Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalik, Michał
dc.date.accessioned2025-01-17T07:00:05Z
dc.date.available2025-01-17T07:00:05Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54275
dc.description.abstractFabric decoration is one of the oldest artistic traditions belonging to man. In addition to dyeing and combining fabrics to create clothing or other utility forms, people decorated material with embroidery. Polish folk art is characterized by extraordinary regional diversity. The text addresses the issue of the use of Krzczonów embroideries, their forms, and threats resulting from socio-cultural changes. Their history is inextricably linked to the costume of the inhabitants of Krzczonów and the surrounding area, which is also the subject of analysis. The uniqueness of this element of cultural heritage and its high recognizability are worthy of attention and further research. The still great vitality of this group of folk embroideries gives rise to cultural and social phenomena related, for example, to the use of new media to adapt folk patterns to current realities. The author analyzes existing sources, and also draws on many years of observations of communities in which this type of embroidery is still used today, and on his own artistic practice, which supplements theoretical knowledge.en
dc.description.abstractZdobienie tkanin jest jedną z najstarszych tradycji artystycznych przynależnych człowiekowi. Oprócz barwienia i łączenia tkanin, by stworzyć ubranie czy inną formę użytkową, jak najbardziej wymyślą, ludzie zdobili materiał haftami. W polskiej sztuce ludowej posiadamy niezwykłe zróżnicowanie regionalne. W tekście poruszona zostaje problematyka użycia haftów krzczonowskich, ich form, a także zagrożeń wynikających z przemian społeczno-kulturowych. Ich historia jest nierozerwalnie związana ze strojem mieszkańców Krzczonowa i okolic, co także jest tematem analiz. Niezwykłość tego elementu dziedzictwa kulturowego i jego duża rozpoznawalność warte są uwagi i prowadzenia dalszych badań. Wciąż duża żywotność tej grupy haftów ludowych powoduje powstanie zjawisk kulturowych i społecznych związanych np. z wykorzystaniem nowych mediów do adaptacji wzorów ludowych do obecnych realiów. Autor analizuje źródła zastane, bazuje także na wieloletniej obserwacji społeczności, w których ten rodzaj haftu do dziś jest użytkowany, oraz na uzupełniającej wiedzę teoretyczną własnej praktyce artystycznej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectembroideryen
dc.subjectfolk arten
dc.subjectKrzczonówen
dc.subjectfolk cultureen
dc.subjecthaftpl
dc.subjectsztuka ludowapl
dc.subjectKrzczonówpl
dc.subjectkultura ludowapl
dc.titleHaft krzczonowski – specyfika, użycie i współczesne zagrożeniapl
dc.title.alternativeEmbroidery of Krzczonów – specificity, use and contemporary threats for existenceen
dc.typeArticle
dc.page.number229-247
dc.contributor.authorAffiliationStowarzyszenie Twórców Ludowych; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych i Sztukipl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesRelacje mówione pochodzące od: T. Gutek i Z. Danielak.pl
dc.referencesBłachowski A., Hafty: polskie szycie, tradycje i współczesność polskiej sztuki ludowej, t. 2, Lublin 2004.pl
dc.referencesCzarnecka I., Polska sztuka ludowa, Warszawa 1958.pl
dc.referencesGurba J., Krzczonów i okolice w świetle archeologii, [w:] Dzieje Krzczonowa 1359–2011, pod. red. K. Spaleńca, Krzczonów 2012.pl
dc.referencesHaft i zdobienie stroju ludowego, pod red. E. Maszyńskiej, Warszawa 1955.pl
dc.referencesJackowski A., Jarnuszkiewiczowa J., Sztuka ludu polskiego, Warszawa 1967.pl
dc.referencesKamińska A., Pochodzenie nazwy miejscowości Krzczonów – środowisko przyrodnicze, [w:] Dzieje Krzczonowa 1359–2011, pod. red. K. Spaleńca, Krzczonów 2012.pl
dc.referencesKępa E., Hafciarstwo, [w:] Współczesna twórczość ludowa, między Wisłą a Bugiem, pod red. A. Gaudy, Lublin 1999.pl
dc.referencesKnapik W., Kowalska M., Kapitał ludzki, kulturowy i społeczny a jakość życia mieszkańców obszarów wiejskich województwa małopolskiego, Kraków 2011.pl
dc.referencesKrzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972.pl
dc.referencesKuraś S., Słownik historyczno-geograficzny woj. lubelskiego w średniowieczu, [w:] Dzieje Lubelszczyzny, t. III, Warszawa 1998.pl
dc.referencesMead G., Umysł, osobowość i społeczeństwo, Warszawa 1975.pl
dc.referencesMichałowska M., Leksykon włókiennictwa. Surowce i barwniki, narzędzia i maszyny, techniki i technologie, wyroby i dziedziny, Warszawa 2006.pl
dc.referencesPiskorz-Branekova E., Polskie hafty i koronki. Zdobienia stroju ludowego, Warszawa 2005.pl
dc.referencesPiskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe, Warszawa 2004.pl
dc.referencesPiskorz-Branekova E., Tradycyjne stroje ludowe Lubelszczyzny, [w:] Kultura ludowa Lubelszczyzny, pod red. J. Adamowskiego, Lublin 2020.pl
dc.referencesRitzer G., Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997.pl
dc.referencesSochacka A., Dzieje Krzczonowa w średniowieczu, [w:] Dzieje Krzczonowa 1359–2011, pod. red. K. Spaleńca, Krzczonów 2012.pl
dc.referencesSpołeczność lokalna w działaniu, pod red. T. Kazimierczaka i K. Hernika, Warszawa 2008.pl
dc.referencesStrasburgerówna B., Haft kolorowy, Warszawa 1930.pl
dc.referencesŚwieży J., Atlas Polskich Strojów Ludowych. Strój Krzczonowski, Poznań 1952.pl
dc.referencesTymochowicz M., Stroje tradycyjne województwa lubelskiego. Strój janowsko-kraśnicki, t. 1, Lublin 2022.pl
dc.referencesTymochowicz M., Tradycyjny strój krzczonowski i jego współczesne realizacje, „Twórczość Ludowa” 2001, nr 1 (48).pl
dc.referencesStowarzyszenie Twórców Ludowych. Lista twórców przyjętych do STL w 2023 roku. Dostępny w Internecie: https://zgstl.pl/2023/10/02/lista-tworcow-przyjetych-do-stl-w-2023-roku/ [dostęp: 22 października 2023].pl
dc.contributor.authorEmailmichalkowalik@onet.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.30.03
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0