Modele biznesu przedsiębiorstw: Analiza i raportowanie
Streszczenie
W warunkach nieciągłości zmian w otoczeniu, rosnącej presji konkurencji i konieczności poszukiwania efektywnych rozwiązań kreujących wartość dodaną dla interesariuszy koncepcja modelu biznesu staje się coraz bardziej atrakcyjnym podejściem do zintegrowanego zarządzania strategicznego i operacyjnego przedsiębiorstwem. Niniejsza publikacja – jako jedna z pierwszych w polskim piśmiennictwie – jest poświęcona kompleksowej analizie modeli biznesu przedsiębiorstw, a także odzwierciedleniu mechanizmów ich funkcjonowania w sprawozdaniach finansowych i raportach biznesowych. Zostały tu przedstawione zarówno popularne, jak i mniej znane metody analizy modeli biznesu: szablon modelu biznesowego (business model canvas) A. Osterwaldera i V. Pigneura, trójkąt modelu biznesu O. Gassmana, analiza struktury strategicznego systemu audytu i mapy wartości. Zaproponowano oraz zilustrowano na przykładach sposoby oceny trwałości modelu biznesu z trzech perspektyw: ekonomicznej, społecznej i ekologicznej, a także scharakteryzowano czynniki utrudniające zmianę konstrukcji modeli biznesu. Ponadto, w książce można znaleźć analizy wpływu modeli biznesu na kształtowanie obrazu jednostki w rachunkowości zarządczej i finansowej oraz zakresu informacji generowanych w różnego typu raportach, również zintegrowanych. W celu wzbogacenia rozważań koncepcyjnych zamieszczono wyniki badań empirycznych dotyczące treści rocznych raportów spółek notowanych na London Stock Exchange, zintegrowanych raportów wybranych spółek z Holandii, Niemiec, Hiszpanii i Polski, a także dziesięć studiów przypadków opisujących debiuty i dalsze losy spółek na alternatywnym rynku papierów wartościowych NewConnect prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu prezentacji modeli biznesu w dokumentach informacyjnych. Publikacja jest adresowana do pracowników naukowych, menedżerów przedsiębiorstw, analityków biznesu, studentów z wyższych roczników studiów i słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu zarządzania. The book addresses the following questions: How business models are presented in annual reports, integrated reports and IPO prospectuses? How business models influence the way information is presented in financial statements? How should financial and management accounting systems be adapted in order to properly model business models? How business models can be analyzed? The book consists of four chapters. The first chapter discusses definition and classification of business models. The second chapter focuses on the analysis and evaluation of business models. the third chapter, the discussion is devoted to issues, to a lesser extent subjected to analysis in Polish and world literature, that is, reporting of business models. Third chapter is covers impact of business model on financial accounting, management accounting and integrated reporting. It presents also analysis of business model presentation in sixty strategic reports of companies listed on the London Stock Exchange and in five integrated reports. Chapter four covers ten case studies of business model reporting of companies listed on the NewConnect. New connect is Polish alternative stock market established to promote innovative business models. The book is addressed to managers, accounting specialists as well as to researchers in the fields of management, accounting and finance.
Collections