autorka zastanawia się, czy być może to te właśnie teksty nie stałyby się dla badaczy prawdziwym pejzażem różnych rzeczywistości, kiedy teksty wybrane przez instytucje, są jedynie jej wycinkiem. W tym celu przygląda się dramatom powstałym w trakcie pandemii koronawirusa, przyjmując to wydarzenie jako formatywne, z którego to czasu teksty staną się lub być może już stały nośnikiem pamięci kulturowej.pl
dc.description.abstractThe content of the article concerns the creation of aesthetic trends in recent Polish drama. The author compares the categories of power over the production of discourse, proposed by Michel Foucault, to the exercise of editorial or jury power over the publication or rewarding of texts for theater. He identifies two institutions as having the greatest influence - the magazine Dialog and the Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna competition. The article raises the issue of texts rejected by those who evaluate them. The author wonders whether perhaps it is these texts that would not become for researchers a real landscape of different realities, when the texts selected by the institutions, are only a slice of it. To this end, she looks at the dramas created during the coronavirus pandemic, taking this event as formative, from which time the texts will become, or perhaps have already become, a vehicle for cultural memory.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofKrólikowska J., Żyła W. (red.), Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleTeksty, które przepadną, czyli o redaktorskiej władzy estetycznejpl
dc.title.alternativePlays that will be lost or about editorial aesthetic poweren
dc.typeBook chapter
dc.page.number185-199
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Wiedzy o Teatrzepl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-082-4
dc.identifier.doi10.18778/8331-082-4.12


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/