Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStojkow, Maria
dc.date.accessioned2025-04-24T10:04:38Z
dc.date.available2025-04-24T10:04:38Z
dc.date.issued2025-03-31
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55430
dc.description.abstractThis article examines the role of assistive technologies in the Gulf countries, considering their impact on the lives of people with disabilities. The perception of disability is inextricably linked to the cultural and religious context, which in turn affects the efficacy of assistive tools. In Muslim societies, the responsibility for people with disabilities is primarily borne by the family, which frequently results in their marginalisation. This article demonstrates how contemporary technologies can facilitate the emancipation of people with disabilities, particularly in the context of constraints associated with social and religious norms. The studyʼs methodology is based on case studies that illustrate the implementation of assistive technologies tailored to local requirements and cultural contexts in Gulf countries. The objective is to illustrate the particular characteristics of the region and the difficulties encountered when implementing assistive technologies in Arab communities in the Gulf, as well as their potential to enhance the quality of life of individuals with disabilities. The necessity of adapting assistive technologies for individuals with disabilities to specific linguistic and cultural contexts is becoming increasingly apparent in the present era. The functionality of assistive technologies and their use by people with disabilities are contingent upon two factors: the functionality of the technology itself and its adaptation to the cultural context in which it is to function. This issue is particularly salient in the case of technologies that deal with language processing. The Arabic language is structurally distinct from the dominant languages in assistive technologies, necessitating the development of technologies that address communication barriers in Arab society.en
dc.description.abstractW artykule analizowane są technologie asystujące w kontekście krajów Zatoki Perskiej z uwzględnieniem ich wpływu na sytuację osób z niepełnosprawnościami. Postrzeganie niepełnosprawności jest ściśle związane z kontekstem kulturowym i religijnym, co wpływa na skuteczność narzędzi wspomagających. W społeczeństwach muzułmańskich odpowiedzialność za osoby z niepełnosprawnościami spoczywa głównie na rodzinie, co często prowadzi do ich marginalizacji. Artykuł ilustruje, jak nowoczesne technologie mogą przyczynić się do emancypacji osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza w kontekście ograniczeń związanych z normami społecznymi i religijnymi. Metodologia badania opiera się na studiach przypadków, które ilustrują działanie technologii asystujących dostosowanych do lokalnych potrzeb i kultury w krajach Zatoki Perskiej. Celem jest ukazanie specyfiki regionu oraz wyzwań związanych z implementacją technologii asystujących w arabskich społecznościach Zatoki Perskiej, a także ich potencjału w poprawie jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Znaczenie dostosowania technologii wspomagających skierowanych do osób z niepełnosprawnościami do określonych kontekstów językowych i kulturowych nabiera dziś coraz większego znaczenia. Technologie asystujące i ich wykorzystanie przez osoby z niepełnosprawnościami zależą nie tylko od funkcjonalności, jakie dana technologia posiada, ale również od tego, czy jest ona dostoswana do kontekstu kulturowego, w którym ma funkcjonować. Zagadnienie to jest przede wszystkim ważne przy technologiach, które dotyczą przetwarzania języka. Język arabski jest w swej strukturze odmienny od języków dominujących w technologiach asystujących, zatem technologie skoncentrowane na barierach komunikacyjnych muszą być w społeczeństwie arabskim odmienne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;92pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectniepełnosprawność w islamiepl
dc.subjecttechnologie asystującepl
dc.subjectawatary migającepl
dc.subjectniepełnosprawność w krajach Zatoki Perskiejpl
dc.subjectjęzyk arabski w technologiach asystującychpl
dc.subjectdisability in Islamen
dc.subjectassistive technologiesen
dc.subjectsign avatarsen
dc.subjectdisability in Gulf Statesen
dc.subjectArabic language in assistive technologiesen
dc.titlePrzegląd technologii asystujących w krajach Zatoki Perskiej: potrzeby, kierunki rozwoju i wyzwaniapl
dc.title.alternativeAssistive technologies in the Gulf States: analysis and challengesen
dc.typeArticle
dc.page.number117-132
dc.contributor.authorAffiliationAGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologiąpl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAl Thani H. (2006), Disability in the Arab region: Current situation and prospects, „Behinderung und Dritte Welt, Journal for Disability and International Development”, nr 3, s. 12–16.pl
