Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPobojewska, Aldona
dc.date.accessioned2024-08-29T11:35:55Z
dc.date.available2024-08-29T11:35:55Z
dc.date.issued2024-08-20
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53070
dc.description.abstractIn the text, I attempt to reflect on the current state of education in Poland and our (i.e. academic teachers’) role in the situation. Therefore, I explain how I understand what education is and what its tasks are, and then I sketch the image of Polish public education, noting its shortcomings and their consequences. Then I present the strategy that academic teachers should adopt in the current circumstances. I wonder which teaching methods are compatible: with the current conditions of education, and with classical and post-classical theories of cognition, knowledge and teaching (the latter is accepted by most of us). Finally, I propose the use of the “educational enclaves” strategy and characterize this endeavor.en
dc.description.abstractW tekście podejmuję próbę namysłu nad obecnym stanem edukacji w Polsce i nad naszą (tj. nauczycieli akademickich) rolą w zaistniałej sytuacji. W związku z tym najpierw wyjaśniam, jak rozumiem, czym jest edukacja i jakie są jej zadania, a następnie szkicuję obraz polskiego szkolnictwa publicznego, konstatując jego mankamenty i ich konsekwencje. Następnie przechodzę do kwestii strategii działania, jaką w przedstawionych okolicznościach powinni przyjąć nauczyciele akademiccy. Zastanawiam się, które metody dydaktyczne współgrają: raz – z aktualnymi uwarunkowaniami edukacji, dwa – z klasyczną i z postklasycznymi teoriami poznania, wiedzy i nauczania (te drugie – jak się zdaje – przyjmuje większość z nas). Na koniec proponuję zastosowanie strategii „enklaw edukacyjnych” i charakteryzuję to przedsięwzięcie.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcondition of Polish educationen
dc.subjecttasks of academic teachersen
dc.subjecteducational constructivismen
dc.subjectenclaves of innovationen
dc.subjectkondycja polskiej edukacjipl
dc.subjectzadania nauczycieli akademickichpl
dc.subjectkonstruktywizm edukacyjnypl
dc.subjectenklawy innowacyjnościpl
dc.titleKondycja polskiej edukacji i zadania nauczycieli akademickichpl
dc.title.alternativeCondition of Polish education and the tasks of academic teachersen
dc.typeArticle
dc.page.number419-436
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Filozofii Współczesnejpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesBereska M. i in., Raport z badań. Projekt: pozwolić uczniom myśleć, Gniezno 2011.pl
dc.referencesDrachal R., Celujący z głupoty, „Magazyn Gazety Wyborczej. Wolna Sobota”, 26 VI 2021.pl
dc.referencesFoucault M., Hermeneutyka podmiotu, Warszawa 2012.pl
dc.referencesGórecka J., Gorczyca I., O „bez-dialogach” polskiej szkoły, „Studia z Teorii Wychowania” 2018, t. 23.pl
dc.referencesKlus-Stańska D., Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2020, t. 51(4).pl
dc.referencesKwaśnica R., Prowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2014.pl
dc.referencesKwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, „Studia Pedagogiczne” 1995, t. LXI.pl
dc.referencesKwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty, Kraków 2012.pl
dc.referencesKwieciński Z., Przedmowa, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2014.pl
dc.referencesNussbaum M., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Warszawa 2016.pl
dc.referencesOkoń W., Edukacja, [w:] Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2012.pl
dc.referencesOrtega y Gasset J., Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa 1982.pl
dc.referencesPobojewska A., Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych – teoria i metodyka, Łódź 2019.pl
dc.referencesPopper K., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa 1992.pl
dc.referencesPotoroczyn P., Matka Polka. Anne Appelbaum w rozmowie z Pawłem Potoroczynem, Warszawa 2020.pl
dc.referencesRobinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015.pl
dc.referencesRogers C.R., Sposób bycia, Poznań 2002.pl
dc.referencesRosenzweig F., Nowe myślenie. Kilka uwag ex post do Gwiazdy zbawienia, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Kraków 1991.pl
dc.referencesDylak S., Nauczyciel konstruktywista w klasie szkolnej, http://regal.cen.uni.wroc.pl/annex/18ep_pdf/18ep_05_dylak.pdfpl
dc.referencesMajcherczyk M., Rzeczywistość VUCA z perspektywy działów personalnych, https://www.houseofskills.pl/wpcontent/uploads/2016/03/Rzeczywisto%C5%9B%C4%87-VUCA-z-perspektywy-dzia%C5%82%C3%B3w-personalnych_03.2016.pdfpl
dc.contributor.authorEmailaldona.pobojewska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.S2024.30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0