"Fake news", dezinformacja, weryfikacja – szkoła wobec nadprodukcji informacji.
Abstract
Tematem niniejszego szkicu jest jedno z największych zagrożeń współczesnej rzeczywistości kulturowej – tworzenie i rozpowszechnianie fake newsów w przestrzeni medialnej, a także podjęcie próby odpowiedzi na pytanie – czy i na ile polska dydaktyka polonistyczna odpowiada na potrzebę przyswojenia przez uczniów metod weryfikacji treści? Pandemia koronawirusa, różne inicjatywy społeczne, a dziś także wojna w Ukrainie dobitnie obrazują, jak wielką moc mają treści zamieszczane w Internecie i jak bezbronni wobec nich mogą być nieświadomi zabiegów manipulacyjnych odbiorcy. Celem niniejszego artykułu jest dokonanie przeglądu podręczników szkolnych pod kątem obecności w nich wyżej zasugerowanych problemów, a także zaproponowanie własnych rozwiązań metodycznych. The subject of this paper is one of the greatest threats to contemporary cultural reality – the creation and dissemination of fake news in the media space, as well as an attempt to answer whether and to what extent Polish language teaching responds to the need for students to acquire methods of content verification. The coronavirus pandemic, various social initiatives, and nowadays also the war in Ukraine clearly illustrate how powerful the content published on the Internet is and how vulnerable to it the recipients, unaware of manipulative procedures, may be. The aim of this article is to review school textbooks from the perspective of the presence of the above-mentioned problems in them, as well as to propose our own methodological solutions.
Collections