dc.referencesAlanazi M.S. (2023), Innovation for all: Unleashing the power of assistive technology in special education in Arabic-speaking countries „Journal of ICSAR”, t. 7(2), s. 115–120.pl
dc.referencesAl-Aoufi H., Al-Zyoud N., Shahminan N. (2012), Islam and the cultural conceptualisation of disability, „International Journal of Adolescence and Youth”, t. 17(4), s. 205–221. https://doi.org/10.1080/02673843.2011.649816pl
dc.referencesAldosari H. (2017), The effect of gender norms on women’s health, „Saudi Arabia Policy Paper”, nr 1/17.pl
dc.referencesAlmekhalfi A.G., Tibi S. (2012), The use of Assistive Technology for people with special needs in the UAE, „Journal of International Special Needs Education”, t. 15(1), s. 56–67. https://doi.org/10.9782/2159-4341-15.1.56pl
dc.referencesA l-M u n a j j i d M.S. (1999), Guidelines on the issue of: Looking for the purposes of medical treatment, „Islam Question & Answer”, https://islamqa.info/ar (dostęp: 11.12.2024).pl
dc.referencesA l-S h a m a y l e h A.S., R o d i n a A., N a z e a n J., A b u s h a r i a h M. (2020), Language resources for Maghrebi Arabic dialects’ NLP: A survey, „Language Resources and Evaluation”, t. 54(4), s. 893–915. https://doi.org/10.1007/s10579-020-09475-2pl
dc.referencesAziz M., Othman A. (2023), Evolution and trends in sign language avatar systems: Unveiling a 40-year journey via systematic review „Multimodal Technologies and Interaction”, t. 7(10), 97.pl
dc.referencesBazna M., Hatab T.A. (2005), Disability in the Qur’an: The Islamic alternative to defining, viewing, and relating to disability, „Journal of Religion, Disability & Health”, t. 9(1), s. 5–25. https://doi.org/10.3390/mti7100097pl
dc.referencesBell D., Layton N., Smith R.O., Scherer M.J., Smith E.M. (2024), Developing a holistic process to measure assistive technology outcomes, „Assistive Technology Outcomes and Benefits”, t. 18, s. 1–15.pl
dc.referencesBenmarrakchia F., El Kafia J., Elhore A. (2017), Communication technology for users with specific learning disabilities, „Procedia Computer Science”, nr 110, s. 462–468. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.06.093pl
dc.referencesBennett A., Elman C. (2006), Qualitative research: Recent developments in the case study methods, „Annual Review of Political Science”, nr 9, s. 455–476. https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.8.082103.104918pl
dc.referencesBorg J., Larsson S., Östergren P.O. (2011), The right to assistive technology: For whom, for what, and by whom?, „Disability & Society”, t. 26(2), s. 151–167. https://doi.org/10.1080/09687599.2011.543862pl
dc.referencesBunge M. (2004), How does it work?: The search for explanatory mechanisms, „Philosophy of the Social Sciences”, nr 34, s. 182–210. https://doi.org/10.1177/0048393103262550pl
dc.referencesDanecki J. (2011), Podstawowe wiadomości o islamie, Wydawnictwo Dialog, Warszawa.pl
dc.referencesDesmond D., Layton N., Bentley J., Boot F.C., Borg J., Dhungana B.M. (2018), Assistive technology and people: A position paper from the first global research, innovation and educatio on assistive technology (GREAT) summit, „Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, t. 13(5), s. 437–445. https://doi.org/10.1080/17483107.2018.1471169pl
dc.referencesElsheikh A. (2023), Enhancing the efficacy of assistive technologies through localization: A comprehensive analysis with a focus on the Arab region, „Nafath”, t. 8(23), s. 44–50.pl
dc.referencesFarghaly A., Shaalan K. (2009), Arabic natural language processing: Challenges and solutions, „ACM Transactions on Asian Language Information Processing”, t. 8(4), s. 1–22. https://doi.org/10.1145/1644879.1644881pl
dc.referencesFteiha M., Al-Rashaida M., Elsori D., Khalil A., Al Bustami K. (2024), Obstacles for using assistive technology in centres of special needs in the UAE, „Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, s. 1–8. https://doi.org/10.1080/17483107.2024.1001875pl
dc.referencesGadgil S., Predictable Arabic, Mada Innovation Program, https://mip.mada.org.qa/solution/predictable-arabic/ (dostęp: 17.12.2024).pl
dc.referencesGulf News Report (2024), Dubai to showcase assistive technologies for the first time in region this November, https://www.zawya.com/en/press-release/companies-news/dubai-to-showcase-impressive-range-of-new-assistive-technologies-for-the-first-time-in-the-region-this-november-c2nm4zq6 (dostęp: 17.12.2024).pl
dc.referencesHabash N.Y. (2022), Introduction to Arabic natural language processing, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-66430-9pl
dc.referencesHasnain R., Shaikh L.C., Shanawani H. (2008), Disability and the Muslim Perspective: An Introduction for Rehabilitation and Health Care Providers, Center for International Rehabilitation Research Information and Exchange.pl
dc.referencesHopkyns S., Elyas T. (2022), Arabic vis-à-vis English in the Gulf Bridging the ideological divide, [w:] S. Hopkyns, W. Zoghbor (red.), Linguistic Identities in the Arab Gulf States Waves of Change, Routledge, London, s. 17–32. https://doi.org/10.4324/9781003149637-3pl
