Show simple item record

dc.contributor.authorWesołowska, Olga
dc.date.accessioned2024-11-29T13:23:58Z
dc.date.available2024-11-29T13:23:58Z
dc.date.issued2022-04-04
dc.identifier.citationWesołowska O., Poszukiwanie tożsamości w kraju (nie)pamięci. O dokumentalnej twórczości Ruth Beckermann, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-779-8pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-779-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53818
dc.description.abstractRuth Beckermann jest austriacko-żydowską reżyserką. Jej twórczość wpisuje się w tradycję „kalania własnego gniazda” (niem. Nestbeschmutzer). W Austrii tak określa się twórców, którzy nie szczędzą własnemu krajowi krytyki, dekonstruują austriackie mity, poruszają tematy tabu. To właśnie robi Beckermann, nie tylko w swoich filmach, lecz również książkach, esejach oraz instalacjach artystycznych. Autorka reprezentuje nie tylko postawę Nestbeschmutzera. Jej filmy dokumentalne, które są przedmiot badań w tej książce, stanowią również formę rozważań nad własną tożsamością w kraju, który nie rozliczył się z nazizmem i antysemityzmem. W powojennej Austrii dyskurs o wydarzeniach z lat 1938-1945 zdominował mit „pierwszej ofiary” Hitlera. Analiza dokumentalnej twórczości Beckermann pozwala przyjrzeć się obrazowi Austrii oraz jej mieszkańców. Choć autorka chciała opuścić kraj, gdzie – jak twierdzi – jej uczucia jako Żydówki oraz córki Ocalałych z Holocaustu nie są respektowane, to jednak została i to właśnie Austrii poświęca najwięcej uwagi w swoich dziełach. Dla interpretacji filmów Beckermann kluczowe jest uwzględnienie kontekstu kulturowego, historycznego oraz politycznego. Podstawy metodologiczne tej książki opierają się przede wszystkim na teoriach z zakresu studiów nad pamięcią oraz studiów postkolonialnych.pl_PL
dc.description.abstractRuth Beckermann is an Austrian-Jewish filmmaker, born in Vienna as a daughter of Holocaust survivors. She can be seen as so-called Nestbeschmutzer (German world for someone who fouls their own nest). This term in Austria refers to artists who are not afraid to criticize their own country, who dare to deconstruct Austrian myths and come up with taboo topics. This is exactly what Beckermann does in many of her works. Not only in her movies but also in books, essays, and artistic installations. Nevertheless, Beckermann should not only be considered as a Nestbeschmutzer, since many of her works actually are a form of self-reflection about Jewish identity in the country which presents itself as a first victim of Hitler. This book focuses on Beckermann as a filmmaker. The analysis of her documentaries shows how she portrays Austria and Austrians. For the film analysis, the cultural, historical, and political context appears significant. The references to different aspects of cultural studies, especially memory studies or postcolonial studies, constitute the methodological background for this book.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectkino austriackiepl_PL
dc.subjectfilm dokumentalnypl_PL
dc.subjectŻydzipl_PL
dc.subjectkino współczesnepl_PL
dc.subjectAustrian cinemapl_PL
dc.subjectcontemporary cinemapl_PL
dc.subjectJewspl_PL
dc.subjectdocumentary filmpl_PL
dc.titlePoszukiwanie tożsamości w kraju (nie)pamięci. O dokumentalnej twórczości Ruth Beckermannpl_PL
dc.title.alternativeIn Search of Identity in the Country of (Non)Remembrance. Ruth Beckermann’s Documentary Filmspl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Olga Wesołowska, Łódź 2022; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2022pl_PL
dc.page.number176pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-780-4
dc.referencesAnderson Benedict, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London–New York 2006.pl_PL
dc.referencesAssmann Aleida, Formen des Vergessens, Göttingen 2020.pl_PL
