Wpływ znaku afektywnego i rodzaju słów na zapamiętywanie nowego materiału werbalnego z uwzględnieniem emocjonalności jako dyspozycji
Streszczenie
The aim of this study was to investigate whether the process of memorizing new linguistic material depends on affective valence, type of words and the retrieval moment, and whether this relationship is moderated by emotionality, understood as the tendency of the participants to experience positive or negative affect. The analysis of the results showed that the affective valence of pseudo-words and the retrieval moment have a persistent and the greatest impact on the efficiency of conscious memorization of new linguistic material. Both in the recall and recognition processes, the retrieval moment significantly affects the level of memorization depending on the affective valence, regardless of whether the words have concrete or abstract meaning. Affective pseudo-words are better remembered than neutral ones, and over time, positive words are better remembered then negative ones. Emotionality as disposition does not have an isolated impact on the effectiveness of memorization, but moderates the influence of the type of pseudo-words on the level of memorization, although this effect is not persistent. Therefore, it appears that memory does not depend on individual emotional tendencies. Celem niniejszej pracy było zbadanie, czy znak afektywny i rodzaj słów wpływa na efektywność zapamiętywania nowego materiału werbalnego w odtwarzaniu bezpośrednim i odroczonym w zależności od uczuciowości rozumianej jako skłonność badanych do przeżywania pozytywnego lub negatywnego afektu. Analiza wyników wykazała, że na efektywność świadomego zapamiętywania nowego materiału werbalnego mają trwały i największy wpływ znak afektywny pseudosłów oraz moment ich odtwarzania. Zarówno w procesie przypominania, jak i rozpoznawania moment odtwarzania istotnie wpływa na poziom zapamiętywania w zależności od znaku afektywnego, natomiast niezależnie od tego, czy słowa mają znaczenie konkretne, czy abstrakcyjne. Pseudosłowa nacechowane afektywnie są lepiej pamiętane niż neutralne, a z upływem czasu słowa pozytywne są lepiej pamiętane niż negatywne. Uczuciowość badanych rozumiana jako tendencja do przeżywania pozytywnego lub negatywnego afektu nie ma izolowanego wpływu na efektywność zapamiętywania, natomiast moderuje wpływ rodzaju pseudosłów na poziom zapamiętywania, ale efekt ten nie jest trwały. Wynika z tego, że pamięć nie zależy od indywidualnych skłonności emocjonalnych.
Collections