dc.referencesHuer Blake M. (2000), Examining perceptions of graphic symbols across cultures: Preliminary study of the impact of culture/ethnicity, „Augmentative and Alternative Communication”, t. 16(3), s. 180–185. https://doi.org/10.1080/07434610012331279034pl
dc.referencesIbrahim I., Ismail M.F. (2017), Muslims with disabilities: Psychosocial reforms from an Islamic perspective, „Journal of Disability & Religion”, t. 22(1), s. 50–67. https://doi.org/10.1080/23312521.2017.1266985pl
dc.referencesJaballah K., Jemni M. (2013), A review on 3D signing avatars: Benefits, uses and challenges, „International Journal of Multimedia Data Engineering and Management”, t. 4(1), s. 24–34. https://doi.org/10.4018/ijmdem.2013010103pl
dc.referencesLayton N., MacLachlan M., Smith R.O., Scherer M. (2020), Towards coherence across global initiatives in assistive technology, „Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, 15(7), s. 711–725. https://doi.org/10.1080/17483107.2019.1587018pl
dc.referencesLayton N., Bell D., Buning M.E., Chen S.C., Contepomi S., Ramos V.D., Hoogerwerf V., Inoue E.J., Moon T., Seymour N., Smith R.O., de Witte L. (2020), Opening the GATE: Systems thinking from the global assistive technology alliance, „Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, t. 15(5), s. 561–572. https://doi.org/10.1080/17483107.2019.1587017pl
dc.referencesMaisikeli S.G. (2023), Level of assistive technology use and awareness among people with physical disability in the United Arab Emirates, „Technology and Disability”, t. 35(1), s. 15–28. https://doi.org/10.3233/TAD-220001pl
dc.referencesMielcarek P. (2014), Metoda case study w rozwoju teorii naukowych, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1(161), s. 83–95.pl
dc.referencesNadji A.Z., Boudour R. (2022), ʽIntel Acatʼ assistive platform for Arabic speaking disabled people: A complete integration, „Medical Archives”, t. 76(2), s. 111–117. https://doi.org/10.5455/medarh.2022.76.111-117pl
dc.referencesOthman A., El Ghoul O. (2022), BuHamad – The first Qatari virtual interpreter for Qatari Sign Language, „Nafath”, t. 7(20), s. 65–73.pl
dc.referencesOthman A., Chemnad K., Hassanien A.E., Tlili A., Zhang C.Y., Al Thani D., Altinay F., Chalghoumi H.S., Al-Khalifa H., Obeid M., Jemni M., Al-Hadhrami T., Altinay Z. (2024), Accessible Metaverse: A theoretical framework for accessibility and inclusion in the Metaverse, „Multimodal Technologies and Interaction”, t. 8(21), s. 34–50. https://doi.org/10.3390/mti8030021pl
dc.referencesPCC (2023), Kraje Zatoki Perskiej: Nowy wymiar biznesu i innowacji, https://pcc.org.pl/kraje-zatoki-perskiej-nowy-wymiar-biznesu-i-innowacji/ (dostęp: 3.01.2025).pl
dc.referencesPredictable (Therapy Box), https://apps.apple.com/gb/app/predictable/id404445007 (dostęp: 20.12.2024).pl
dc.referencesRagin C.C., Becker H.S. (1992), What is a Case? Exploring the Foundations of Social Inquiry, Cambridge University Press.pl
dc.referencesRipat J., Woodgate R. (2010), The intersection of culture, disability and assistive technology, „Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, t. 6(2), s. 89–96. https://doi.org/10.3109/17483100903576946pl
dc.referencesRooshey H., Shaikh L.C., Shanawani H. (2008), Disability and the Muslim Perspective: An Introduction for Rehabilitation and Health Care Providers, Center for International Rehabilitation Research Information and Exchange.pl
dc.referencesSaad M.A.E., Borowska-Beszta M. (2019), Disability in the Arab world: A comparative analysiswithin culture, „International Journal of Psycho-Educational Sciences”, t. 8(2), s. 79–94.pl
dc.referencesSelina K., Zhang Z., Adnan Y., Alhumaid M. (2024), Disability research in Arab countries: A bibliometric analysis, „JDR”, t. 3(2), s. 45–58.pl
dc.referencesShahid Y. (2021), Digital Technology and Inequality: The Impact on Arab Countries, Economic Research Forum (ERF).pl
dc.referencesUN Economic and Social Commission for Western Asia (2018), Disability in the Arab Region, https://www.unescwa.org/publications/disability-arab-region-2018 (dostęp: 3.01.2025).pl
dc.referencesWalsh A. (2023), How the Gulf region is planning for a life after oil, https://www.dw.com/en/how-the-gulf-region-is-planning-for-a-life-after-oil/a-67067995 (dostęp: 3.01.2025).pl
dc.referencesYounes J., Souissi E., Achour H., Ferchichi A. (2020), Language resources for Maghrebi Arabic dialects’ NLP: A survey, „Language Resources & Evaluation”, t. 54(4), s. 893–915. https://doi.org/10.1007/s10579-020-09475-2pl
dc.referencesZaaeed N. (2014), Accessibility, acceptance, Islamic education: Living as a Muslim with disability, https://muslimmatters.org/2014/03/04/living-as-a-muslim-with-disability/ (dostęp: 3.01.2025).pl
dc.contributor.authorEmailstojkow@agh.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.92.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/