dc.referencesAssmann Aleida, Między historią a pamięcią. Antologia, red. Magdalena Saryusz‑Wolska, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesAssmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska‑Pham, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesAugé Marc, Nie‑miejsca: wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBachmann Ingeborg, Celan Paul, Czas serca: listy, red. Bertrand Badiou [i in.], tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, Mitologie, tłum. Adam Dziadek, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, Światło obrazu: uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBeckermann Ruth, Auf der Brücke: Rede zur Verleihung des Manès Sperber‑Preises, Wien, 16/10/2000, „The German Quarterly“ 2001, Vol. 74, No. 1.pl_PL
dc.referencesBeckermman Ruth, Unzugehörig. Österreicher und Juden nach 1945, wyd. II, Wien 2005.pl_PL
dc.referencesBeckermann Ruth, Schiefer Karin, Im Gespräch mit Ruth Beckermann – König der Könige, https://filminstitut.at/interview/ruth-beckermann (dostęp: 15.08.2021).pl_PL
dc.referencesBeckermann Ruth [i in.], Gespräch mit Ruth Beckermann, Jiang Li, Pia Janke und Li Shuangzhi. Nähe und Fremdheit. Zum Film »Die Geträumten«, [w:] Jelinek Jahrbuch 2018–2019, red. Pia Janke, Wien 2019.pl_PL
dc.referencesBernhard Thomas, Autobiografie, tłum. Sława Lisiecka, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesBernhard Thomas, Plac Bohaterów, tłum. Grzegorz Matysik, [w:] Dramaty 2, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesBrickner Irene, »Rassistische Dauerkampagne« der FPÖ gegen Muslime, www.derstandard.at/story/2000115020996/rassistische-dauerkampagne-der-fpoe-gegen-muslime (dostęp: 10.05.2020).pl_PL
dc.referencesBrus Günter, Wybrane teksty teoretyczne, tłum. Jan Burzyński, [w:] Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa, red. Stanisław Ruksza, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesCillia Rudolf de, Wodak Ruth, Commemorating the Past: The Discursive Construction of Official Narratives about the ‘Rebirth of the Second Austrian Republic’, „Discourse & Communication” 2007, No. 3.pl_PL
dc.referencesCorell Catrin, Der Holocaust als Herausforderung für den Film: Formen des filmischen Umgangs mit der Shoah seit 1945. Eine Wirkungstypologie, Bielefeld 2009.pl_PL
dc.referencesDassanowsky Robert von, Austrian Cinema: A History, Jefferson–London 2005.pl_PL
dc.referencesDassanowsky Robert von, Introduction [w:] World Film Location Vienna, red. Robert von Dassanowsky, Bristol 2012.pl_PL
dc.referencesDassanowsky Robert von, Introduction: »They’ve killed Sissi!«: Notes on Haneke as Destination, „Modern Austrian Literature” 2010, No. 43(2).pl_PL
dc.referencesDassanowsky Robert von, Speck Oliver C., Introduction. New Austrian Film: The Non‑exceptional Exception, [w:] New Austrian Film, red. Robert von Dassanowsky, Oliver C. Speck, New York 2011.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Negocjacje: 1972–1990, tłum. Michał Herer, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa, Badania postkolonialne. Posłowie do: Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Leela Gandhi, tłum. Jacek Serwański, Poznań 2008, s. 161, http://ewa.home.amu.edu.pl/Domanska,%20Badania%20postkolonialne.pdf (dostęp: 18.04.2020).pl_PL
dc.referencesEbner Julia, Austria defeated the far‑right Norbert Hofer – finally, some hope for Europe, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/05/defeat-austria-far-right-norbert-hofer-hope-europe (dostęp: 09.05.2020).pl_PL
dc.referencesEngelmann Jonas, Kurzfristig erschüttert, „Jungle World” 2019, nr 4, https://jungle.world/artikel/2019/04/kurzfristig-erschuettert (dostęp: 01.06.2019).pl_PL
dc.referencesEnzenbach Isabel, Antisemitismus in der zeitgenössischen Karikatur. Das Beispiel der Netanjahu/Netta‑Zeichnung in der »Süddeutschen Zeitung«, https://visual-history.de/2018/12/17/antisemitismus-in-der-zeitgenoessischen-karikatur/ (dostęp: 24.04.2020).pl_PL
dc.referencesErll Astrid, Wodianka Stephanie, Einleitung: Phänomenologie und Methodologie des Erinnerungsfilms, [w:] Film und kulturelle Erinnerung. Plurimediale Konstellationen, red. tychże, Berlin 2008.pl_PL
dc.referencesFairclough Norman, Wodak Ruth, Krytyczna analiza dyskursu, tłum. Adam Ostolski, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, t. 2, red. Aleksandra Jasińska‑Kania [i in.], Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesFischer Erica, Unbequem unzugehörig. Das andere Wien: Ein Porträt der Autorin und Filmemacherin Ruth Beckermann, https://www.juedische-allgemeine.de/allgemein/unbequem-unzugehoerig/ (dostęp: 05.09.2021).pl_PL
dc.referencesFranczak Karol, Kalający własne gniazdo. Artyści i obrachunek z przeszłością, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesGanczar Maciej, Diagnozy wiedeńskiego lekarza – Arthur Schnitzler, http://www.austriart.pl/2017/07/diagnozy-wiedenskiego-lekarza-arthur-schnitzler (dostęp: 27.12.2019).pl_PL
dc.referencesGennep Arnold van, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, tłum. Beata Biały, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesGerstl Alfred, Gespräch mit Ruth Beckermann aus Anlass ihres neuen Filmes »Zorros Bar Mizwa«, „Dawid” 2006, nr 71, https://davidkultur.at/artikel/gesprach-mit-ruth-beckermann-aus-anlass-ihres-neuen-filmes-8222zorros-bar-mizwa (dostęp: 06.02.2022).pl_PL
dc.referencesGrigat Stephan, Links und gegen Juden? Antisemitismus und Antizionismus in der österreichischen Linken, „Dawid” 2007, nr 72, http://david.juden.at/kulturzeitschrift/artikel_72.htm (dostęp: 30.05.2019).pl_PL
dc.referencesGoffman Erving, Człowiek w teatrze życia codziennego, [w:] Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesGolik Małgorzata, Między przeczuciem a wstydem. Kultura austriacka wobec groźby i skutków narodowego socjalizmu, Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesGrissemann Stefan, Ruth Beckermann: »Die Waldheim-Affäre war ein Befreiungsschlag«, https://www.profil.at/shortlist/kultur/ruth-beckermann-waldheim-affaere-befreiungsschlag-10371221 (dostęp: 07.02.2022).pl_PL
dc.referencesGučanin Jelena, Wahlkampfsong der FPÖ, https://wienerin.at/wahlkampfsong-der-fpo (dostęp: 15.05.2020).pl_PL
dc.referencesGuenther Christina, Cartographies of Identity: Memory and History in Ruth Beckermann’s Documentary Films, [w:] New Austrian Film, red. Robert von Dassanowsky, Oliver C. Speck, New York 2011.pl_PL
dc.referencesGunning Tom, Przed filmem dokumentalnym. Wczesne filmy nonfiction i estetyka „widoku”, tłum. Jacek Dąbrowski, [w:] KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. I., red. Andrzej Dębski, Wrocław 2016.pl_PL
dc.referencesHalbwachs Maurice, Społeczne ramy pamięci, tłum. Marcin Król, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesHaslinger Josef, Politik der Gefühle. Ein Essay über Österreich, Frankfurt am Main 1995.pl_PL
dc.referencesHirsch Marianne, The Generation of Postmemory, „Poetics Today” 2008, No. 29 (1).pl_PL
dc.referencesHorwath Alexander, Omasta Michael (red.), Ruth Beckermann, Wien 2016.pl_PL
dc.referencesHuyssen Andreas, Twilight Memories. Marking Time in a Culture of Amnesia, New York–London 1995.pl_PL
dc.referencesImmler Nicole L., »Gedächtnisgeschichte« – Ein Vergleich von Deutschland und Österreich in Bezug auf Pierre Noras Konzept der lieux de mémoire, [w:] Neighbours and Strangers. Literary and Cultural Relations in Germany, Austria and Cultural Europe since 1989, red. Ian Foster, Juliet Wigmore, Amsterdam–New York 2004, https://www.researchgate.net/publication/233650471_’Gedachtnisgeschichte’_Ein_Vergleich_von_Deutschland_und_Osterreich_in_Bezug_auf_Pierre_Noras_Konzept_der_lieux_de_memoire (dostęp: 15.08.2021).pl_PL
dc.referencesJabłkowska Joanna, Rozliczenie z przeszłością czy wichrzycielstwo? O austriackich debatach „Tygiel Kultury” 2017, nr 2 (231).pl_PL
dc.referencesJelinek Elfriede, Pianistka, tłum. Ryszard Turczyn, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesJeziorek Natalia, Romy Schneider. Piękna, zdolna, nieszczęśliwa, https://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,25522437,romy-schneider-piekna-zdolna-nieszczesliwa.html (dostęp: 17.04.2020).pl_PL
dc.referencesKarasek Hellmuth, Die Wiener Mausefalle, https://www.spiegel.de/spiegel/print/d-13530548.html (dostęp: 26.12.2019).pl_PL
dc.referencesKokot Michał, Austria znowu brunatnieje, „Gazeta Wyborcza”, 30.12.2017/ 01.01.2018.pl_PL
dc.referencesKonrad Helmut, Rotes Wien, https://www.hdgoe.at/rotes-wien (dostęp: 27.11.2021).pl_PL
dc.referencesKosińska‑Krippner Beata, Heimatfilm – zarys dziejów gatunku, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67–68.pl_PL
dc.referencesKrylova Katya, The Long Shadow of the Past. Contemporary Austria Literature, Film and Culture, Rochester 2017.pl_PL
dc.referencesKuczyńska‑Koschany Katarzyna, Czerniowce literackie – alfabet, analfabet, alefbetgidariusz, „Polonistyka. Innowacje” 2019, nr 9.pl_PL
dc.referencesKupczyńska Kalina, Akcjonizm wiedeński – sztuka niepokornych, http://www.austriart.pl/2017/08/akcjonizm-wiedenski-sztuka-niepokornych/ (dostęp: 27.12.2019).pl_PL
dc.referencesKuryluk Ewa, Wiedeńska Apokalipsa. Eseje o kulturze austriackiej XX wieku, wyd. II (zmienione), Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKwieciński Bartosz, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesLeitner Gerald, Vorwort [w:] Über Österreich zu schreiben ist schwer. Österreichische Schriftsteller über Literatur – Heimat – Politik, red. tenże, Salzburg–Wien 2000.pl_PL
dc.referencesLendl Monika (red.), Ruth Beckermann Film Collection. Texte, Wien 2007.pl_PL
dc.referencesLim Dennis, Greetings From the Land of Feel‑Bad Cinema, www.nytimes.com/2006/11/26/movies/greetings-from-the-land-of-feelbad-cinema.html (dostęp: 11.12.2019).pl_PL
dc.referencesLorenz Dagmar C. G., Austrian Responses to National Socialism and the Holocaust, [w:] A History of Austrian Literature 1918–2000, red. Katrin Kohl, Rochester–Woodbridge 2010.pl_PL
dc.referencesLorenz Dagmar C. G., Discovering and Making Memory. Jewish Cultural Expression in Contemporary Europe, „The German Quarterly” 2000, Vol. 73, No. 2.pl_PL
dc.referencesMattl Siegfried, Die Strahlkraft der Stadt. Schriften zu Film und Geschichte, Wien 2016.pl_PL
dc.referencesMeyer Heinz‑Hermann, hasło: ‘Habsburgerfilm’, [w:] Lexikon der Filmbegriffe, https://filmlexikon.uni-kiel.de/doku.php/h:habsburgerfilm-8398 (dostęp: 13.04.2020).pl_PL
dc.referencesMuskała Monika, Między „Placem Bohaterów” a „Rechnitz”. Austriackie rozliczenia, Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesMuskała Monika, Pawłowski Roman, Rozmowa z tłumaczką Bernharda: Skrajna prawica w siedzibie prezydenta, https://wyborcza.pl/7,75410,15262323,rozmowa-z-tlumaczka-bernharda-skrajna-prawica-w-siedzibie-prezydenta.html (dostęp: 28.11.2021).pl_PL
dc.referencesMüller André, Peymann Claus, Ich bin ein Sonntagskind. André Müller spricht mit Burgtheaterdirektor Claus Peymann, http://www.zeit.de/1988/22/ich-bin-ein-sonntagskind (dostęp: 05.02.2022).pl_PL
dc.referencesNora Pierre, Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire, tłum. Paweł Mościcki, [w:] Tytuł roboczy: Archiwum nr. 2, red. Magdalena Ziółkowska, Andrzej Leśniak, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesNußbaumer Martina, Die Arena‑Besetzung, https://www.hdgoe.at/arena-besetzung (dostęp: 19.09.2021).pl_PL
dc.referencesPełka Artur, Shoah w austriackiej pamięci zbiorowej na przykładzie Stecken, Stab und Stangl Elfriede Jelinek, [w:] Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniające, red. Tomasz Majewski, Anna Zeidler‑Janiszewska, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesPlat Dorota, Barthes – łowca mitów, „Sztuka i Filozofia” 2001, nr 19.pl_PL
dc.referencesPlischek Oliver, 40 Jahre Arena‑Besetzung – Der erste Widerstand der Wiener Zivilgesellschaft, https://www.meinbezirk.at/wieden/c-lokales/40-jahre-arena-besetzung-der-erste-widerstand-der-wienerzivilgesellschaft_a1879636 (dostęp: 31.05.2019).pl_PL
dc.referencesPollack Martin, Mrzygłód Iza, Becht Lukas, Blizny nie zniknęły. Z Martinem Pollackiem rozmawiają Iza Mrzygłód i Lukas Becht, „Kultura Liberalna” 2018, nr 502 (34), https://kulturaliberalna.pl/2018/08/21/martin-pollack-blizny-wywiad-iza-mrzyglod-lukas-becht/ (dostęp: 25.05.2020).pl_PL
dc.referencesPostone Moishe, Deutschland, die Linke und der Holocaust. Politische Interventionen, Freiburg 2005.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław, Kino bezpośrednie: rewolucja w dokumentalizmie, [w:] Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015.pl_PL
dc.referencesRebhandl Bert, Nachsaison. Zum österreichischen Spielfilm seit 1968, [w:] Der neue österreichische Film, red. Gottfried Schlemmer, Wien 1996.pl_PL
dc.referencesRebhandl Bert, Umweg in den Osten. Geschichte, Identität, Gegenwart: »Die papierene Brücke«, https://www.derstandard.at/story/3053472/umweg-in-den-osten (dostęp: 16.05.2020).pl_PL
dc.referencesReiter Andrea, Ruth Beckermann und die jüdische Nachkriegsgeneration in Österreich [w:]»Other« Austrians: Post-1945 Austrian Women‘s Writing, red. Allyson Fiddler, New York 1998, http://www.literaturepochen.at/exil/multimedia/pdf/reiterbeckermann.pdf (dostęp: 30.05.2019).pl_PL
dc.referencesRoth Gerhard, Podróż do wnętrza Wiednia, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesRoth Michael, Zorros Bar Mizwa. Materialien zu einem Film von Ruth Beckermann, http://www.kinomachtschule.at/data/zorrosbarmizwa.pdf (dostęp: 20.05.2020).pl_PL
dc.referencesSafrian Hans, Wehrmacht, Deportationen von Juden und Jüdinnen aus Griechenland und die Waldheim‑Debatte, [w:] Bananen, Cola, Zeitgeschichte. Oliver Rathkolb und das lange 20. Jahrhundert, red. Lucile Dreidemy [i in.], Wien–Köln–Weimar 2015.pl_PL
dc.referencesSaid Edward W., Orientalizm, tłum. Monika Wyrwas‑Wiśniewska, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesSaryusz‑Wolska Magdalena, Wprowadzenie, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. tejże, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesSaryusz‑Wolska Magdalena, Współczesne problemy niemieckiej pamięci zbiorowej i kulturowej, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. tejże, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesSaryusz‑Wolska Magdalena, Traba Robert (red.), Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesSchiefer Karin, Beckermann Ruth, Ich betrachte heute die Affäre Waldheim als einen Generationenkonflikt, https://www.austrianfilms.com/interview/ruth_beckermann/waldheims_walzer_DE (dostęp: 10.05.2020).pl_PL
dc.referencesSchiefer Karin, Beckermann Ruth, Ruth Beckermann im Gespräch über »Homemad(e)«, https://www.austrianfilms.com/news/bodyruth_beckermann_im_gespraech_ueber_homemadebody (dostęp: 1.05.2020).pl_PL
dc.referencesSchlemmer Gottfried (red.), Der neue österreichische Film, Wien 1996.pl_PL
dc.referencesStojan Walter Maria, „Kalanie gniazda” – austriacki los, [w:] „Mówię i mówię”. Teatralne maski Elfriede Jelinek, red. Monika Szczepaniak, Bydgoszcz 2008.pl_PL
dc.referencesSuchy Irene, Gespräch zwischen Irene Suchy und Ulrich Seidl: Ware Körper – männlich, weiblich, [w:] Kapital Macht Geschlecht: künstlerische Auseinandersetzungen mit Ökonomie und Gender, red. Silke Felber, Wien 2016.pl_PL
dc.referencesSugiera Małgorzata, W cieniu Brechta. Niemieckojęzyczny dramat powojenny 1945–1995, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesTitze Anne‑Katrin, Beckermann Ruth, A Less Innocent Nature. Ruth Beckermann on The Waldheim Waltz, Austria’s Oscar submission, https://www.eyeforfilm.co.uk/feature/2018-10-17-ruth-beckermann-in-conversation-on-the-waldheim-waltz-austrias-oscar-submission-feature-story-by-anne-katrin-titze (dostęp: 10.05.2020).pl_PL
