Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLachman, Michał
dc.date.accessioned2025-07-23T09:26:48Z
dc.date.available2025-07-23T09:26:48Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.otherRPS4863
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56065
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractNiniejsze dysertacja odnosi się do tekstów i dzieł nie tylko z tradycji brytyjskiej, irlandzkiej czy angielskiej, ale także tych, które należą do szerszego, europejskiego dziedzictwa. Przeprowadzona przez autora analiza ma na celu zrekonstruowanie i opisanie, w jaki sposób dramatopisarze teatru „in-yer-face” odczytywali tradycję i co to ujawnia o ich sztuce, a także o epoce, w której pisali. Kontynuacja i przetrwanie starszych form i tematów jest kształtowane i zniekształcane przez selektywne, subiektywne i wysoce niesystematyczne „odczytywanie” lub „błędne odczytywanie” przeszłości, tak że zapożyczony i przywłaszczony materiał zawsze ujawnia znaczące deformacje, jeśli porównać go z oryginałem. W centrum uwagi wielu kolejnych analiz znajduje się sama natura i znaczenie deformacji. W znacznym stopniu siła omawianych dzieł tkwi w konfrontacji oryginalnego, źródłowego tekstu lub dzieła z nowym, współczesnym materiałem. Natura tak znaczących i wymownych odejść od autentycznych źródeł polega również na mieszaniu i zanieczyszczaniu różnych tradycji w jedno, nowe dzieło o dużej hybrydyczności stylu i znaczenia.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectSarah Kanepl_PL
dc.subjectMark Ravenhillpl_PL
dc.subjectMartin McDonaghpl_PL
dc.subjectConor McPhersonpl_PL
dc.subjectdramatopisarzepl_PL
dc.titleAgainst tradition? English and Irish drama of the 1990s: Sarah Kane, Mark Ravenhill, Martin McDonagh and Conor McPhersonpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number371pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.dissertation.directorUchman, Jadwiga


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe