dc.contributor.author | Legutko-Marszałek, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2025-03-10T11:41:07Z | |
dc.date.available | 2025-03-10T11:41:07Z | |
dc.date.issued | 2024-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54932 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate whether the process of memorizing new linguistic material depends on affective valence, type of words and the retrieval moment, and whether this relationship is moderated by emotionality, understood as the tendency of the participants to experience positive or negative affect. The analysis of the results showed that the affective valence of pseudo-words and the retrieval moment have a persistent and the greatest impact on the efficiency of conscious memorization of new linguistic material. Both in the recall and recognition processes, the retrieval moment significantly affects the level of memorization depending on the affective valence, regardless of whether the words have concrete or abstract meaning. Affective pseudo-words are better remembered than neutral ones, and over time, positive words are better remembered then negative ones. Emotionality as disposition does not have an isolated impact on the effectiveness of memorization, but moderates the influence of the type of pseudo-words on the level of memorization, although this effect is not persistent. Therefore, it appears that memory does not depend on individual emotional tendencies. | en |
dc.description.abstract | Celem niniejszej pracy było zbadanie, czy znak afektywny i rodzaj słów wpływa na efektywność zapamiętywania nowego materiału werbalnego w odtwarzaniu bezpośrednim i odroczonym w zależności od uczuciowości rozumianej jako skłonność badanych do przeżywania pozytywnego lub negatywnego afektu. Analiza wyników wykazała, że na efektywność świadomego zapamiętywania nowego materiału werbalnego mają trwały i największy wpływ znak afektywny pseudosłów oraz moment ich odtwarzania. Zarówno w procesie przypominania, jak i rozpoznawania moment odtwarzania istotnie wpływa na poziom zapamiętywania w zależności od znaku afektywnego, natomiast niezależnie od tego, czy słowa mają znaczenie konkretne, czy abstrakcyjne. Pseudosłowa nacechowane afektywnie są lepiej pamiętane niż neutralne, a z upływem czasu słowa pozytywne są lepiej pamiętane niż negatywne. Uczuciowość badanych rozumiana jako tendencja do przeżywania pozytywnego lub negatywnego afektu nie ma izolowanego wpływu na efektywność zapamiętywania, natomiast moderuje wpływ rodzaju pseudosłów na poziom zapamiętywania, ale efekt ten nie jest trwały. Wynika z tego, że pamięć nie zależy od indywidualnych skłonności emocjonalnych. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;24 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | memory | en |
dc.subject | language | en |
dc.subject | affective valence of words | en |
dc.subject | concrete words | en |
dc.subject | abstract words | en |
dc.subject | positive affect | en |
dc.subject | negative affect | en |
dc.subject | pamięć | pl |
dc.subject | język | pl |
dc.subject | znak afektywny słowa | pl |
dc.subject | słowa konkretne | pl |
dc.subject | słowa abstrakcyjne | pl |
dc.subject | uczuciowość pozytywna | pl |
dc.subject | uczuciowość negatywna | pl |
dc.title | Wpływ znaku afektywnego i rodzaju słów na zapamiętywanie nowego materiału werbalnego z uwzględnieniem emocjonalności jako dyspozycji | pl |
dc.title.alternative | Influence of affective valence and type of words on memorization of new linguistic material with consideration of emotionality as a disposition | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 27-48 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Instytut Filologii Germańskiej | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-4842 | |
dc.references | Baumaister R.F., Bratslavsky E., Finkenauer C., Vohs C.D. (2001). Bad is stronger than good. Review of General Psychology, 5(4), 323–370. | pl |
dc.references | Bower G.H. (1981). Mood and memory. American Psychologist, 36, 129–148. | pl |
dc.references | Brown J.W. (2012). Love and other emotions: On the process of feeling. New York: Karnac Press. | pl |
dc.references | Brzozowski P. (2010). Skala Uczuć Pozytywnych i Negatywnych SUPIN. Polska adaptacja skali PANAS Davida Watsona i Lee Anny Clark. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Christianson S.A., Engelberg E. (1999). Organization of emotional memories. W: T. Dalgleish, J. Power (red.), Handbook of cognition and emotion. Chichester: Wiley. | pl |
dc.references | Damasio A.R. (2004). Emotions and feelings: A neurobiological perspective. W: A.S.R. Manstead, N. Frijda, A. Fischer (red.), Feeling and emotions. The Amsterdam Symposium. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Diener E., Larsen R.J. (1984). Temporal stability and cross-situational consistency of affective, behavioral, and cognitive responses. Journal of Personality & Social Psychology, 47, 871–883. | pl |
dc.references | Drogosz M. (2006). Emocje jako dynamiczny aspekt poznania. W: M. Fajkowska, M. Marszał-Wiśniewska, G. Sędek (red.), Podpatrywanie myśli i uczuć. Zaburzenia i optymalizacja procesów emocjonalnych i poznawczych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Ebbinghaus H. (1885). Memory: A contribution to experimental psychology. New York: Columbia University. | pl |