dc.referencesTscherkassky Peter, »There must be something in the water«, [w:] Film Unframed: A History of Austrian Avant‑garde Cinema, red. tenże, Wien 2012.pl_PL
dc.referencesTurrini Peter, Ostatnie związki miłosne rozgrywają się w teatrze, tłum. Jacek Kaduczak, [w:] Wybór dramatów, Sulejówek 2000.pl_PL
dc.referencesTwardosz Jarosław, Dźwięk, [w:] Słownik filmu, red. Rafał Syska, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesUhl Heidemarie, Das »erste Opfer«: der österreichische Opfermythos und seine Transformationen in der Zweiten Republik, „Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft” 2001, nr 30(1).pl_PL
dc.referencesUhl Heidemarie, Von »Endlösung« zu »Holocaust«: die TV‑Ausstrahlung von »Holocaust« und die Transformationen des österreichischen Gedächtnisses, „Historial Social Research” 2005, nr 30(4).pl_PL
dc.referencesVocelka Michaela, Vocelka Karl, Sissi: Leben und Legende einer Kaiserin, München 2014.pl_PL
dc.referencesWąsik Monika, Futro z czcigodnej padliny… Volksstück od Nestroya do Fassbindera, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesWegan Katharina, Vielfachcodierungen des Gedächtnisses...anhand eines bronzenen Fallbeispiels in Österreich, https://www.erinnern.at/themen/e_bibliothek/seminarbibliotheken-zentrale-seminare/an-der-grenze/216_Katharina_Wegan.pdf (dostęp: 19.08.2021).pl_PL
dc.referencesWeigel Sigrid, Brinkmann Sigrid, Traurig verliebt: Ingeborg Bachmann und Paul Celan, https://www.deutschlandfunkkultur.de/neu-im-kino-die-getraeumten-traurig-verliebt-ingeborg.1270.de.html?dram:article_id=369651 (dostęp: 01.06.2020).pl_PL
dc.referencesWelzer Harald, Moller Sabine, Tschuggnall Karoline, »Opa war kein Nazi«. Nationalsozialismus und Holocaust im Familiengedächtnis, Frankfurt am Main 2002.pl_PL
dc.referencesWieliński Bartosz T., Austria ma kanclerkę. Krajem będzie rządzić Brigitte Bierlein, https://wyborcza.pl/7,75399,24845984,austria-ma-kanclerke-krajem-bedzie-rzadzic-brigitte-bierlein.html (dostęp: 09.05.2020).pl_PL
dc.referencesWierzbicka Anna, Słowa klucze: różne języki – różne kultury, wyd. II, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesWinter Jay, The Generation of Memory: Reflections on the »Memory Boom« in Contemporary Historical Studies, „Canadian Military History” 2001, No. 10 (3).pl_PL
dc.referencesWolting Monika, Dekonstrukcja mitu przyrody w utworach Elfriede Jelinek, „Studia Germanica Gedanensia” 2010, nr 23.pl_PL
dc.referenceshttp://www.kinomachtschule.at/filme/gesamtliste.html (dostęp: 11.08.2021).pl_PL
dc.referenceshttp://www.themissingimage.at/home.php?il=2&l=de (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referenceshttps://polskieradio24.pl/8/5661/Artykul/1710907,Walc-wiedenski-Z-karczmy-na-dwor-cesarski (dostęp: 10.05. 2020).pl_PL
dc.referenceshttps://shop.ruthbeckermann.com/product/film-collectors-box (dostęp: 07.02.2022).pl_PL
dc.referenceshttps://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/c/988-czerniowce/99-historia-spolecznosci/137206-historia-spolecznosci (dostęp: 07.09.2021).pl_PL
dc.referenceshttps://www.derstandard.at/story/2721764/stolz-darauf-dass-ich-anders-bin (dostęp: 15.09.2021).pl_PL
dc.referenceshttps://www.deutschlandfunkkultur.de/protest-auf-der-berlinale-oesterreichs-filmemacher-gegen.2168.de.html?dram:article_id=411250 (dostęp: 10.05.2020).pl_PL
dc.referenceshttps://www.ruthbeckermann.com/ (dostęp: 05.09.2021).pl_PL
dc.referenceshttps://www.ruthbeckermann.com/de/films/filmliste/homemade/ (dostęp: 27.05.2020).pl_PL
dc.referenceshttps://www.wina-magazin.at/dass-seine-identitaet-definieren-muss-spaltet-gesellschaft-%E2%80%8F/ (dostęp: 05.09.2021).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-779-8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/