dc.contributor.author | Lachman, Michał | |
dc.date.accessioned | 2025-07-23T09:26:48Z | |
dc.date.available | 2025-07-23T09:26:48Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.other | RPS4863 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56065 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Niniejsze dysertacja odnosi się do tekstów i dzieł nie tylko z tradycji brytyjskiej, irlandzkiej czy angielskiej, ale także tych, które należą do szerszego, europejskiego dziedzictwa. Przeprowadzona przez autora analiza ma na celu zrekonstruowanie i opisanie, w jaki sposób dramatopisarze teatru „in-yer-face” odczytywali tradycję i co to ujawnia o ich sztuce, a także o epoce, w której pisali. Kontynuacja i przetrwanie starszych form i tematów jest kształtowane i zniekształcane przez selektywne, subiektywne i wysoce niesystematyczne „odczytywanie” lub „błędne odczytywanie” przeszłości, tak że zapożyczony i przywłaszczony materiał zawsze ujawnia znaczące deformacje, jeśli porównać go z oryginałem. W centrum uwagi wielu kolejnych analiz znajduje się sama natura
i znaczenie deformacji. W znacznym stopniu siła omawianych dzieł tkwi w konfrontacji oryginalnego, źródłowego tekstu lub dzieła z nowym, współczesnym materiałem. Natura tak znaczących i wymownych odejść od autentycznych źródeł polega również na mieszaniu i zanieczyszczaniu różnych tradycji w jedno, nowe dzieło o dużej hybrydyczności stylu i znaczenia. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Sarah Kane | pl_PL |
dc.subject | Mark Ravenhill | pl_PL |
dc.subject | Martin McDonagh | pl_PL |
dc.subject | Conor McPherson | pl_PL |
dc.subject | dramatopisarze | pl_PL |
dc.title | Against tradition? English and Irish drama of the 1990s: Sarah Kane, Mark Ravenhill, Martin McDonagh and Conor McPherson | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 371 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.dissertation.director | Uchman, Jadwiga | |