dc.references | Ellsworth P.C. (2012). Poziomy myślenia a poziomy emocji. W: P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Fiske S.T., Pavelchak M.A. (1993). Reakcje afektywne oparte na przetwarzaniu kategorialnym a rekcje afektywne oparte na przetwarzaniu analitycznym. Rozwinięcie w terminach schematów wyzwalających afekt. W: T. Maruszewski (red.), Poznanie, afekt, zachowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Fox E., Russo R., Dutton K. (2002). Attentional bias for treat: Evidence for delayed disengagement from emotional faces. Cognition & Emotion, 16(3), 355–379. | pl |
dc.references | Frijda N.H. (2007). The laws of emotion. Mahwah, New Jersey: Erlbaum. | pl |
dc.references | Frijda N.H. (2012). Emocje wymagają procesów poznawczych, choćby prostych. W: P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Isen A.M., Daubman K.A. (1984). The influence of affect, cognitive processes, and social behavior. Advances in Experimental Psychology, 47, 1206–1217. | pl |
dc.references | Keltner D., Oatley K., Jenkins J.M. (2021). Zrozumieć emocje. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Kolańczyk A., Fila-Jankowska A., Pawłowska-Fusiara M., Sterczyński R. (2004). Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Lazarus R.S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press. | pl |
dc.references | LeDoux J.E. (2000). Mózg emocjonalny: Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina. | pl |
dc.references | Maruszewski T. (2001). Psychologia poznania: Sposoby rozumienia siebie i świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Maruszewski T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie? W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika emocji: Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Monahan J.L., Murphy S.T., Zajonc R.B. (2000). Subliminal mere exposure: Specific, general, and diffuse effects. American Psychological Society, 11, 462–466. | pl |
dc.references | Murphy Sh.T., Zajonc R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość: rola afektywnych bodźców poprzedzających przy optymalnych i suboptymalnych ekspozycjach. Przegląd Psychologiczny, 37, 261–299. | pl |
dc.references | Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2013). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Öhman A., Flykt A., Esteves F. (2001). Emotion drives attention: Detecting the snake in the grass. Journal of Experimental Psychology: General, 130(3), 466–478. | pl |
dc.references | Pawłowska-Fusiara M. (2004). Afekt i pamięć. W: A. Kolańczyk (red.), Serce w rozumie, czyli afektywna orientacja w otoczeniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Pąchalska M., Kaczmarek B.L., Kropotov J.D. (2021). Neuropsychologia kliniczna: Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Pratto F., John O.P. (1991). Automatic vigilance: The attention-grabbing power of negative social information. Journal of Personality & Social Psychology, 61(3), 380–391. | pl |
dc.references | Rösler F. (2011). Psychophysiologie der Kognition: Eine Einführung in die kognitive Neurowissenschaft. Heidelberg: Spektrum. | pl |
dc.references | Schwanenflugel P.J., Harnishfeger K.K., Stowe R.W. (1988). Context availability and lexical decisions for abstract and concrete words. Journal of Memory & Language, 27, 499–520. | pl |
dc.references | Smith R., Lane R.D. (2016). Unconscious emotion: A cognitive neuroscientific perspective. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 69, 216–238. | pl |
dc.references | Tellegen A. (1985). Structures of mood and personality and their relevance to assessing anxiety, with an emphasis on self-report. W: A.H. Tuma, J.D. Maser (red.), Anxiety and the anxiety disorder. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. | pl |
dc.references | Thomson C.K., Bonakdarpour B., Fix S.F. (2010). Neural mechanisms of verb argument structure processing in agrammatic aphasic and healthy age-matched listeners. Journal of Cognitive Neuroscience, 22, 1993–2011. | pl |
dc.references | Tulving E. (1974). Cue-dependent forgetting. American Scientist, 62, 74–82. | pl |
dc.references | Watson D. (1988). The vicissitudes of mood measurement: Effects of varying descriptors, time frames, and response formats on measures of positive and negative affect. Journal of Personality & Social Psychology, 55, 128–141. | pl |
dc.references | Watson D., Clark L.A. (2012). Emocje, nastroje, cechy i temperament: rozważania pojęciowe i wyniki badań. W: P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Watson D., Slack A.K. (1993). General factors of affective temperament and their relation to job satisfaction over time. Organizational Behavior & Human Decision Processes, 54, 181–202. | pl |
dc.references | Watson D., Tellegen A. (1985). Toward a consensual structure of mood. Psychological Bulletin, 98, 219–235. | pl |
dc.references | Watson D., Clark L.A., Tellegen A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063–1070. | pl |
dc.references | Wróbel, A. (2001). Czy można wierzyć zmysłom? W: R.K. Ohme, M. Jarymowicz, J. Reykowski (red.), Automatyzmy w procesach przetwarzania informacji. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. | pl |
dc.references | Yuille J.C., Cuttshall J.L. (1986). A case study of eyewitness memory of crime. Journal of Applied Psychology, 71, 291–301. | pl |
dc.references | Zajonc R.B. (1968). Attitudinal effects of mere exposure. Journal of Personality & Social Psychology, 9, 1–27. | pl |
dc.contributor.authorEmail | iwona.legutko@ug.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1427-969X.24.02 | |